روزنامه همدلی:”زنان در آزادی “.300 زن در بازی والیبال ایران و بلژیک

روزنامه همدلی:شامگاه جمعه 19خرداد دو تیم والیبال ایران و بلژیک در سالن 12هزار نفری ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند و تیم ملی ایران توانست در یک بازی نفسگیر – که نتیجه به ست آخر بازی موکول شده بود – 3بر2 تیم ملی بلژیک را شکست دهد و اولین بازی در خانه را با پیروزی پشت سر بگذارد.
این بازی پرشور واجد یک پدیده نیز بود، حضور زنان تماشاچی در جایگاه تماشاگران و حمایت پرشور آنها از تیم ملی والیبال. زنانی که همین چندهفته پیش در همین سالن اگرچه برای شنیدن سخنرانی حسن روحانی جمع شده بودند و حمایت خود را از شعارهای وی اعلام کرده بودند، اما در دستان‌شان دست نوشته‌هایی بود مبنی بر اعتراض به این که فقط در زمان انتخابات فرصت حضور در ورزشگاه را دارند.
ممنوعیتی که در سال‌های پس از انقلاب اعمال شد و به مرور زمان نیز تقویت شد، به گونه‌ای که کمتر مسئولی حاضر بود وارد این حوزه شود. اما یک سال پس از حضور محمود احمدی‌نژاد در ساختمان ریاست جمهوری و در سال 85 و در راستای اقدامات ناگهانی و بدون بررسی‌اش، وی با صدور دستوری به رئیس سازمان تربیت بدنی خواستار آزادی حضور زنان در ورزشگاه‌ها شد.
نامه ناگهانی احمدی‌نژاد، اما با اعتراض علما و برخی از مراجع عملا بی‌نتیجه ماند و این قفل همچنان روی زنان ایران ناگشوده ماند و همین موضوع سبب شد تا دولت‌های بعدی نیز به صورت رسمی وارد این موضوع نشوند. با این همه زنان ایران هرچند وقت یک بار تلاش‌هایی را برای ورود به ورزشگاه انجام می‌دادند و گاه نیز با لباس‌های مردانه در مسابقات مهم حاضر می‌شدند و از این حضور خود عکس و فیلم نیز منتشر می‌کردند.
پویش‌هایی برای حضور زنان در ورزشگاه
تشکیل پویش‌های رسانه‌ای در فضای مجازی برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها نیز به چالشی میان این بخش از جامعه و نهادهای انتظامی تبدیل شده بود به گونه‌ای که گاه به دستگیری برخی از فعالان این پویش‌ها نیز منجر شده و سبب ایجاد موج‌های تبلیغاتی علیه نظام نیز می‌شد.
آخرین چالش در این باره تیرماه 93 بود که در بازی تیم‌های ملی والیبال ایران و ایتالیا پلیس مانع ورود زنان به ورزشگاه آزادی شد و حتی خبرنگاران زن که پیش از این در برخی از بازی‌ها حضور داشتند، نیز از سالن 12هزار نفری اخراج شدند. این در حالی بود که پیش از آن دکتر حسن روحانی نیز از معاونت زنان و وزارت ورزش و جوانان خواسته بود که مقدمات حضور زنان در ورزشگاه‌ها را فراهم کند، موضوعی که البته تاکنون حل نشده باقی مانده است، اما گاه حضور زنان در برخی مسابقات این فضا را می‌شکند، مانند اتفاقی که جمعه شب در بازی ایران و بلژیک افتاد و بینندگان پخش مستقیم این بازی از سیمای جمهوری اسلامی با شور وشوق زنانی مواجه شدند که در گوشه‌ای از سالن، تیم ملی ایران را تشویق می‌کردند. زنانی که گفته می‌شود تعدادشان به 300 نفر می‌رسید و در میان آن‌ها نماینده زن مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت.
گام اول برای حضور رسمی زنان
روز گذشته یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور زنان در ورزشگاه آزادی در مسابقه والیبال تیم‌های ملی ایران و بلژیک، با تاکید بر اینکه حضور زنان در ورزشگاه‌ها هیچ منع قانونی ندارد، گفت: این قدم اول اتفاق خوبی بود و تلاش ما این است که امکان حضور زنان در ورزشگاه‌ها فراهم شود.
به گزارش ایسنا «طیبه سیاوشی» که خود در جریان مسابقه والیبال ایران و بلژیک در ورزشگاه حضور پیدا کرده بود، درباره برخی اظهار نظرها مبنی بر حضور گزینشی بانوان افزود: آغاز هر فعالیت بزرگ اجتماعی نیاز به مدیریت ویژه دارد تا آن فعالیت با موفقیت به انجام برسد، بنابراین کمی شکیبایی و حوصله می‌تواند شرایط هماهنگ شدن همه اجزای یک اتفاق خوب را رقم بزند.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: با اینکه ما حادثه دردناکی را در مجلس پشت سر گذاشته بودیم و من آمادگی روحی برای حضور در ورزشگاه را نداشتم اما به دلیل قولی که از قبل داده بودم و اینکه می‌خواستم ببینم چطور می‌توان امکان حضور زنان در ورزشگاه را گسترش داد، در این بازی حضور پیدا کردم و بسیار خوشحال بودم که ماحصل تلاش نمایندگان و وزارت ورزش، حضور ۳۰۰ خانم در ورزشگاه بود.
