رویتزر: روسیه به توافق بر سر کاهش تولید نفت نزدیک می‌شود

رادیو فردا:خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، هشتم آذرماه، از قول دو منبع گزارش داد روسیه در زمینه لزوم کاهش تولید نفت «در حال رسیدن به توافق» با عربستان است، اما هنوز درباره جزئیات این اقدام اختلاف نظر دارد.

قرار است هفته آینده، شش دسامبر، وزرای نفت اوپک و کشورهای هم‌پیمان اوپک به رهبری روسیه موضوع بازار نفت و کاهش تولید را بررسی کنند.

قیمت نفت از بالای ۸۶ دلار در ابتدای ماه گذشته به حدود ۵۹ دلار طی روزهای جاری رسیده است، موضوعی که به نگرانی تولیدکننده‌ها از ادامه افت تولید دامن زده است.

عربستان که طی ماه جاری تولید خود را با افزایشی ۲۵۰ هزار بشکه‌ای به حدود ۱۰.۹ میلیون بشکه در روز رسانده است، اخیرا اعلام کرد که در ماه دسامبر نیم میلیون بشکه از تولید خود خواهد کاست و اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان را دعوت کرد که در مجموع یک میلیون تا ۱.۴ میلیون بشکه از تولید خود بکاهند.

آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد که تولید نفت آمریکا با ۳۰۰ هزار بشکه جهش نسبت به ماه گذشته، به ۱۱.۷ میلیون بشکه اوج گرفته و این کشور به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اخیرا گزارش داد که دوباره عرضه بر تقاضا پیشی گرفته و طی ماه اکتبر روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت مازاد در جهان تولید شده است.

با توجه به ادامه افزایش تولید عربستان و آمریکا، انتظار می رود این رقم در ماه جاری افزایش یابد. برای سال آینده نیز میزان رشد تولید جهانی نفت، نیم میلیون بشکه بیشتر از میزان رشد تقاضا خواهد بود و انتظار می‌رود در کل سال، تولید نفت مازاد ادامه یابد.

رویترز در گزارشی که روز پنج‌شنبه منتشر کرد، از قول منابع آگاه که نامی از آنها نبرد می‌گوید روسیه هم اکنون موافق کاهش تولید است، اما بر سر جزئیاتی مانند زمان و میزان کاهش تولید با عربستان اختلاف دارد.

این گزارش می افزاید که وزیر انرژی روسیه روز سه‌شنبه در آستانه اجلاس اوپک و کشورهای هم‌پیمان، جلسه ای با شرکت‌های نفتی روسیه داشته است. یک منبع به رویترز گفته است که موضوع دیدار، لزوم کاهش تولید نفت روسیه بوده و سوال اصلی زمان و میزان کاهش بوده است.

عربستان می‌گوید که از اول ژانویه کاهش تولید آغاز شود، اما رویترز از قول منابع خود می نویسد که شرکت‌های روسی نیاز به چند ماه فرصت دارند تا تولید خود را کاهش دهند و این کاهش باید به صورت تدریجی باشد.

اوپک و کشورهای هم‌پیمان قبلا توافق کرده بودند که تولید خود را از ابتدای سال ۲۰۱۷ حدود ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند که یک‌ششم آن سهم روسیه بود. اما نیمه سال جاری افت چشمگیر تولید نفت ایران و ونزوئلا باعث شد که تولید مجموع این کشورها عملا ۲.۸ میلیون بشکه کاهش یابد. ژوئن امسال، اوپک و کشورهای هم‌پیمان توافق کردند که تولید خود را یک میلیون بشکه افزایش دهند تا کاهش ایران و ونزوئلا جبران شود.

اما طی دو ماه گذشته، تولید برخی کشورها به اندازه ای افزایش یافت که بازار با نفت مازاد مواجه شد و در نتیجه قیمت‌ها سقوط کرد.

روسیه هم اکنون حدود ۱۱ میلیون و ۴۳۰ هزار بشکه تولید نفت دارد. در صورت کاهش یک میلیون بشکه‌ای همه اعضای توافق اوپک و کشورهای هم‌پیمان، روسیه باید روزانه ۱۶۶ هزار بشکه از تولید خود بکاهد.

درخواست عربستان برای کاهش تولید نفت در حالی است که آمریکا اصرار دارد کشورهای عضو اوپک باز هم تولید خود را افزایش دهند تا قیمت‌ها پایین بیاید.

اخیرا ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت که نفت ۶۰ دلاری برای این کشور قیمت مناسبی است. وی قبلا اعلام کرده بود که نفت ۷۰ دلاری برای روسیه مناسب است.

به هر تقدیر، متوسط قیمت نفت شاخص برنت در سال گذشته میلادی ۵۲ دلار و ۵۱ سنت بود و قیمت‌های کنونی نفت باز هم بیش از ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته رشد نشان می‌دهد. متوسط قیمت نفت برنت در سال جاری بالای ۷۰ دلار بوده است.

اینرا هم بخوانید

ادعای دولت رئیسی: تاکنون ۲.۵ میلیون “فرصت شغلی” ایجاد کرده ایم!

*محمد چکشیان، معاون وزیر کار رژیم اخیرا درباره افزایش آمار اشتغال در کشور مدعی شده …