روزنامه ایران:پرداخت سپرده‌های میلیاردی مؤسسات غیرمجاز از روز دوشنبه

ایران:با آغاز بازپرداخت سپرده سپرده‌گذاران تا سقف یک میلیارد تومان و تعیین تکلیف سپرده‌های بالاتر، ماراتن ساماندهی مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز به خط پایان نزدیک شده است.
براساس اطلاعیه‌ روز گذشته بانک مرکزی خطاب به سپرده‌گذاران تعاونی‌های اعتباری منحله ثامن‌الحجج، فرشتگان، وحدت، افضل توس و تشکیلات البرز ایرانیان اعلام شد که طبق مصوبه سران سه قوه، فرآیند بازپرداخت سپرده‌های سپرده‌گذاران تا سقف 10 میلیارد ریال و تعیین تکلیف سپرده‌گذاران دارای سپرده‌های بالاتر از ده میلیارد ریال، از صبح روز دوشنبه 21خرداد ماه در شعب منتخب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری عامل آغاز می‌شود.
بنابراین اطلاعیه سپرده‌گذاران می‌توانند بر اساس برنامه زمان‌بندی مندرج در وب سایت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری عامل، به همراه مدارک مورد نیاز برای احراز هویت و مستندات مربوط به منشأ وجوه سپرده‌گذاری شده در هر یک از تعاونی‌های مورد اشاره، به شعب منتخب مراجعه کنند.
بر اساس مصوبه سران سه قوه، برای شناسایی کامل اموال و دارایی‌های مؤسسه‌های پولی غیرمجاز و اشخاص مرتبط با آنها و به‌منظور احقاق حقوق همه ذینفعان و مجازات متخلفان، قوه قضائیه با قاطعیت، دقت و سرعت لازم، رسیدگی به پرونده تخلفات تعاونی‌های منحله و مدیران و سهامداران عمده آنها را تا حصول نتیجه پیگیری می‌کند.
در پایان بانک مرکزی تأکید کرده است که ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی و برخورد با نهادهای پولی غیرمجاز، به‌عنوان یکی از مأموریت‌های مهم بانک مرکزی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای ایجاد سلامت و ثبات مالی در شبکه بانکی کشور ذیل سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی و با هدف بهبود فضای کسب و کار، پیگیری شده و با همراهی و همکاری ارزشمند هر سه قوه، همچنان با قاطعیت ادامه خواهد یافت.
زمانی بیش از شش هزار مؤسسه مالی و اعتباری غیرمجاز شامل صندوق‌های قرض‌الحسنه، تعاونی‌های اعتباری و… 25 درصد از نقدینگی کشور را تحت کنترل خود داشتند که با اجرای برنامه‌ها و طرح‌های مختلف بتدریج از تعداد آنها کاسته شد. اما همچنان در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم 11 هزار شعبه از مؤسسات غیرمجاز فعال بودند. اجرای جدی برنامه ساماندهی باعث شد تا تعداد انگشت شمار مؤسسات غیرمجاز باقی مانده که سپرده میلیون‌ها نفر را جذب کرده بودند به کمیته‌های انحلال و شناسایی اموال سپرده شوند تا درمرحله بعدی و براساس اولویت تعیین شده سپرده سپرده‌گذاران آنها بازپرداخت شود.
پیش از این بخش عمده سپرده‌گذاران مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز دارای سپرده‌های خرد که حدود 98 درصد کل سپرده‌گذاران آنها را تشکیل می‌دهند توانسته‌اند پول خود را دریافت کنند. برای مؤسسات اعتباری که به‌طور مرحله‌ای پرداخت وجوه انجام شده بود تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای افضل توس، البرز ایرانیان و وحدت و همچنین ۲۰۰ میلیون تومان برای فرشتگان و سقف ۳۰۰ میلیونی برای ثامن‌الحجج پیش رفته بود اما مدت‌ها بود که پرداخت‌های کلان در نوبت قرار داشتند.
طی روزهای اخیر محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری و دیگر عضو کمیته رسیدگی به وضعیت سپرده‌گذاران مؤسسات غیرمجاز به‌عنوان نماینده دولت در این کمیته به طور رسمی از آغاز پرداخت سپرده‌های کلان سپرده‌گذاران مؤسسات غیرمجازخبر داد. طبق گفته‌های نهاوندیان تا پایان تیرماه سپرده‌های تا سقف یک میلیارد تومان به‌طور چند مرحله‌ای پرداخت خواهد شد.
تا پایان سال گذشته بانک مرکزی برای بازپرداخت سپرده سپرده‌گذاران مؤسسات غیرمجاز 20 هزار میلیارد تومان خط اعتباری اختصاص داده بود. براساس گفته‌های فرشاد حیدری معاون نظارت بانک مرکزی با هدف تسریع در پرداخت سپرده‌های سپرده‌گذاران، بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان خط اعتباری به پشتوانه دارایی تعاونی‌های منحله برای ساماندهی و تعیین تکلیف سپرده‌گذاران آنها اختصاص یافته که تاکنون 18 هزار و 500 میلیارد تومان از این خط اعتباری به سپرده‌گذاران پرداخت شده است. به‌گفته معاون نظارت بانک مرکزی هیأت‌های تصفیه در نخستین مرحله باید اموال تعاونی‌ها را به فروش رسانده و منابع بانک مرکزی را برگرداند.
آخرین وضعیت ساماندهی تعاونی‌های منحله
– تعاونی منحله فرشتگان: تعداد سپرده‌گذاران تعاونی منحله فرشتگان 458 و 705 هزار نفر است. تاکنون بالغ بر 98 درصد سپرده‌گذاران این تعاونی تعیین تکلیف شدند. حدود 450 هزار نفر از سپرده‌گذاران که سپرده زیر 200 میلیون تومان سپرده داشتند سپرده‌های خود را دریافت کردند.
– تعاونی منحله البرز ایرانیان: تعداد سپرده‌گذاران تشکیلات موسوم به البرز ایرانیان 44 هزار و 781 نفر است. حدود 97 درصد سپرده‌گذاران این تعاونی منحله تعیین تکلیف شدند. 43 هزار و 260 نفر از سپرده‌گذاران این تعاونی که سپرده زیر 100 میلیون تومان سپرده داشتند سپرده‌های خود را دریافت کردند.
– تعاونی منحله وحدت:  تعداد سپرده‌گذاران تعاونی منحله وحدت 374 هزار و 246 نفر است. 97.4 درصد سپرده‌گذاران این تعاونی منحله تعیین تکلیف شدند. 364 هزار و 513 نفر از سپرده‌گذاران این تعاونی که سپرده زیر 100 میلیون تومان داشتند سپرده‌های خود را دریافت کردند.
–  تعاونی منحله افضل توس : تعداد سپرده‌گذاران تعاونی منحله افضل توس 365 هزار و 600 نفر است. حدود 99درصد سپرده‌گذاران این تعاونی منحله تعیین تکلیف شدند 361 هزار و 275 نفر از سپرده‌گذاران این تعاونی که سپرده زیر 100 میلیون تومان داشتند سپرده‌های خود را دریافت کردند.
– مؤسسه ثامن الحجج:  تعداد سپرده‌گذاران مؤسسه ثامن الحجج حدود 1 میلیون نفر است. تاکنون بالغ بر 98 درصد سپرده‌گذاران این تعاونی تعیین تکلیف شدند.

اینرا هم بخوانید

معاون وزارت آموزش و پرورش: با معلم بلاگرها برخورد کردیم و از سیستم حذف شدند!

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تسنیم گفته: وزارت …