روز دوم دادگاه مردمی آبان؛ گفتگو با شیوا محبوبی

دومین روز از دادگاه بین‌المللی مردمی آبان برای رسیدگی به «جنایات» حکومت ایران در آبان‌ماه سال ۹۸ روز پنج‌شنبه در شهر لندن آغاز شد.دومین روز از برگزاری این دادگاه مردمی در پایتخت بریتانیا با شهادت رها بحرینی، کارشناس سازمان عفو بین‌الملل، آغاز شد.

رادیو فردا: این دادگاه که از سوی سه سازمان‌ «حقوق بشر ایران»، «عدالت برای ایران» و «با هم علیه اعدام» سازماندهی شده تا روز ۲۳ آبان‌ماه ادامه خواهد داشت و ۴۵ شاهد در دادگاه شهادت می‌دهند. شهادتنامه ۱۲۰ نفر هم، به گفته برگزارکنندگان دادگاه، به صورت کتبی تسلیم دادگاه شده است.

چرا دادگاه مردمی آبان اهمیت دارد؟ گفت‌وگو با شیوا محبوبی

برگزارکنندگان این دادگاه روز سه‌شنبه، ۱۸ آبان، در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که این «دادگاه بررسی خواهد کرد که آیا جرایم انجام شده توسط مقامات جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور کنونی و رئیس وقت قوه‌ قضائیه در ارتباط با اعتراضات آبان ۹۸ جنایت علیه بشریت بوده است یا خیر».

در این میان سازمان عفو بین‌الملل در بررسی رخدادهای آبان‌ماه سال ۹۸ نقشی ویژه دارد، چرا که در غیاب آمارهای رسمی و قابل اعتماد از تعداد قربانیان سرکوب در اعتراضات آن سال، عفو بین‌الملل با جمع‌آوری شواهد و مدارک تلاش کرد گزارشی مستند از این رخدادها ارائه دهد.

این سازمان پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده است که شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد دست‌کم ۳۰۴ مرد، زن و کودک در جریان سرکوب «بی‌رحمانه» این اعتراضات توسط نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

به گفته این نهاد حقوق بشری، بر اساس تحقیقاتی که انجام داده، از جمله بررسی عکس‌ها و ویدئوهای مربوط به این حوادث، ۲۲۰ نفر از قربانیان طی دو روز کشته شده‌اند.

خبرگزاری رویترز اما در همان زمان ضمن اعلام کشته‌ شدن حداقل ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات آبان ۹۸، از قول «سه منبع نزدیک به حلقه اطرافیان» خامنه‌ای «و یک مقام چهارم» نوشت که رهبر جمهوری اسلامی به مقام‌های ارشد کشور گفته است «هر کاری لازم است، برای متوقف کردن» اعتراضات انجام دهند.

عفو بین‌الملل روز پنج‌شنبه همزمان با مشارکت در دادگاه مردمی آبان، در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که برگزاری این دادگاه مردمی «زنگ بیدارباشی» باشد برای تمام اعضای سازمان ملل.

این سازمان در اردیبهشت‌ماه سال ۹۹ از سازمان ملل متحد خواسته بود که در مورد کشتار معترضان توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در آبان ۹۸ تحقیق کند.

اعتراضات آبان ۹۸ که در ابتدا واکنشی به گران شدن ناگهانی قیمت بنزین بود، به‌سرعت تغییر جهت داد و حکومت جمهوری اسلامی و در راس آن علی خامنه‌ای را نشانه گرفت.


نخستین جلسه دادگاه بین‌المللی مردمی آبان برای رسیدگی به «جنایات» حکومت ایران در سال ۱۳۹۸ روز چهارشنبه ۱۹ آبان‌ در لندن، پس از اظهارات ۳۲ شاهد به پایان رسید.

جلسات دادگاه بین‌المللی آبان از ۱۹ تا ۲۳ آبان سال جاری به‌ شکل زنده از طریق اکانت اینستاگرام این دادگاه (Abantribunal) نیز پخش می‌شود.

اینرا هم بخوانید

وکیل سامان صیدی: موکلم بیمار است، اما آزادش نمی‌کنند

امین صفرنیا وکیل سامان صیدی (یاسین) می‌گوید با وجود آنکه این زندانی سیاسی «مشمول عدم …