روزهایی که جمهوری اسلامی را لرزاند!

یادداشت روز:

در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی، هر روز برای نخواستن حکومت شکنجه و کشتار، خبری است. اما چند مقطع تاریخی در این مورد، پر رنگ  و مثال زدنی اند. ۱۸ تیر ۱۳۷۸ که به سرکوب دانشجویان انجامید و حوادث کوی دانشگاه تهران نام گرفت.

خیزش سال ۱۳۸۸ که پس از انتخابات ریاست جمهوری شکل گرفت و توده های میلیونی را به کف خیابان کشاند. و  بالاخره خیزش اعتراضی در سراسر کشور که هنوز یک ماه از آغاز آن نگذشته است.

در هر سه جنبش اعتراضی، سرکوب وحشیانه از سوی نظام جمهوری اسلامی به کار گرفته شده است. اما این اعتراضات اجتماعی و به طور خاص؛ خیزش سال ۱۳۸۸ و سال ۱۳۹۶بسیار مهم اند و از جهاتی با هم تفاوت دارند.

با آن که هنوز خیزش مردم در دی ماه امسال به پایان نرسیده است، اما باید به بررسی و تحلیل این بیداری اجتماعی و سیاسی پرداخت. تنها در این صورت خواهد بود که می توان برای تداوم این حرکت سیل آسا برنامه ریزی کرد.

در اینجا به عنوان یک جستارگشایی، چند ویژگی مهم خیزش دی ۱۳۹۶ را می توان رصد کرد و روی میز مردم گذاشت:

۱- خیزش دی ۱۳۹۶ یک خیزش خودجوش بود. و برخلاف آنچه که سران وحشت زده ی  نظام اسلامی آن را آنتریک دشمنان خارجی می دانند، حرکتی برخاسته از بطن جامعه و مردم بود.

۲- قیام مردم در بیش از صد شهر بزرگ و کوچک، خیزش گرسنگان بود نه یک اعتراض دموکراسی خواهی .

۳- اگر بسیاری از به خیابان آمدگان در سال ۱۳۸۸ شعار می دادند:” رای من کو؟” شعار خیزش سراسری دی ۱۳۹۶ این بود که :نان من کو؟

کار من کو؟

زندگی من کو؟

۴-مردم در دی ماه ۱۳۹۶ از همان روز اول فریاد ” مرگ بر دیکتاتور- مرگ بر خامنه ای” و یا ” ملت گدایی می کند، آقا خدایی می کند”

در حالی که در ۱۳۸۸ روزهای آخر، شعار مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر خامنه ای داده شده بود.

۵-خیزش دی ۱۳۹۶ دارای پشتوانه های اجتماعی و کارگری است . چرا که چندی قبل اعتصاب و اعتراض کارگران هپکو و آذرآب در اراک و کارگران نیشکر هفت تپه و همچنین تجمعات معلمان و بازنشستگان، صورت گرفت و مطالباتی که مطرح شد، نشان از وضعیت اعتلای انقلابی می داد. بنابراین رژیم و سازمان امنیت و سرکوبش، چنین خیزشی را پیش بینی می کردند . برای همین بود که از همان روز اول در تهران ، ما شاهد بسیجیان نو جوان بودیم که باتوم بدست آمده بودند سرکوب کنند. در حالی که در سال ۱۳۸۸ تنها در روز های پایانی تظاهرات مردمی، دستگاه سرکوب، بسیجیان کم سن و سال را به میدان آورده بود.

۶-در خیزش سراسری دی ۱۳۹۶ همان طور که گفته شد، مطالبات و شعارها به قدری انقلابی و سرنگون طلبانه بود که از همان اول، جناح اصلاح طلب رانده شده از قدرت موضع گرفت و رفت در کنار خامنه ای ایستاد و وفاداری اش را برای جلوگیری از فروپاشی حکومت اعلام کرد و یکبار دیگر و به روشنی تحلیل های درست حزب کمونیست کارگری را در باره ی اصلاح طلبان در جمهوری اسلامی نشان داد.

اما در سال ۱۳۸۸ اصلاح طلبان فیگور مخالفت گرفته بودند و به این توهم دامن می زدند که گویا اصلاح طلبان در کنار مردم هستند!

و موارد دیگری هم هست که باید به آن ها پرداخت.

6 بهمن 1396

اینرا هم بخوانید

سیل و زلزله: خانه خرابی برای مردم، سود برای دزدان حاکم

انترناسیونال 809 چند روز  پس از فروکش کردن سیلاب ها، روحانی و اطرافیان دولتی اش …