سازمان ملل خواهان توقف موقتی عملیات رقه برای خروج عیر نظامیان شد

بی بی سی:سازمان ملل متحد از ائتلاف تحت رهبری آمریکا خواسته است که حملات به شهر رقه سوریه، مرکز خلافت خودخوانده گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش)، را به طور موقت متوقف کند تا غیرنظامیان بتوانند از این شهر خارج شوند.

برآورد می شود حدود ۲۵ هزار نفر از مردم غیرنظامی در این شهر گیر افتاده‌ باشند. ائتلاف تحت رهبری آمریکا می‌گوید در ظرف یک هفته گذشته اهداف داعش در رقه را حداقل ۲۵۰ مرتبه بمباران کرده است.

سازمان ملل متحد می‌گوید داعش در برابر حملات هوایی از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

سازمان عفو بین الملل تخمین می‌زند که از زمان آغاز عملیات ائتلاف برای تصرف رقه صدها غیرنظامی کشته شده باشند. مخالفان حکومت سوریه می‌گویند که تعداد تلفات غیرنظامیان اخیرا به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.

جان اگلند، مشاور امور بشردوستانه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه، روز چهارشنبه (۲۴ اوت) در ژنو سوئیس گفت که در حال حاضر در دنیا جایی بدتر از رقه وجود ندارد.

او گفت: “مردمی که بیرون می آیند نمی توانند در معرض خطر (کشته شدن توسط) حملات هوایی قرار داشته باشند.”

این مقام سازمان ملل متحد در عین حال یادآورد شد که هرگونه توقف موقتی جنگ شامل حال داعش نخواهد شد که به شدت تلاش می‌کند تا از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده کند.

این در حالیست که ژنرال استیون تاوسند، فرمانده ائتلاف روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در بغداد، پایتخت عراق، گفت که درباره افزایش جدی تلفات غیرنظامیان رقه اطلاعات موثقی دریافت نکرده است.

آمریکا در عملیات رقه از نیروهای دموکراتیک سوریه، ائتلافی با محوریت کردها، استفاده می کند که بنا بر گزارش ها، حدود نیمی از شهر را تصرف کرده است.

علاوه بر بمب افکن‌های آمریکا، نیروهای کرد در این عملیات با راکت و خمپاره مواضع داعش را هدف قرار داده اند.

برت مک‌گورک، نماینده ویژه آمریکا در جنگ با داعش اخیرا گفته بود که نزدیک به دو هزار نفر از نیروهای داعش هنوز در شهر رقه هستند.

آقای مک‌گورک گفت که نیروهای مورد حمایت آمریکا از زمان آغاز عملیات در ماه ژوئن توانسته‌اند ۴۵ درصد رقه را تحت کنترل خود در آورند.

گروه داعش رقه، واقع در شمالی شرقی سوریه و در نزدیکی رود فرات، را در سال ۲۰۱۴ تصرف کرد. از دست دادن شهر رقه ضربه سنگین دیگری برای داعش پس از شکست در موصل عراق خواهد بود.

اینرا هم بخوانید

“۶۲۰ نفر” در اثر طوفان در سیستان و بلوچستان به بیمارستان مراجعه کردند

 ایرنا روز سه شنبه ۱۲ تیرماه (۲ ژوئيه) به نقل از سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی …