سئوال نشریه “انترناسیونال” از ناصر اصغری, شهلا خباززاده و بابک یزدی: انتظارات شما از کنگره ۱۰ حزب کمونیست کارگری چیست؟

ناصر اصغری: فوکوس بر جنبش کارگری

 naser-asqari

در فاصله بین دو کنگره ۹ و ۱۰، جامعه ایران شاهد جنب و جوش، و تحرکات سیاسی مهمی بوده است. اعتراضات کارگری یک گوشه بسیار مهم این تحرکات بوده. اما اینها گذشته‌اند. موقعیت معیشتی کارگران فقط به اعتراضات وسعت بیشتری خواهد داد؛ و اینجا دیگر وظیفه حزب و بخصوص کنگره ۱۰ حزب است که راه کنکرت و عملی نشان بدهد. روزانه شاهد چندین اعتراض مهم کارگری هستیم. قریب به اتفاق این اعتراضات جدا از هم بوقوع می‌پیوندند. معلمان، کارگران بازنشسته و کارگران بسیاری از مراکز مهم تولیدی و همچنین نمایندگان کارگران نفت، پیش از این اعتراض خود را ابراز داشته و توجه جامعه را بخود و اعتراض خود جلب کرده‌اند. کنگره حزب باید راهی جلوی جنبش کارگری بگذارد که این اعتراضات به یک کانال واحد رهنمون شوند که تأثیرگذار باشند. باید راهی جلو جنبش کارگری باز کند که رهبران جنبش کارگری عملا به این حزب بپیوندند. کنگره حزب باید یک بار دیگر بر سازمانیابی جنبش کارگری تأکید کند و بخصوص جنبش مجامع عمومی را برجسته کند.

واضح است که هیچ حزب طبقه کارگر، از جمله حزب کمونیست کارگری در جنبش کارگری خلاصه نمی‌شود. حزب طبقه کارگر بسیار فراتر از جنبش کارگری است. منتها جنبش کارگری و اعتراضات کارگران باید فوکوس تمام مجامع مهم حزبی مثل کنگره حزب طبقه کارگر باشند. اعتراضات سازمانیافته و متحد کارگری ما را به اهداف سیاسی و برنامه‌ای‌مان، که همان اهداف طبقه کارگر و جنبش کارگری است، نزدیک خواهد کرد.

(متن بالا در نشریه “انترناسیونال” ۶۹۸ چاپ شده است.)

 

……………………………….

شهلا خباززاده

shahla-xabaz

انتظار من از کنگره ۱۰ حزب

توجه ویژه به جنبش زنان

جنبش زنان در دور فعلی گامهای بزرگی به جلو برداشته و رشد و گسترش زیادی داشته است نمونه هایی نظیر مادران خاوران و مادران پارک لاله و وجود شخصیتهایی چون پروین محمدی و شعله پاکروان در جنبشهای اجتماعی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. حضور زنان در جنبشهایی نظیر جنبش کارگری علیه اعدام، برای آزادی زندانیان سیاسی، حقوق کودکان و دفاع از آزادی بیان را، نمی توان ندیده گرفت. در تظاهرات ها و اعتصابات کارگری زنان خود را در صف جلو مبارزه قرار داده اند. این مبارزات با حضور زنان با قدرت بیشتری به پیش می رود. اما هنوز این اول کار است و این حضور باید گسترده تر شود. زنان نه تنها بعنوان همسران و خانواده کارگران بلکه بعنوان مدعیان اصلی بیحقوقی کارگران باید به صحنه بیایند و در رهبری این جنبش نقش داشته باشند. میلیونها زن در کارگاهها و کارخانه ها، در مدارس و بیمارستانها و در ادارات مشغول کار هستند. آنها به مراتب بیشتر استثمار میشوند و علاوه بر آن بطور مداوم در معرض تحقیر و توهین قوانین و اوباش اسلامی قرار دارند. تقریبا تمامی زنان بدون هیچ دستمزدی بار سنگین کارهای خانگی را بدوش میکشند. قوانین و سنن در جامعه مردسالار به صورتی شکل گرفته که گویی انجام روزی چند ساعت نظافت و غذا پختن و مراقبت از کودکان و شستشو و دوخت و دوز و … یک امر طبیعی و ژنتیک است و غیر از آن قابل تصور نیست. مبارزه با این خرافه و اینگونه استثمار وحشیانه ولی خاموش زنان نیاز به روشنگری و بسیج انسانهای شریف و آزادیخواه دارد و اینکار فقط از حزب ساخته است. در سالهای اخیر بارها شاهد اعتراضات زنان پرستار، معلم و کارگر بوده ایم. زنان بیشتری باید در رهبر اعتراضات کارگری به صحنه بیایند. حزب در سازماندهی و قدرت بخشیدن به این اعتراضات باید نقش برجسته تری ایفا کند.

در مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی زنان نقش مهمی دارند. تعداد زیادی از زندان سیاسی زنانی هستند که بخاطر فعالیت های اجتماعی و سیاسی خود در شکنجه گاههای جمهوری اسلامی گرفتار هستند. هزاران زن در کمپین هایی نظیر دفاع از حقوق کودکان و حفظ محیط زیست فعال هستند. گذشته از همه اینها در جنبش برابری طلبی زنان و مبارزه آنان علیه آپارتاید جنسی این زنان هستند که نیروی اصلی بشمار می آیند. قوانین اسلامی قبل از هر چیز زنان را نشانه گرفته است و مبارزه زنان با این قوانین از اولین روز به قدرت رسیدن جمهوری اسلامی ادامه داشته است. مبارزه با حجاب بعنوان سمبل قوانین ضد زن اسلامی در سالهای اخیر به حدی افزایش یافته که آخوندها بر روی منابر گریه و زاری کرده و به عجز خود در مقابل بی حجابی اعتراف می کنند. صدور هزاران حکم شلاق، زندان، سنگسار و اعدام برای زنان نشان دهنده میزان کینه اسلامیون به زنان و از سوی دیگر نشان دهنده قدرت و عمق جنبش زنان است.

برنامه حزب کمونیست کارگری در باره برابری زن و مرد و حقوق زنان یک دستاورد مهم برای جنبش زنان است و مهمترین سندی است که برای مبارزه با مردسالاری و اشکال مختلف ستمکشی زنان می تواند راهنمای کار جنبش زنان باشد. حزب باید پرچمدار جنبش زنان باشد و کادرها و اعضای بیشتری در این جنبش دخالت کنند.

جنبش علیه مذهب بیشترین نیروی خود را از زنان میگیرد زنان در هر اعتراضی در صف اول مبارزه هستند به همین دلیل لازم است حزب فوکوس بیشتری روی جنبش زنان داشته باشد. و برای جذب فعالین این جنبش و سازماندهی و تشکلیابی آنها برنامه  داشته باشد و نیرو اختصاص دهد. انتظار من از کنگره دهم حزب این است که راهکارها و نقشه عمل های مشخصی در این مورد ارائه دهد و راه را برای پیشرفت قویتر جنبش زنان باز کند.

………………………..

انترناسیونال ۶۹۸

بابک یزدی

babak-yazdi

کنگره چون مهمترین مجمع حزبی هست که تقریبا هر دو سال یک بار برگزار می شود،  طبیعتاً مهمترین تصمیمات و مصوبات را باید داشته باشد.

انتظار من به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می شود. در داخل روی جنبش های اعتراضی زنان، جوانان، معلمان، دانشجویان، پرستاران و به ویژه کارگران را که حزب روی همه آنها تا کنون تاثیرات به بسزائی داشته، کمیته داخل را روی آنها متمرکز کرده تا بتواند بیشتر و بهتر به خط و جهت حزب و جنبش کمونیست کارگری نزدیک کند. و حزب بتواند این سازماندهی و تشکیلات داخلی  را به جایی و مرحله ای برساند که این جنبش ها را به هم نزدیک و یک خط، و متحدتر کرده و بتواند به مرحله  و نفوذی برسد که حتی رهبری و اتوریته ی بخش زیادی از آنها را به دست آورد. روی آنها اتوریته ی بیشتر و بهتری پیدا کند. یعنی بتواند از حالت عام در آمده و به  خاص برسد.

در خارج کشور

باید بتوانیم در وحله اول تشکیلات و احزابی که به جنبش کمونیست کارگری متعلق هستند و یا خود را به این جنبش متعلق می دانند را نزدیک و حتی در خیلی موارد یک کاسه کنیم.  در وحله ی دوم باید بتوانیم حتی بخش زیادی از چپ رادیکالی که خواهان سرنگونی انقلابی رژیم هست را حول خواستهای مشخصی متحد کرده، تا سرنگونی انقلابی رژیم را نزدیکتر کنیم.

بطور کلی اتوریته و نقش کلیدی و محوری حزب را در اپوزیسیون انقلابی و سرنگونی طلب یک گام جدی و اساسی به جلو ببریم.

……………….

اینرا هم بخوانید

مهاجرت و سودای زندگی بهتر- کارگر کارگاهی- حمید دائمی

کارگر کمونیست ۸۲۶موج گسترده مهاجرت در سال های اخیر نشانی از وضع اسفناک معیشت زندگی …