سازمان ملل ائتلاف عربی را «عامل حمله مرگبار ماه مارس به پناهجویان در ساحل یمن دانست»

سازمان ملل متحد در گزارشی که به رویت خبرگزاری‌ها رسیده، و حاصل تحقیقات در مورد حمله‌ ماه مارس به قایق پناهجویان در نزدیکی ساحل یمن با ده‌ها کشته و زخمی‌ست، می‌گوید تنها نیرویی که قادر به انجام این حمله بود، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی است.

ائتلاف به رهبری عربستان حمله به قایق در نزدیکی بندر حدیده در دریای سرخ را تکذیب کرده‌است.

خبرگزاری‌ فرانسه و رویترز می‌گویند گزارش محرمانه‌ای را دیده‌اند که حاصل تحقیقات بازرسان سازمان ملل متحد در مورد حمله به قایقی حامل بیش از ۱۴۰ پناهجو است. این حمله ۴۲ کشته و ۳۴ زخمی برجای گذاشت و در پایان زمستان گذشته صورت گرفته‌است.

به گزارش رویترز و خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل متحد گفته است «شناوری که سرنشینان آن غیرنظامی بودند، تقریبا به‌طور قطعی با جنگ‌افزار کالیبر ۷.۶۲ میلی‌متری، از سوی یک هلیکوپتر، هدف قرار گرفته‌است».

در ادامه آمده است «تنها نیرویی که در جریان درگیری قادر به انجام عملیات با هلیکوپتر مسلح در منطقه است، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی‌ست».

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی دو سال پیش شکل گرفت و هدف از آن بازگرداندن قدرت به رئیس‌جمهوری یمن، عبد ربه منصور هادی‌ست؛ آقای هادی در پی شورش حوثی‌های یمن که از حمایت ایران برخوردار هستند، در نهایت راهی عربستان شد. از منظر سازمان ملل، او همچنان رئیس‌جمهوری مشروع یمن به شمار می‌رود.

ائتلاف به رهبری ریاض، از عربستان، مصر، امارات متحده عربی، بحرین، کویت، اردن، مراکش، سنگال و سودان تشکیل شده‌است.

در گزارش سازمان ملل گفته شده حمله ماه مارس به پناهجویان، «قوانین انسان‌دوستانه بین‌المللی را زیر پا گذاشته» و «امنیت، صلح و ثبات یمن را با خطر روبه‌رو کرده‌است».

در این گزارش در عین حال به دو مورد حمله دیگر توسط هلیکوپتر، به قایق‌های ماهی‌گیری، در دریای سرخ اشاره شده که در مجموع ۱۱ کشته برجای گذاشت.

به گزارش رویترز و خبرگزاری فرانسه، در این گزارش گفته شده دولت‌های امارات و مصر و نیز «نیروهای مشترک دریایی» به درخواست بازرسان برای دریافت اطلاعات پاسخی نداده‌اند.

سازمان ملل در این گزارش در عین حال تاکید کرده «برخی کشورهای عضو ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، تلاش می‌کنند خود را پشت ‘شخصیت’ ائتلاف پنهان کنند تا جلوی مسئولیت‌پذیری نیروهای خود که دست به نقض قوانین می‌زنند، را بگیرند». این گزارش اشاره‌‌ای به نام کشور یا کشورهای خاصی نکرده‌است.

در حال حاضر گفت‌وگوهای صلح یمن متوقف شد‌ه‌است. رویترز می‌گوید نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، پیشنهاد کرده‌است که شورای امنیت اقدام به ارسال نامه‌ای برای طرف‌های درگیر کرده و تعهدات آن‌ها به قوانین انسان‌دوستانه را یادآوری کند. به گفته یک دیپلمات ارشد، مصر هنوز با متن این نامه موافقت نکرده‌است، ولی مذاکرات همچنان ادامه دارد.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر، و گروه‌های امدادرسان، بارها خواستار توقف نبردها در یمن شده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل پیش از این گفته بود کشته شدن غیرنظامیان در نبردهای یمن طی حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، و همچنین حملات متقابل حوثی‌ها و متحدان آنها از یک سو و مخالفان آنها از سوی دیگر، شواهدی از وقوع جنایت جنگی به دست می‌دهد. این سازمان در عین حال خواستار اعمال محدودیت تسلیحاتی علیه ائتلاف عربی شده بود.

استفان اوبرین، رئیس امور امدادی ملل متحد، به تازگی طرف‌های درگیر، و نیز کشورهای خارجی حامی آن‌ها را، متهم کرده‌است که مسئول گسترش وبا در یمن هستند و گفته این بیماری که اکنون ۴۰۰ هزار نفر را مبتلا کرده، «مستقیما، نتیجه درگیری‌ها است».رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

چهار واحد صنفی متعلق به شهروندان بهائی در شهرکرد و فرخشهر پلمب شدند

روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳، چهار واحد صنفی متعلق به شهروند بهائی در شهرستانهای شهرکرد …