دیوان دادگستری اروپا: گرایش جنسی پناهجویان نباید آزمایش شود

بی بی سی:بر اساس رای دیوان دادگستری اروپا (ECJ) پناهجویان نباید برای تعیین گرایش جنسی پناهجویان و اینکه آیا آنها همجنسگرا هستند مورد آزمایش روانی قرار گیرند.

انجام آزمایش گرایش‌های جنسی پناهجویان همیشه مساله‌ای جنجالی بوده است اما در مواردی که با دلیل پناهندگی ارتباط داشت، انجام می‌شد.

رای دیوان دادگستری اروپا در همه ۲۸ کشور عضو این اتحادیه لازم الاجرا است.

رای دادگاه دیوان دادگستری به دنبال مطرح شدن پرونده درخواست پناهندگی یک فرد نیجریه‌ای است که در سال ۲۰۱۵ میلادی در مجارستان درخواست پناهندگی کرده بود. او گفته بود که در صورت بازگردانده شدن به نیجریه به دلیل همجنسگرا بودن با برخورد قضایی رو به رو خواهد شد.

به گزارش آژانس اتحادیه اروپا برای حقوق اساسی، صدها همجنسگرا از آفریقا، خاورمیانه و چچن از بیم تعقیب قضایی به اروپا پناه آورده‌اند.

وقتی نتیجه گرایش این پناهجوی نیجریه‌ای به هم‌جنس در آزمایش روانشناسی، درخواست پناهندگی او رد شد.

بر اساس حکم دیوان دادگستری اروپا، حالا دادگاهی درشهر “سگد” در مجارستان باید پرونده این پناهجو را که از او به عنوان “اف” نام برده شده، مجددا بررسی کند.

در ماه دسامبر سال ۲۰۱۴، دیوان دادگستری اروپا درباره مورد مشابهی در کشور هلند رای داد که انجام آزمایش تعیین گرایش جنسی نقض حقوق بشر پناهجویان است.

در این حکم تازه اعلام شده که “شکل مشخصی از گزارش‌های کارشناسانه” ممکن است در چنین مواردی سودمند باشد، اما این گزارش‌ها نباید با مساله حفظ حریم خصوصی افراد در تضاد باشد.

به گفته قضات دیوان دادگستری اروپا، مقامات باید صحت اظهارات پناهجویان را تشخیص دهند.

اینرا هم بخوانید

آیت الله فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه در حال از بین رفتن است! معیشت اساتید را تامین کنید!

وبسایت حکومتی« شفقنا» به نقل از آیت الله فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه …