روز شمار کمپین آزادی اسماعیل بخشی. تلاشی به وسعت جهان

۲۷ آبانماه در چهاردهمین روز از اعتصاب و اعتراضات شکوهمند کارگران نیشکر هفت‌تپه، اسماعیل بخشی یکی از محبوب‌ترین رهبران این اعتراض توسط دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی دستگیر شد.

فعالیت‌های گسترده‌ و متنوعی برای آزادی اسماعیل بخشی از جانب احزاب، سازمانها، نهادها، اتحادیه‌‌های کارگری و مدافعین حقوق کارگران در سطحی وسیع و جهانی صورت گرفت.

کمپین آزادی اسماعیل بخشی با مسئولیت مینا احدی راه‌اندازی شد تا با بسیج افکار عمومی و جهانی کردن این مبارزات، با  انعکاس فعالیت‌های بین‌‌المللی در دفاع از مبارزات و اعتصابات و اعتراضات کارگری، سبب آزادی هر چه سریعتر اسماعیل بخشی گردد.

 

فشرده ۳۰ شماره اطلاعیه (کمپین آزادی اسماعیل بخشی) را ملاحظه می‌کنید: 

– ۷ آذر، ۲۸ نوامبر: کارگران اتحادیه پست کانادا با برگزاری یک میتینگ اعتراضی و با در دست داشتن شعارهایی در دفاع از خواست کارگران هفت تپه خواهان آزادی بخشی و سپیده  قلیان شدند.

 

– ۸ آذر، ۲۹  نوامبر کنفدراسیون (س ژ ت) نماینده میلیونها کارگر فرانسوی از هفت تپه دفاع کرد و خواهان آزادی رهبر کارگری اسماعیل بخشی شد.

بیانیه وکلای دادگستری در دفاع از اسماعیل بخشی منتشر شد.

– کارگران، دانشجویان، معلمین و بخش‌های وسیعی از جامعه با علاقه این مبارزه را پیگیری می‌کنند و خواهان آزادی فوری اسماعیل بخشی و سپیده قلیان هستند.

– دانشجویان دانشگاه هنر در حمایت از کارگران نیشکر هفت تپه تجمع کرده و خواهان آزادی فوری اسماعبل بخشی شدند.

– کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای از کارگران هفت تپه دفاع کرد.

– در تهران میز گرد “بررسی خواستها و اعتصاب هفت تپه” با حضور دانشجویان صنعتی شریف، شهید بهشتی، امام صادق و علوم قضایی برگزارخواهد شد.

 

– ۹ آذر ماه، ۳۰ نوامبر: از ساعت ۷ صبح کارگران نیشکر هفت‌تپه تجمع کردند و تمام مسیر را تا فرمانداری شوش با شعار کارگر زندانی آزاد باید گردد راهپیمایی کردند.

– هیئتی از طرف حکومت در جمع کارگران در مقابل فرمانداری شوش حاضر شد. می‌گویند تصمیم دولت این است که خصوصی سازی را لغو نمی‌کند و هفت تپه کماکان در دست همین چند نفر باقی می‌ماند.

– طی روزهای اخیر تعدادی از اوباش حکومتی در شهر شایعه پخش کرده‌اند که اعتصاب تمام شد .

– دو فعال کارگری به نام‌های محمد امیدوار پرسنل قسمت بازرگانی نیشکر هفت تپه و شهین پیشاهنگ از طریق تماس تلفنی به اداره اطلاعات شوش احضار و ساعتها بازجویی شدند.

 

– ۱۰ آذر، اول دسامبر: در شوش وضعیت به حالت فوق‌العاده است. مذاکرات بی نتیجه مانده است.

 

– اعتراضات و تجمع‌ها در خارج کشور: در بسیاری از شهرهای دنیا تظاهرات اعتراضی برگزار گردید.

جوانان و آزادیخواهان بر سردر سفارت ننگین جمهوری اسلامی در استکهلم، عکسهای اسماعیل بخشی و سپیده قلیان و علی نجاتی نصب کردند. در همان شهر در مقابل سفارت تظاهرات بزرگی بر پا گردید و فریاد سرنگون باد حکومت اسلامی سر داده شد و همه خواهان آزادی فوری دستگیر شدگان اسماعیل بخشی سپیده قلیان و علی نجاتی شدند.

– شنبه اول دسامبر، فریاد دادخواهی کارگران هفت‌تپه و فولاد. میتینگ در مرکز شهر کلن برای آزادی اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و علی نجاتی برگزار گردید.

 

– در فرانکفورت و کلن آلمان میتینگهایی برپا گردید. در اسلو پایتخت نروژ، تورنتو و ونکور کانادا..  تظاهر کنندگان همبستگی عمیق خود را با مردم آزاده شوش و اهواز، با هفت‌تپه‌ای‌ها و فولادی‌ها و با خانواده های کارگران اعلام کردند.

 

– در ایران نیز اعتراضاتی در دفاع از کارگران هفت‌تپه در جریان بود، از جمله پیام حمایتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران ازکارگران هفت‌تپه و فولاد اهواز، تظاهرات کارگران فولاد قزوین و..

– طبق اخباری که به دست کمپین رسیده است، سپیده قلیان خبرنگاری که در هفت تپه به همراه اسماعیل بخشی و کارگران دیگر دستگیر شده بود، زیر شدید ترین فشارها است. سپیده تاکنون نتوانسته با خانواده خود ملاقات کند و وکیل معرفی شده به مقامات حکومت اسلامی از طرف آنها پذیرفته نمی‌شود.

 

– میثم آل‌مهدی از رهبران اعتراض کارگران گروه ملی فولاد اهواز در سخنرانی پر شور و تاریخی خود اعلام کرد: آن زمانی که روی کتف کارگر اهرام مصر را می‌ساختند، تمام شد. امروز ما طبقه آگاهیم، امروز قدرتیم و اولین خواست ما آزادی دستگیرشدگان هفت‌تپه است! تمام کارگران، تمام بدنه کارگران، یکی هستند. چه هفت تپه، چه فولاد چه جاهای دیگر. تا زمانی که این وضعیت هست و حمایت‌هایی که از سرمایه داران می‌شود، کارگر کف خیابان است. کوتاه نمی‌آییم. کارگر این قدرت را دارد که حقش را بگیرد.

 

– ۱۲ آذر، ۳ دسامبر: اتحادیه سراسری حمل و نقل جاده‌ای متحد انگلستان URTU (یو آر تی یو) به کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد برای اقدام فوری جهت آزادی کارگران زندانی هفت‌تپه و حمایت از تظاهرات کارگران فراخوان می دهد.

 

-۱۳ آذر، ۴ دسامبر: عسل محمدی فعال کارگری و دانشجوی داروسازی واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد تهران ١٣٩٧ در منزل مسکونی خود بازداشت و به مکان نامعلومی برده شد.

از عسل محمدی مقالات متعددی در دفاع از حقوق کارگران و اخیرا در دفاع از کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد منتشر شده است .

 

-١۴ آذر، ۵دسامبر، پرونده سازی جدید در شعبه سوم دادسرای اندیمشک با موضوع اخلال درنظم عمومی و هدایت اعتصابات کارگران، علیه علی نجاتی که در بازداشت گاه امنیتی اهواز بسر می‌برد در دست اجرا است.

علی نجاتی تا کنون با خانواده و وکیل خود تماسی نداشته است. وی به بیماریهای قلبی و عروقی، کلیه و پروستات مبتلا است. این دستگیری و سلول انفرادی و بازجویی‌های طولانی و فشار روحی و جسمی برای او بسیار خطرناک است.

 

-۵۱ تن از وکلای دادگستری برای قبول داوطلبانه وکالت و دفاع از خواستهای کارگران در ایران و به‌ویژه کارگران هفت تپه و فولاد، با صدور بیانیه‌ای اعلام آمادگی می‌کنند.

 

– ۱۵ آذر، ۶ دسامبر: عسل محمدی دانشجو و فعال مدافع حقوق کارگران از بازداشتگاه اوین به زندان شوش منتقل شد.

 

اعتراض تشکل‌های کارگری به حکومت اسلامی گسترش می یابد!

– اتحادیه ساختمان و جنگل و معادن واحد استان نیوسات ولس استرالیا طی قطعنامه جلسه نمایندگان محلات اتحادیه ساختمان ، جنگل و انرژی واحد استان نیوسات ولس استرالیا در همبستگی با کارگران در ایران،  اعلام کرد: “ما از مبارزات طبقاتی کارگران در ایران علیه فقر، بیکاری، فساد، تعویق پرداخت دستمزدها، گرانی و حقوقهای ناچیز، نابرابری و بیعدالی، حمایت می نماییم. ما از حق تشکل و اتحاد طبقه کارگر در ایران دفاع می کنیم. ما از حق کارگران برای اعتراض و اعتصاب دفاع می کنیم

ما از رژیم ایران می‌خواهیم که کارگران، معلمان، نویسندگان، روشنفکران، وکلا و تمامی زندانیان سیاسی را از زندان ها فورا آزاد کند”.

 

– چهار سندیکای بزرگ کارگران فرانسه، کنفدراسیون دموکراتیک فرانسوی کار (س اف د ت)، کنفدراسیون عمومی کار (س ژ ت)، اتحاد سندیکایی همبستگی (سولیدر)،‌ اتحاد ملی سندیکاهای مستقل (او ان اس آ)،  در نامه‌ای به علی خامنه‌ای ضمن اعتراض به سرکوب بی‌وقفه معلمان و کارگران در ایران، خواهان آزادی فعالین زندانی و از جمله اسماعیل بخشی، علی نجاتی و سپیده قلیان شدند!

 

چهارمین کنگره بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری ITUC در کپنهاگ دانمارک، بیانیه‌ای در دفاع از کارگران و دانشجویان ایران و با خواست آزادی اسماعێل بخشی و دستگیر شدگان هفت تپه منتشر کرد.

(TUC بریتانیا)، (CGT فرانسه)، ( CFDT فرانسه) ، (CGIL ایتالیا)، ( LOنروژ)،  LO سوئد)، (آلمان DGB ) و (CLC کانادا).

کنگره ITUC در کپنهاگ همبستگی خود را با کارگران و دانشجویان ایرانی اعلام می‌کند. اعلام می‌کنند:  ما سیاست‌های ضد کارگری دولت در تهران را محکوم کرده و خواهان آزادی فوری همکاران زندانی امان و به رسمیت شناختن اتحادیه های مستقل کارگری و نمایندگان کارگران ، هستیم این یک حق بدیهی در همه جای دنیا است.

 

-١۶ آذر،٧ دسامبر: دانشجویان سراسر کشور خواهان آزادی زندانیان هفت تپه شدند!

در مراسم‌های دانشجویان به مناسبت ١۶ آذر در همه شهرهای ایران و از جمله در تهران، سمنان، تبریز، اصفهان، بابل، زنجان و اهواز و … یکی از خواستهایی که در تظاهراتها، در سخنرانیها و یا حتی در مراسم‌هایی که مقامات حکومت اسلامی در آن حضور داشتند، با صدای رسا اعلام شد، خواست آزادی اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و علی نجاتی بود.

یک شعار محوری دانشجویان این بود: “فرزندان کارگرانیم، ما با آنها هستیم”. شعارهایی مانند “کارگر دانشجو اتحاد” در همه این میتینگها برجسته بود و از آن سو کارگران هفت‌تپه و فولاد نیز پیام همبستگی و تشکر برای دانشجویان سراسر کشور فرستادند.

دانشجویان در تهران با سرود خوانی و برگزاری میتینگ و تجمع، گفتند کارگر زندانی آزاد باید گردد، زندانی سیاسی آزاد باید گردد و دانشجویان در سمنان خواست آزادی دستگیر شدگان را با شور و شوق فراوان فریاد زدند.

 

– حکومت ضد کارگر و ضد انسانی اسلامی، در ایلام ١۵ کارگر پتروشیمی را به ٩ سال زندان و ١١٠٠ ضربه شلاق محکوم کرد.

از طرف کمپین آزادی اسماعیل بخشی باید زی اطلاعیه‌ای اعلام شد:  “به سران این حکومت و مسئولین این حکومت در ایلام و دستگاه سرکوبشان اعلام می‌کنیم اگر جرأت دارید به کارگر معترض در ایران شلاق بزنید ، با یک دنیا طرف خواهید شد”.

اسامی کارگرانی که به زندان و شلاق محکوم شده اند: افشار رشیدی، انور رشیدی، صادق رستمی، نادر خاکی، میلاد دوستی، محمد صالح قیطاسی، صادق کاکاخانی، توحید قیطاسی، سعید قیطاسی، امین ارکوازی، حجت اسماعیلی ،عباس مظفری، علی کاکاخانی اهل چوار، محمد حیدری و علی نجات اعظمی.

 

– ۱۷ آذر، ۸ دسامبر: نهاد ضد فاشیست‌های آلمان: از مینا احدی از اعضای رهبری حزب کمونیست کارگری ایران برای سخنرانی در روز پنجشنبه ١٣ دسامبر درباره اعتصاب کارگران هفت تپه و فولاد، در مورد جنبش کارگری در ایران و جنبش زنان و دانشجویان در شهر آخن آلمان دعوت بعمل ‌آورد.

 

-۱۸آذر،٩ دسامبر: آغاز مجدد تجمعات کارگران هفت‌تپه، کارگران هفت تپه برای آزادی اسماعیل بخشی و سپیده قلیان و علی نجاتی تجمع کردند.

چند صد نفر از کارگران هفت‌تپه در اعتراض به عدم آزادی دستگیر شدگان هفت‌تپه که قرار بود روز گذشته آزاد شوند، تجمع کردند. کارگران هفت‌تپه اعلام کردند که اگر اسماعیل بخشی و سپیده قلیان و علی نجاتی آزاد نشوند، تجمع خواهند کرد. امروز کارگران که تعداد آنها چند صد نفر است در مقابل در کارخانه تجمع کرده و فریاد می‌زنند زندانیان هفت تپه را آزاد کنید.

 

– ۱۹ آذر، ۱۰ دسامبر: دستگیری رضا شهابی، حسن سعیدی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد. تجمع خانواده ها در مقابل زندان اوین!

رضا شهابی و حسن سعیدی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد و همچنین امیر عباس آزرم وند، رهام یگانه و کیوان مهتدی از فعالین و مدافعین حقوق کارگران را دستگیر کردند. این دستگیری بعد از زندانی کردن عسل محمدی مدافع حقوق کارگران و تعرض به چند خانه برای دستگیری تعداد دیگری از فعالین و مدافعین اعتراضات کارگران بود.

رضا شهابی و حسن سعیدی در اثر اعتراضات خانواده‌ها در مقابل زندان اوین آزاد می‌شوند.

 

– ۲۰ آذر، ۱۱ دسامبر: تجمع در مقابل مجلس حکومت اسلامی در دفاع از کارگران هفت‌تپه و برای آزادی دستگیر شدگان هفت‌تپه. به فراخوان اتحادیه آزاد کارگران و دیگرفعالین مدافع حقوق کارگران میتینگی در مقابل مجلس حکومت اسلامی در تهران برگزار می‌گردد. سخنرانان و از جمله پروین محمدی نایب رئیس اتحادیه خواهان آزادی فوری دستگیر شدگان، اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و علی نجاتی شده و از خواستهای بر حق کارگران هفت تپه و فولاد دفاع می‌کنند.

 

– میثم آل‌مهدی کارگر مبارز و سخنران پرشور اعترضات کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران، توسط دستگاه امنیتی دستگیر می‌‌شود!

 

– ۲۱ آذر، ۱۲ دسامبر: میثم‌ آل‌مهدی که روز گذشته توسط مامورین لباس شخصی بازداشت شده بود با پیگیری همکاران و در میان استقبال پرشور آنان آزاد شد.

 

– کانال تلگرامی مجمع نمایندگان کارگری هفت‌تپه اعلام کرد: اسماعیل بخشی کارگر رزمنده و شجاعی که صدای کارگران هفت تپه بود، رهبر کارگری که با سخنرانی‌های خود قلب بسیاری را در ایران و در دنیا فتح کرد، به همت همین کارگران هفت‌تپه و فولاد از زندان آزاد شد. رسانه‌های حکومت اسلامی ایران نیز این خبر را اعلام کردند.

به اعتراضات خود برای آزادی سپیده قلیان و علی نجاتی و عسل محمدی و همه زندانیان دربند باید ادامه دهیم.

کمپین آزادی اسماعیل بخشی

خلاصه و تنظیم: سیامک بهاری

 

اینرا هم بخوانید

اجلاس دوحه، هیاهویی پوچ- سیامک بهاری

اجلاس دو روزه دوحه درباره بحران افغانستان به سرپرستی سازمان ملل با شرکت ۲۵ کشور …