روحانی در باره گرانی سوخت؛تحریمها، مذاکره و….

بخش های از سخنان امروز روحانی در کنفرانس مطبوعاتی اش:هر وقت آمریکا تحریم ها را لغو کرد حاضر به مذاکره هستیم


برای ما مهم نیست که رئیس جمهوری در آمریکا چه کسی باشد. البته ویژگی های آقای ترامپ هم هست که هر روز حرف خود را عوض می کند و یک روز کسی را واسطه می کند و فردا می گوید من به او چیزی نگفته ام! یا توییت می کند و در آن چیز دیگری می گوید که این ویژگی‌های اخلاقی کار را نه صرفاً برای ما بلکه برای همه دنیا کار را سخت کرده است.

روحانی یادآور شد: ما پیش از این هم گفتیم که هر وقت آمریکا تحت آن شرایطی که گفتیم اگر تحریم ها را لغو کرد حاضر به مذاکره هستیم.

روحانی: آنچه امروز با مساله حامل های انرژی مواجه هستیم یک مسیر عادلانه و درست نیست/ / قرار نیست به مردم فشار سختی وارد شود/ در ترکیه یک لیتر بنزین ١۵هزار تومان است در اروپا ٢٠هزار تومان/ ما دنبال این نیستیم بنزین هزارتومان را ناگهان ١۵ هزارتومان کنیم. برخی‌ معتقدند بخشی از بودجه باید از فروش سوخت تأمین شود نظر من این است که تمام درآمد حاصل از فروش سوخت بایدبه مردم برگردد باید درباره قیمت سوخت بیشتر فکر و برنامه‌ریزی شود به گونه‌ای که به مردم فشار نیاید خام فروشی نفتی به حداقل رسیده و بیشتر فروش ما در زمینه فرآورده‌هاست

کلید حوادث دی ۹۶ در داخل و بعد در خارج زده شد

روحانی در مقطعی در خدمت اصحاب رسانه هستم که شرایط تاریخی و سیاسی خطیری را پشت سر گذاشته ‌ایم. ما از آغاز دولت یازدهم تا دی ماه ۹۶ مسیری را طی کردیم که در شاخصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به خوبی پشت سر گذاشته شده بود، اما دی ماه شرایط تازه ای پیش آمد که  کلید  آن در داخل و بعد در خارج زده شد. در سال ۹۷ پیش بینی ها این بود که سال سختی پیش رو داریم و حتی گفته می شد در سال ۹۸ شرایط سخت تر خواهد شد، اما دولت و ملت توانستند با همکاری یکدیگر این طوفان را پشت سر بگذارند و همه دشمنان ما اعتراف می کنند که با صبر، مقاومت و ایستادگی از این شرایط بحرانی یا شبه بحرانی عبور کرده

***روحانی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار صداوسیما درباره راهکار دولت برای جبران کسری بودجه، اظهار کرد: باید متکی به نفت نباشیم. در زمینه اوراق ما فرصت خوبی داریم و دولت فروش اوراق را هم به زودی شروع می‌کند. فروش سهام هم موضوع مهمی است که کارش شروع شده ولی باید سرعت بیشتری یابد.

وی افزود: در مورد موضوع قیمت سوخت هم باید تصمیم گیری نهایی انجام شود، اما به این معنا نیست که بخواهیم به مردم فشار آوریم ما نمی خواهیم که قیمت سوخت را بالا ببریم. این کار نه برای مردم قابل قبول است، نه ما می خواهیم چنین کاری کنیم. اما هر مقدار پول هم که از قیمت سوخت حاصل شود باید به مردم برگردد.

وی افزود :یعنی اگر ما هروقت هر مقدار به قیمت سوخت اضافه شود آن را به مردم باز می‌گردانیم و به بودجه برنمی گردد. همچنین ما باید جلوی فرار مالیاتی را بگیریم، ما باید در این شرایط برای موضوع سوخت راه حل مناسب را پیدا کنیم که همکاری سه قوه را می طلبد هرچند که کار دولت است و در این زمینه نظرات سه قوه به رهبری اعلام شده و منتظر اعلام نظر ایشان هم هستیم.

رییس جمهور همچنین خاطرنشان کرد: در مورد خام فروشی هم الان به حداقل رسیده این کار البته باید متوقف شود ولی نه به این معنا که حضور ما در بازار انرژی جهان تعطیل شود چراکه این نشان قدرت ما است ما نباید چاه های نفت مان را ببندیم و نفت را نفروشیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد به منشور حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: مسئله حقوق شهروندی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید مورد توجه همه قوا قرار بگیرد، اولش هم خود دولت است. من فکر می کنم قدم‌های خوبی نسبت به حقوق زنان، اقلیت‌ها و فضای گفت‌وگو در دانشگاه و جامعه برداشته شده است از ایسنا

*

اینرا هم بخوانید

۳۵ صفحه اینستاگرامی به اتهام «ترویج سبک زندگی غربی» در اصفهان مسدود شد

پلیس جمهوری اسلامی ۳۵ صفحه اینستاگرامی را به اتهام «ترویج سبک زندگی غربی» مسدود کرد …