سازمان ملل خواستار توقف حملات هوایی در سوریه شد

رادیو فردا:سازمان ملل روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن خواهان توقف بلادرنگ حملات هوایی در سوریه به مدت یک ماه شد. گزارش می‌شود که در حملات سنگین هوایی به مناطق تحت کنترل شورشیان در اطراف دمشق و شمال غرب سوریه حداقل ۳۸ نفر کشته شده‌اند.

همزمان کارشناسان جنایات جنگی سازمان ملل متحد گفتند در حال تحقیق در مورد احتمال استفاده از بمب‌های آلوده به کلر علیه اهداف غیرنظامی در مناطق تحت کنترل شورشیان در شهر سراقب واقع در استان ادلب و شهر دوما در غوطه شرقی واقع در اطراف دمشق هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پائولو پینیرو رییس کمیسیون بین‌المللی تحقیق در مورد سوریه در بیانیه‌ای گفت تداوم محاصره غوطه شرقی توسط نیروهای دولتی سوریه «مصداق جنایت بین‌المللی از جمله بمباران هوایی و گرسنه نگاه داشتن عامدانه غیرنظامیان است».

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در بریتانیاست و اخبار جنگ داخلی آن کشور را منتشر می‌کند، بر اثر بمباران غوطه شرقی دستکم ۳۸ نفر و در ادلب نیز حداقل شش نفر کشته شده‌اند.

مقامات سازمان ملل متحد خواستار توقف درگیری‌ها در هفت منطقه از جمله عفرین، منطقه کردنشینی که هدف تهاجم نظامی ترکیه است، شدند تا امکان انتقال کمک‌های بشردوستانه فراهم شود.

دولت سوریه با کمک حملات هوایی روسیه و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران می‌کوشد آخرین مناطق باقیمانده در کنترل شورشیان در غرب کشور را تصرف کند.

مقامات سازمان ملل متحد می‌گویند در ناحیه غوطه شرقی که از ماه نوامبر تاکنون هیچ کمک بشردوستانه‌ای دریافت نکرده، نیازهای غیرنظامیان در حال افزایش است.

در بخشی از این بیانیه گفته می‌شود «تداوم نبرد و توپ‌باران منطقه توسط همه طرف‌های درگیر در مناطق اطراف دمشق باعث کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان شده است».

این بیانیه می‌افزاید: «عملیات نظامی در ادلب تلفات غیرنظامی را افزایش داده و مردم ناچار شده‌اند به مناطق امن‌تر بروند. برخی از مردم مجبور شده‌اند برای فرار از درگیری‌ها بارها محل خود را تغییر دهند». این بیانیه یادآوری می‌کند که دو روستای طرفدار حکومت در منطقه ادلب هنوز در محاصره شورشیان است.

اینرا هم بخوانید

پیش‌نویس قطعنامه سه کشور اروپایی علیه جمهوری اسلامی در شورای حکام آژانس انرژی اتمی

بریتانیا، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران برای ارائه به شورای حکام آژانس بین‌المللی …