روزنامه‌نگاران بازداشت شده را آزاد کنید

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران:روزنامه‌نگاران بازداشت شده را آزاد کنید

از روزی که مبارزات کارگران آمریکا در شیکاگو به خون نشست، 133 سال می‌گذرد. مقاومتی جانانه و پرداخت هزینه‌ای سنگین لازم بود تا هویت جهانی، حقوق اجتماعی و سیاسی و مطالبات طبقه کارگر به رسمیت شناخته شود. در نتیجه این مبارزات و پیگیری مطالبات، دنیا در حالی وارد قرن بیستم شد که «یکم ماه می» در تقویم جهان به‌عنوان «روز جهانی کارگر» و روز به میدان آمدن و دادخواهی کارگران ثبت شده بود. به‌تدریج در بیشتر کشورها «یکم ماه می» روز تعطیل عمومی اعلام و به‌عنوان روز بزرگداشت، به میدان آمدن و راهپیمایی کارگران شناخته شد.
در ایران نیز در قانون کار مصوب 1369، «روز جهانی کارگر»، تعطیل کارگری و روز راهپیمایی و دادخواهی کارگران اعلام شده است. همه ساله در این روز، در ایران نیز مانند دیگر نقاط جهان و در تمامی شهرها، کارگران به خیابان‌ها می‌آیند، راهپیمایی می‌کنند و در شعارها و پلاکاردها مطالبات و حقوق اجتماعی و سیاسی خود را بیان می‌کنند.
در یازدهم اردیبهشت امسال (1398) گروه‌هایی از کارگران، از صنف‌ها و تشکل‌های مختلف یا به‌صورت منفرد، با اعلام قبلی، در میدان بهارستان و مقابل خانه ملت، به شکل کاملا منظم و مسالمت‌آمیز گرد آمده بودند و ضمن اعتراض به گرانی‌ها و خصوصی‌سازی‌ها، حقوق مشروع و قانونی خود را مطالبه می‌کردند. اما این تجمع مسالمت‌آمیز متاسفانه مورد تهاجم واقع شد و گروه زیادی از کارگران ضمن ضرب و شتم، بازداشت شدند. اکنون پس از گذشت یک هفته هنوز شماری از کارگران و از جمله دو روزنامه‌نگار، به اسامی کیوان صمیمی، سردبیر ماهنامه ایران‌فردا و مرضیه امیری، خبرنگار شرق در بازداشت به سر می‌برند.
انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران، ضمن تاکید بر آزادی اجتماعات و راهپیمایی‌ها، مندرج در اصل 27 قانون اساسی و تاکید ویژه بر جهانی بودن اجتماعات کارگری در این روز، خواهان آزادی بی‌قید و شرط تمامی بازداشت‌شدگان به‌ویژه همکاران روزنامه‌نگار است.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران
17/02/1398

اینرا هم بخوانید

اعتراضات بازنشستگان تامین اجتماعی و فولاد در چندین شهر

روز یکشنبه بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی و صنایع فولاد در اعتراض به وضعیت بد معیشتی …