وی گفت: من می‌دانم خانم‌هایی که امکان حضور در بازی ایران و بلژیک را پیدا نکردند، از این موضوع ناراحت هستند، اما حضور تعدادی از زنان در ورزشگاه آزادی مقدمه، تجربه و «اولین» خوبی بود و من قول می‌دهم که ما تلاشمان را خواهیم کرد تا با توجه به مقامات ذی‌صلاح راه را برای حضور زنان در ورزشگاه باز کنیم. وزارت ورزش هم در تلاش است که این امکان را فراهم کند تا خانم‌ها نیز بتوانند از طریق سایت بلیت تهیه کنند.
سیاوشی با اشاره به حضور اجتماعی زنان و مردان در کنار یکدیگر و فضای عمومی جامعه گفت: جوانان، زنان و مردان به خوبی می‌دانند کجا می‌توانند نشاط سالم را داشته باشند و هدف و انگیزه‌شان برای ورود به ورزشگاه را درک می‌کنند. ضمن اینکه ما در سالن‌های والیبال، بسکتبال و تکواندو هیچ وقت شاهد مسئله و مشکل خاصی نبودیم و پیشینه بدی در این زمینه وجود نداشته است؛ لذا خانم‌ها می‌توانند در سالن‌های مذکور حضور داشته باشند. امکانات آن هم وجود دارد. فضا تفکیک شده و راه‌های جدایی برای تردد خانم‌ها و آقایان وجود دارند. این عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه زنان به عنوان نیمی از جامعه دوشادوش مردان می‌توانند با حضور در ورزشگاه‌ها، رویدادهای ورزشی را تماشا کنند، گفت: خوشبختانه ما در کشورمان مثل برخی کشورهای دیگر نظرات متحجرانه‌ای در این زمینه نداریم، بلکه تعداد زیادی از زنان ما فعالان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی هستند و با توجه به اینکه هیچ منع قانونی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیست و زنان و مردان ایرانی طبق قانون اساسی از حقوق برابر برخوردارند، انشاء‌الله این مسئله هم حل و فصل خواهد شد.
وی حضور زنان در ورزشگاه‌ها را موجب دور شدن از فردگرایی و در کنار هم قرار گرفتن خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: من با احترام به همه خانم‌هایی که دوست دارند در ورزشگاه حضور پیدا کنند به آنها می‌گویم قدری صبر کنند ان‌شاء‌الله نتیجه خوبی را در این زمینه شاهد خواهند بود.
سهمیه اختصاصی زنان کم بود
البته یک نماینده زن مجلس سهمیه اختصاص داده شده به زنان در این بازی را کم عنوان کرده و از این موضوع انتقاد کرده است. گفته می‌شود مسئولین برگزاری 300 صندلی را برای تماشای بانوان اختصاص داده بودند که فقط 30 نفر با خرید بیلت در ورزشگاه حضور یافتند و سایر افراد با هماهنگی و قرار گرفتن نام افراد در لیست امکان حضور در سالن را داشتند.
پروانه مافی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران با انتقاد از این موضوع اظهار کرد: بهتر بود که زمان بیشتری را برای خرید بلیت اختصاص می‌دادند تا بانوان بتوانند با خرید بلیت برای تماشای بازی در ورزشگاه حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: این کم لطفی در حق بانوان بود و فرصت کافی در اختیار قرار داده نشد تا افرادی که علاقه‌مند به تماشای بازی بودند نتوانستند در ورزشگاه حضور
یابند.
نماینده مردم تهران در ادامه افزود: همین تعداد هم اتفاق خوبی بود و باعث شد تابوی عدم حضور زنان در ورزشگاه شکسته شود و کم‌کم برای موارد بعدی حتما این تعداد افزایش پیدا خواهد کرد.
رئیس فراکسیون زنان مجلس نیز در گفت‌وگویی اظهار کرد: باوجود انتشار شایعاتی درباره این‌که زنان حاضر در استادیوم دست‌چین شده بودند، چنان که از وضعیت ظاهری این افراد در تصاویر، به نظر می‌رسد این‌‌طور نباشد.
تفاوت نگاه نمایندگان زن اصول‌گرا و اصلاح‌طلب
سخنان این نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی در حالی بیان می‌شود که در موارد پیشین که برخی از زنان اصول‌گرا در مجالس هفتم، هشتم و نهم حضور داشتند، خود عملا به گروهی مخالف حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی از جمله ورزشگاه‌ها تبدیل شده بودند و گاه از تریبون خانه ملت «‌خانه‌داری و پرورش فرزند» را تنها وظیفه زن می‌دانستند.

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …