رقابت آمریکا و روسیه در پرونده تحقیقات حملات شیمیایی در سوریه

رادیو آمریکا:ایالات متحده و روسیه دو قطعنامه پیشنهادی جداگانه را در مورد نحوه تمدید ماموریت کارشناسان و هیات تحقیقاتی بین المللی برای شناسایی کسانی که مسئول حملات شیمیایی در سوریه هستند، به سازمان ملل متحد ارائه کردند.

به گزارش اسوشیتدپرس، روسیه که در طول جنگ داخلی سوریه از دولت بشار اسد حمایت کرده است، در نشست سه‌شنبه هفته گذشته شورای امنیت قطعنامه تمدید ماموریت تحقیق کارشناسان سازمان ملل متحد و سازمان منع تسلیحات شیمیایی را وتو کرد.

این دو نهاد بین المللی دو روز بعد با انتشار گزارشی، دولت سوریه را بابت استفاده از گاز سارین درحمله هوایی چهارم آوریل سال جاری در روستای خان شیخون در شمال آن کشور، که منجر به مرگ دست کم ۱۰۰ نفر شد، مسئول شناختند.

دمشق و مسکو مسئولیت هرگونه حمله شیمیایی را در جنگ سوریه، که هفتمین سال خود را سپری می‌کند، رد کرده و ضمن متهم کردن مخالفان اسد به استفاده از سلاح‌های شیمیایی، از «ساز و کار تحقیقات مشترک» انتقاد کرده‌اند.

آمریکا و روسیه در قطعنامه‌های پیشنهادی خود، که به رؤیت خبرگزاری آسوشیتدپرس رسیده است، هر دو خواستار ادامه تحقیقات مشترک بین المللی برای شناسایی مسئولان حملات شیمیایی در سوریه هستند، اما تحت شرایط کاملا متفاوت.

روسیه می‌گوید نتیجه‌گیری سازمان ملل و دیدبان تسلیحات شیمیایی ناشی از روش‌ نادرست جمع‌آوری اطلاعات و عدم دسترسی به محل وقوع حمله شیمیایی در آن منطقه است و از این رو یافته‌های آنها نادرست بوده و روش کار باید تغییر کند.

ایالات متحده، که از مخالفان معتدل بشار اسد حمایت می‌کند، در قطعنامه خود که عصر پنجشنبه گذشته به شورای امنیت ارائه کرد، از موارد ذکر شده در گزارش اخیر «ابراز نگرانی عمیق» کرده است، به ویژه در مورد حمله شیمیایی خان شیخون.

آمریکا دولت سوریه را مسئول اینگونه حملات دانسته و چند روز بعد از حادثه خان شیخون، به دستور پرزیدنت ترامپ، اقدام به حمله موشکی علیه پایگاه هوایی الشعیرات در استان حمص کرد؛ که حملات هوایی از این مکان آغاز شده بود.

واشنگتن همچنین در پیش نویس قطعنامه پیشنهادی خود، بار دیگر از تحقیقات مشترک بین المللی و ساز و کار انجام آن حمایت کرده است و می‌گوید یافته‌های سازمان ملل متحد و دیدبان تسلیحات شیمیایی بر مبنای تحقیقات مناسب حاصل شده است.

اینرا هم بخوانید

معاون وزارت آموزش و پرورش: با معلم بلاگرها برخورد کردیم و از سیستم حذف شدند!

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تسنیم گفته: وزارت …