سازمان ملل با رژیم طالبان روابط رسمی برقرار می‌کند

شورای امنیت سازمان ملل روز پنج‌شنبه به برقراری روابط رسمی با افغانستان تحت کنترل طالبان رای داد؛ دولتی که هنوز در صحنه بین‌الملل به‌رسمیت شناخته نشده است.

با این‌حال قطعنامه شورای امنیت در مورد مأموریت یک ساله جدید، از طالبان تنها به عنوان «حاکمان غیررسمی» (دو فاکتو) نام برده و حاکمیت این گروه افراطی را به رسمیت نشناخته است.

تنها روسیه به تمدید فعالیت هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان، «یوناما»، برای یک سال دیگر رای ممتنع داد و بقیه ۱۴ عضو شورا همگی رای مثبت دادند.

قطعنامه شورای امنیت برای تمدید فعالیت یوناما در زمینه‌های همکاری‌های انساندوستانه، سیاسی و حقوق بشری، به‌ویژه حوزه زنان، کودکان و خبرنگاران تمرکز کرده و بیشتر جنبه جلوگیری از بحران انسانی و اقتصادی در افغانستان را دارد.

تاکنون هیچ کشوری به‌صورت رسمی حاکمیت طالبان بر افغانستان را به‌رسمیت نشناخته و این گروه افراطی نیز به‌رغم وعده‌های اولیه هنوز تصمیمی برای تشکیل یک دولت فراگیر نداشته و گزارش‌های فزاینده‌ای از اعمال محدودیت‌های اجتماعی و نقض حقوق بشر توسط طالبان در افغانستان منتشر می‌شود.

روسیه با این استدلال که نظر طالبان دربارهٔ نحوه فعالیت یوناما پرسیده نشده و احتمال شکست فعالیت یوناما به خاطر غیر واقع‌بینانه بودن انتظاراتش وجود دارد، در رای‌گیری شورای امنیت به قطعنامه پیشنهادی رای ممتنع داد.

نماینده بریتانیا در شورای امنیت در جریان رای‌گیری گفته‌است بیش از ۲۰ میلیون افغانی نیاز به کمک‌های فوری دارند و به همین خاطر بریتانیا در سال جاری کمک‌های مالی به افغانستان را دو برابر کرده و به ۳۷۰ میلیون دلار رسانده‌است.

وی گفت ۳۱ مارس نیز قطر، بریتانیا، آلمان و دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل کنفرانسی برای جمع‌آوری کمک‌های بین‌المللی برای افغانستان برگزار خواهند کرد.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …