رای مردم شیلی به همه پرسی بازنویسی قانون اساسی

مردم شیلی به همه پرسی بازنویسی قانون اساسی رای مثبت داده اند.

در پی شمارش نزدیک به ۹۰ درصد آرا اعلام شد حدود ۷۸ درصد از رای دهندگان با بازنویسی قانون اساسی مصوب دوران دیکتاتوری نظامی موافقت کرده اند.

در پی اعلام نتیجه همه پرسی، مردم در سانتیاگو و دیگر شهرهای شیلی در خیابان ها جشن گرفتند.همه پرسی بازنویسی قانون اساسی شیلی در پی تظاهرات گسترده سال گذشته در اعتراض به نابرابری اقتصادی برگزار شد.

یکی از خواسته های معترضان، تغییر قانون اساسی با هدف مقابله با نابرابری بود.سباستین پینیرا، رییس جمهوری شیلی با تایید نتیجه همه پرسی، از برگزاری صلح آمیز آن تقدیر کرد.

آقای پینیرا گفت:‌ “تا حالا قانون اساسی بین ما شکاف انداخته بود… از امروز باید با یکدیگر کار کنیم تا قانون اساسی جدید چارچوبی برای اتحاد، ثبات و آینده مان باشد.”در همه پرسی شیلی، رای دهندگان به دو سوال پاسخ دادند:‌ موافقت یا مخالفت با بازنویسی قانون اساسی و این که چه نهادی باید عهده دار بازنویسی قانون اساسی باشد.

بیشتر رای دهندگان خواهان تشکیل یک گردهمایی از منتخبان مردم برای بازنویسی قانون اساسی شده اند.بر این اساس، تدوین قانون اساسی جدید به یک شورای منتخب ۱۵۵ نفری محول خواهد شد.

اعضای این شورا باید تا آوریل سال ۲۰۲۲ انتخاب شوند و یک سال برای تدوین قانون اساسی جدید فرصت خواهند داشت.قانون اساسی فعلی چهل سال پیش در زمان حکومت آگوستو پینوشه تصویب شده بود.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …