سازمان ملل حملات نیروهای سوریه و روسیه با بمب‌های بشکه‌ای را محکوم کرد

انوس مومتزیس، هماهنگ کننده فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، روز پنج‌شنبه ۱۲ اردیبهشت گفت بر اثر حملات شدید با بمب‌های بشکه‌ای به قلمرو شورشیان در شمال غربی سوریه مدارس، مراکز درمانی و مناطق مسکونی آسیب دیده‌اند.

به گفته او، این شدیدترین حملات به این نواحی طی ۱۵ ماه گذشته است.

منابع دیگر نیز قبلا گفته بودند نیروهای روسیه و سوریه در طول شامگاه چهارشنبه حملات هوایی و توپ‌باران این مناطق را تشدید کرده‌اند و این شدیدترین حملات از زمانی است که طبق توافق روسیه و ترکیه این مناطق غیرنظامی اعلام شد.

هماهنگ کننده فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد افزود: «اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد مراکز آموزشی و درمانی و مناطق مسکونی توسط هلیکوپتر و هواپیما با بمب‌های بشکه‌ای مورد حمله قرار گرفته‌اند. این شدیدترین مورد از حملات با بمب‌های بشکه‌ای طی ۱۵ ماه اخیر است».

اهداف این حملات روستاها و شهرهای کوچک در شمال حما و جنوب ادلب بوده و در منطقه‌ای قرار دارند که طبق توافق سپتامبر سال گذشته بین روسیه و ترکیه غیر نظامی اعلام شده بود.

اوایل هفته جاری دولت آمریکا هشدار داد که درگیری در این منطقه حائل «باعث بی‌ثباتی در منطقه خواهد شد».

به گفته مسئولان دفاع غیرنظامی ادلب و یک گروه امداد پزشکی آمریکایی که در منطقه فعالیت دارد، بر اثر حملات اخیر سوریه و روسیه که از سه‌شنبه آغاز شد هزاران نفر از غیرنظامیان به اردوگاه‌های واقع در مناطق شمالی‌تر و در جوار مرز با ترکیه گریخته و حداقل چهار مرکز درمانی آسیب دیده‌اند.

نهادهای امداد در ناحیه ادلب گفتند بر اثر انفجار بمب‌های بشکه‌ای که هلیکوپترهای ارتش سوریه آن‌ها را ریختند حداقل ۱۵ غیرنظامی کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند.

سازمان دفاع غیرنظامی که در این مناطق توسط گروه‌های مخالف دولت سوریه اداره می‌شود اعلام کرد از ماه سپتامبر تاکنون صدها نفر که اکثر آنها غیر نظامی بودند بر اثر حملات سوریه و روسیه کشته شده‌اند. جمعیت ادلب و نواحی اطراف آن که در کنترل شورشیان است بیش از سه میلیون نفر است.

رسانه دولتی سوریه به نقل از منابع ارتش، شورشیان را مسئول این حملات معرفی کرد و افزود مواضع «گروه‌های تروریستی» را در شمال حما مورد حمله قرار داده است.

این گزارش افزود نیروهای وابسته به القاعده حملات پهپادی به پایگاه هوایی روسیه در نزدیکی سواحل مدیترانه را افزایش داده‌اند ولی این حملات موفق نبوده‌اند.

ناحیه ادلب در کنترل گروه‌های شورشی گوناگونی است. «تحریر الشام» نیرومندترین آنها و ترکیبی از گروه‌های اسلام‌گرای تندرو است که در میان آنها «جبهه النصره» سابق که تا سال ۲۰۱۶ شاخه القاعده در سوریه بود از همه نیرومندتر است.

دولت ترکیه که از گروه‌های شورشی حمایت می‌کند و برای نظارت بر آتش‌بس در این مناطق نیرو مستقر کرده است سعی دارد از طریق مذاکره با روسیه این حملات را متوقف کند ولی این مذاکرات تاکنون به نتیجه نرسیده است.

همزمان گروه‌های شورشی مستقر در منطقه مدعی‌اند که در نتیجه حملات موشکی آنها به مواضع ارتش سوریه در روزهای اخیر تعدادی از سربازان سوری و حداقل چهار نظامی روسی کشته شده‌اند.

یک نظامی سابق سوری که از ارتش گریخته به خبرگزاری رویترز گفت تشدید حملات در روزهای اخیر می‌تواند نشانه‌ای از آغاز حمله زمینی گسترده ارتش سوریه برای تصرف نواحی شمالی حما و نواحی جنوبی ادلب باشد.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

مجمع تشخیص مصحلت: برداشت جریمه از حساب زنان در لایحه عفاف و حجاب مغایر اقتصاد مقاومتی است!

شبکه شرق، آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان رییس هیات عالی نظارت بر …