روسیه استراتژی آمریکا در افغانستان را ‘خط‌مشی بیهوده’ خواند

بی بی سی:سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، استراتژی جدید آمریکا در افغانستان را تاسف‌بار خوانده و گفته است که طرح اعلام‌شده توسط دونالد ترامپ “خط‌مشی بیهوده” است.

سرگئی لاوروف روز پنجشنبه ۲۴ اوت در یک نشست خبری در مسکو گفت روسیه “به دلیل این که تمرکز اصلی استراتژی اعلام شده از سوی واشنگتن اقداماتی با روش‌های تحمیل و زور” است، متاسف است.

آقای لاوروف گفت: “ما مطمئن هستیم که این یک روش بیهوده است.”

از طرف دیگر، خواجه آصف، وزیر امور خارجه پاکستان، گفته که برنامه سفر خود به آمریکا را به تعویق انداخته است.

رئیس‌جمهوری آمریکا اخیرا با اعلام استراتژی جدید خود پاکستان را متهم کرد که به شورشیانی در افغانستان فعالیت می‌کنند، پناه می‌دهد. پاکستان این اتهام را شدیدا رد می‌کند.

وزیر امور خارجه پاکستان گفت که این مساله را با متحدانش از جمله چین در میان خواهد گذاشت.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا سه‌شنبه ۲۲ اوت گفت که روسیه طالبان را تجهیز می‌کند. آقای تیلرسون افزود: “روسیه تا حدی طالبان را مسلح می‌کند، این واضحا نقض اصول بین‌المللی است.

Image captionاستراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان، پس از چندین ماه بررسی دوشنبه‌ گذشته توسط دونالد ترامپ اعلام شد

ولی آقای لاوروف می‌گوید که این بار اول نیست که روسیه متهم به تجهیز طالبان می‌شود. او گفت که هیچ مدرکی در این زمینه تا هنوز ارایه نشده است.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت که روسیه تنها درباره دو موضوع با طالبان تماس می‌گیرد، یکی مصونیت اتباع روسیه در افغانستان و دیگر تشویق آنان به گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان.

دونالد ترامپ دوشنبه گذشته راهبرد تازه خود در افغانستان را اعلام کرد و گفت ادامه مبارزه با تروریسم، کمک به دولت افغانستان و عدم تعیین جدول زمانی برای این مبارزه را در دستور کار دولت آمریکا قرار می‌دهد.

این استراتژی همچنین بر اعمال فشار بر پاکستان برای از بین بردن “پناهگاه‌های امن تروریستی” در خاک خود و مبارزه با تروریسم و تشویق هند برای کمک به تامین امنیت در منطقه و همکاری با دولت افغانستان تاکید می‌کند.

استراتژی جدید ترامپ با استقبال دولت افغانستان و شمار زیادی از سیاستمداران افغان روبه‌رو شد.

چین و پاکستان، همسایه‌های افغانستان اما از این استراتژی ابراز نارضایتی کرده‌اند. پاکستان گفته این کشور خود قربانی تروریسم است و چین نیز گفته که پاکستان خط مقدم جبهه مبارزه با تروریسم است.

گروه طالبان هم در اعلامیه‌ای گفته که راهبرد جدید دونالد ترامپ به معنای ادامه جنگ است و این گروه هم در برابر این استراتژی به جنگ ادامه خواهد داد.

اینرا هم بخوانید

آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در تهران

🔴 آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در #تهران 🔸خوشبختانه آقایان #مهدیفراحیشاندیز و …