سازمان ملل اعدام جمعیِ ۳۷ نفر در عربستان را قویاً محکوم کرد

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه اعدام جمعی ۳۷ شهروند عمدتاً شیعه عربستان سعودی را قویاً محکوم کرد.

وزارت کشور عربستان روز سه‌شنبه خبر داد که سر ۳۷ نفر را از شش شهر مختلف این کشور به خاطر جرایم مرتبط با «تروریسم» از تن جدا کرده است.

گزارش‌های حاکی است ۱۱ نفر از این اعدام‌شدگان به اتهام جاسوسی برای ایران و دست‌کم ۱۴ نفر دیگر به خاطر شرکت در اعتراضات ضد دولتی سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در منطقه شیعه‌نشین شرق عربستان محکوم به اعدام شده‌اند.

میشل باشله نسبت به فقدان روند دادرسی عادلانه در عربستان و گزارش‌های مربوط به «اعتراف‌گیری‌های تحت شکنجه» از این افراد ابراز نگرانی کرده و از مقام‌های سعودی خواست تا قوانین «ضد تروریستی» خود را بازنگری کنند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین از مقام‌های سعودی خواست تا احکام اعدامی را که صادر کرده‌اند، ازجمله برای سه مرد دیگر که در حال حاضر در آستانه اعدام قرار دارند، لغو کنند.

روز سه‌شنبه سازمان عفو بین‌الملل نیز ضمن محکوم کردن اعدام ۳۷ مرد متهم به «تروریسم» در عربستان، حکومت این کشور را متهم کرد که از اعدام به عنوان «ابزار سیاسی سرکوب» استفاده می‌کند.رادیو فراد

اینرا هم بخوانید

سازمان ملل: شمال نوار غزه هم‌اکنون با «قحطی تمام‌عیار» دست به گریبان است

شبکه خبری ان‌بی‌سی به نقل از سیندی مک‌کین، مدیر آمریکایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل …