رای اکثریت کنگره علیه خروج از سوریه؛

در حالی‌که اکثریت بزرگی از نمایندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات در مجلس نمایندگان آمریکا، خروج از شمال سوریه را نکوهش کرده‌اند، دونالد ترامپ با دفاع از تصمیم خود گفته کردها اکنون در شرایط امن‌تری هستند و «فرشته هم نیستند».

در حالی‌که قانون‌گذاران جمهوری‌خواه و دمکرات بر سر گستره‌ای از مسائل، از جمله روند تحقیقات مربوط به استیضاح رئیس‌جمهوری، اختلافات عمیقی دارند و بارها از یکدیگر انتقاد کرده‌اند، اما اکثریت آن‌ها علیه خروج نیروها از سوریه موضع گرفته‌اند.

مجلس نمایندگان در جریان یک رای‌گیری با ۳۵۴ رای در برابر ۶۰ رای از خروج نیروهای آمریکایی انتقاد کرده‌است؛ در حالی‌که ۱۲۹ نماینده جمهوری‌خواه نیز با اکثریت دمکرات در این نهاد هم‌صدا شده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نزدیک به دو هفته پیش اعلام کرد نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج می‌کند، و تاکید کرد هدف اصلی این نیروها نبرد مقابله با گروه حکومت اسلامی بوده که اکنون به پایان رسیده‌است.

اندکی پس از اعلام خروج آمریکا، ترکیه که بارها تهدید کرده بود دست به عملیات در شمال‌شرق سوریه خواهد زد، نیروها و شبه‌نظامیان متحد خود را روانه سوریه کرد.

بسیاری از ناظران بر این عقیده هستند که هدف عملیات ترکیه در هم کوبیدن شبه‌نظامیان و تشکل‌های حاکم کـرد در این منطقه است. آنکارا می‌گوید هدف از عملیات «مقابله با تروریسم» است.

رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن آن‌که تصمیم خود را «از نظر راهبردی درخشان» توصیف کرده و می‌گوید کردهای سوریه «می‌دانند چگونه بجنگند».

آقای ترامپ افزوده است که آن‌ها اکنون به مراتب در شرایط امن‌تری هستند «و به هر حال فرشته هم نیستند».

دونالد ترامپ در عین حال مجددا تاکید کرده‌است که آمریکا دیگر کاری در منطقه ندارد. او پیشتر نیز گفته بود ایالات متحده اساسا نباید وارد کارزارهای جاری در غرب آسیا می‌شد.

او به خبرنگاران در کاخ سفید گفته به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه برای حمله به شمال سوریه چراغ سبز نشان نداده و تاکید کرده نامه‌ای «بسیار مقتدرانه» نیز به او نوشته است.

اشاره آقای ترامپ به نامه‌ای‌ست که در آن به رئیس‌جمهوری ترکیه گفته دست به کشتار نزند و «احمق نباشد».

کردها تا کنون از چتر حمایتی آمریکا برخوردار بودند و در نبردهای ائتلاف به رهبری واشینگتن علیه داعش نیز نقش عمده‌ای ایفا کردند.

رای‌گیری مجلس نمایندگان با انتقاد دونالد ترامپ روبه‌رو شده‌است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

تنش وخط و نشان کشیدن باندهای حکومتی در جریان بررسی اعتبارنامه‌ نمایندگان در مجلس دوازدهم

رسانه های رژیم گزارش داده اند در جریان بررسی اعتبازنامه نمایندگان مجلس حکومت، بین باندهای …