زنان سرکش در کشورهای اسلام زده

انترناسیونال ۷۰۶

مصاحبه با مینا احدی

انترناسیونال:روز ١١ ماه مارس در شهر کلن در آلمان کنفرانسی با عنوان زنان سرکش از کشورهای اسلام زده برگزار شد که سازمان دهنده این کنفرانس شما بودید، این چه کنفرانسی بود و منظور از زنان سرکش چه کسانی هستند؟

مینا احدی: این کنفرانس در حقیقت قسمت دوم سلسله کنفرانس هایی است بهمین نام که ما در آلمان آغاز به سازماندهی آن کرده ایم. در کنفرانس اول که در شهر کلن بود سخنرانانی از کردستان، عربستان سعودی و عراق و ایران داشتیم که مورد استقبال زیاد حاضرین و همچنین کسانی قرار گرفت که در مدیای اجتماعی مباحثات ما را تعقیب کرده بودند. هزاران نفر این مباحثات را دیده  و تعداد زیادی ما را تشویق کردند که این نوع کنفرانسها را ادامه دهیم. کنفرانس دوم ما در شهر کلن در آلمان بود و به مناسبت هشت مارس روز جهانی زن برگزار شد. در این کنفرانس از ایران و عراق، عربستان سعودی و افغانستان و امارات متحده عربی سخنران داشتیم.

زنان سرکش منظور زنانی هستند که در کشورهای اسلام زده در مقابل قوانین و سنتها و فرهنگ ضد زن اسلامی ایستاده و با بجان خریدن مشکلات فراوان، از حقوق انسانی خود دفاع کرده و اکنون در مورد مشکلات و همچنین مبارزات زنان در کشورهای خودشان دست به افشا گری و آگاهگری زده و در حقیقت صدای زنان دربند در کشورهای خود را بگوش جهانیان میرسانند.

انترناسیونال: سخنرانان را لطفا معرفی کنید و مختصری از پیام و یا حرفهای سخنرانان را برای خوانندگان ما توضیح دهید.

مینا احدی: از ایران فریده آرمان یکی از سخنرانان بود. زنی که زندگی و فعالیت هایش باید در تاریخ مبارزات زنان در کشورهای اسلام زده ثبت شود. یک زن آگاه، مدرن و پیشرو که شبانه روز علیه جنبش اسلامی و اسلام سیاسی فعالیت میکند و در کشور سوئد یک نهاد مدافع حقوق زنان سازمان داده که به زنان تحت خشونت کمک میکند و صدای این زنان را در رسانه های سوئدی و بین المللی منعکس میکند. فریده یکی از سخنرانان ما بود در مورد تجارب خود در مقابله با خشونت بر علیه زنان حرف زد و مماشات با جریانات اسلامی را در کشورهای اروپایی نقد کرد.

شیرین شمس دومین سخنران ما از ایران بود، زنی جوان و سنت شکن و فعال و آزاده که صفحه انقلاب زنانه که او سرپرستی آنرا به عهده دارد اکنون بسیار شناخته شده است. شیرین شمس نماینده نسل جوان زنان سرکش از ایران است که نه فقط حکومت اسلامی و قوانین ارتجاعی و زن ستیزانه را به چالش میگیرند، بلکه اسلام و سنت و اخلاقیات عقب مانده را در کل نفی کرده و از زندگی همه آنرا میخواهند. سخنرانی شیرین در مورد جنبش زنان در ایران و مقابله روزمره زنان با قوانین و حکومت اسلامی بود.

در این کنفرانس از افغانستان مریم عطایی را دعوت کرده بودیم که خبرنگار و پناهنده سیاسی است. سخنرانی مریم در این کنفرانس بسیار تکاندهنده بود او گفت از افغانستان آمده و همه میدانند که در آن کشور زنان در چه وضعیتی هستند. مریم گفت مشکل دیگر زنان در افغانستان اینست که سنت شکن بودن و یا صحبت کردن از مشکلات هنوز تابو است و جرات زیادی میخواهد در سطح علنی در مورد مسائل صحبت بشود او گفت امروز میخواهم در این کنفرانس سنت بشکنم و اسم واقعی خودم را اعلام کنم من فرشته عطایی هستم و سپس سخنرانی خود را ادامه داد. سخنان فرشته بسیار مورد تشویق جمع قرار گرفت.

سخنران دیگر ما چهره شناخته شده مدافع حقوق زنان از عربستان سعودی بود، رعنا احمد که از مکه فرار کرده و در مقابل کعبه با پلاکاردی در دست اعلام کرده که از اسلام دست کشیده است. او با مشقات فراوان فرار کرده و اکنون در آلمان است. رعنا در رسانه های آلمانی بسیار شناخته شده است و در کنفرانس ما در مورد زندگی و مبارزات زنان در عربستان سعودی سخنرانی کرد.

ورود زهیر یکی از سخنرانان کنفرانس ما بود که سخنرانی او مورد توجه بسیار جمع قرار گرفت. ورود از کربلا آمده است از یک خانواده مذهبیکه پدرش آخوند بوده. و چون ورود دانشجوی آزاده ای بوده که به مقررات اسلامی پشت کرده و دوست پسر داشته خانواده قصد کشتن او را میکنند. برادر ورود در نقش جلاد او را به زیر زمین خانه برده و چنان وحشیانه او را کتک میزند که ورود اکنون نمیتواند راحت راه برود و کمرش بشدت آسیب دیده است. او بهر مکافاتی بوده فرار کرده و اکنون در آلمان صدای زنانی است که بقول خود او نجات نیافته و زیر فشار فرهنگ و سنت و قوانین شریعه جان دادند.

ورود در سخنرانی خود گفت من فقط یک زن سنت شکن و سرکش نیستم من ضد اسلام هستم.

آخرین سخنران ما لیلا حسن از امارات متحده عربی بود. او در دبی کارمند تلویزیون حکومتی بوده و وقتی خانواده اش برای اطمینان از باکره بودن او قصد انجام آزمایش پرده بکارت را میکنند او از شدت خشم عریان در حالیکه قران را آتش میزده فیلم کوتاهی از خودش را در فیس بوک علنی میکند سپس با مشکلات فراوان و تهدید به مرگ شده و فرار کرده است.

اینها زنان سرکش از کشورهای اسلام زده بودند. شیوا محبوبی و نازنین برومند در این کنفرانس سخنان کوتاهی ایراد کردند که به غنای کنفرانس ما افزود. شیوا فعال سرشناس مدافع حقوق زنان و چهره مدافع حقوق زندانیان سیاسی و نازنین برومند چهره سرشناس مدافع حقوق زنان و یکی از چهره های شاخص نهاد اکس مسلم در آلمان بود که صحبتهای او با تشویق فراوان حاضرین روبرو شد.

انترناسیونال: ادامه فعالیت های شما در این مورد چیست؟

مینا احدی: ما اکنون عملا یک شبکه هستیم از دهها زن سرکش از کشورهای اسلام زده، مثلا در همین کنفرانس قرار بود یک زن سرشناس از پاکستان که اکنون در آلمان خبرنگار معروفی است و یا یک زن از ترکیه سخنرانی کنند که بدلایل کاری نتوانستند در این کنفرانس باشند. هدف ما سازمان دادن شبکه و در نهایت سازمانی است با همین نام و با هدف دفاع از حقوق زنان در کشورهای اسلام زده و سازمان دادن جنبشی بین المللی در دفاع از حقوق زنان در کشورهای اسلامزده.

اینرا هم بخوانید

خط رفاه: تحرکات گسترده برای روز جهانی کارگر