رویترز: آمریکا معافیت مشتریان نفت ایران از تحریم‌ها را بررسی می‌کند

بی بی سی:خبرگزاری رویترز به نقل از منبعی در دولت آمریکا، گزارش داده که دولت دونالد ترامپ اعطای معافیت موردی از تحریم‌ها را برای بعضی مشتریان نفت ایران در دست بررسی دارد.

به گفته این منبع، که رویترز هویت او را فاش نکرده، دولت آمریکا در رابطه با معافیت مشتریان نفت ایران “آماده است تا با کشورهایی که وارداتشان را کاهش می‌دهند به طور مورد به مورد همکاری کند.”

این در حالی است که روز پنجشنبه جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اعلام کرد آمریکا به دنبال آن است که صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

باتصمیم دونالد ترامپ، آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده و یک ماه دیگر تحریم‌های نفتی و بانکی یکجانبه آمریکا علیه ایران دوباره برقرار می‌شود.

مقام‌های آمریکایی، از جمله مایک پومپئو وزیر امور خارجه، پیش از این هم از امکان اعطای معافیت از تحریم خبر داده بودند.

رویترز به نقل از منبع آگاه خود در دولت آمریکا نوشته است که آمریکا این معافیت‌ها را به شرطی به کشورهای دیگر می‌دهد که آنها نشان دهند خرید نفتشان از ایران به طور قابل ملاحظه‌ای پایین می‌آید.

مشتریان هندی

خبر آن که معافیت احتمالی خریداران نفت ایران “مراحل داخلی” تایید در دولت آمریکا را طی می‌کند، پس از گزارشی درباره خرید نفت ایران در هند منتشر می‌شود.باز هم رویترز، از قول منبعی آگاه در صنعت نفت، نوشت که هند می‌خواهد در ماه نوامبر، ماه آینده و موعد برگشت تحریم‌ها، از ایران ۹ میلیون بشکه نفت بخرد.هند دومین مشتری عمده نفت ایران پس از چین بوده است و پیش از این روزانه نزدیک نیم میلیون بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد.

بنا به گزارش‌های مختلف خریداران هندی نفت ایران برای آن که به دلار معامله نکنند نفت ایران را به روپیه می‌خرند.

همچنین گزارش شده که ایران می‌خواهد با برداشتن هزینه نقل و انتقال نفت را برای مشتریان هندی برداشته و جابجایی نفت آنها به طور رایگان، سهم خود در بازار هند را حفظ کند.

هند به تازگی با وجود تهدید آمریکا سیستم دفاع ضدموشکی اس-۴۰۰ را از روسیه خریده است.

اینرا هم بخوانید

معاون وزارت آموزش و پرورش: با معلم بلاگرها برخورد کردیم و از سیستم حذف شدند!

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تسنیم گفته: وزارت …