سازمان ملل: شرایط رژیم اسد برای ارسال کمک به شمال غرب این کشور «غیرقابل قبول» است

سازمان ملل شرایط پیشنهادی دولت سوریه برای ارسال‌ کمک‌ها به شمال غرب این کشور را، که تحت کنترل شورشیان است، «غیرقابل قبول» توصیف کرده است.

سفیر رژیم اسد در سازمان ملل دو روز قبل اعلام کرد که دولت این کشور مجوز ارسال کمک‌ها به شمال غرب سوریه از طریق گذرگاه مرزی باب‌الهوا را می‌دهد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشتر موفق به تصویب توافقی برای باز نگه‌داشتن گذرگاه مرزی نشده بود.بیش از ۴ میلیون نفر در شمال غرب سوریه برای تامین نیازهای اولیه خود به کمک‌های سازمان ملل متکی هستند.

بسام صباغ، سفیر سوریه در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل نوشته که براساس «تصمیم مستقل» دمشق، این کشور برای شش ماه اجازه ارسال کمک به شمال غرب سوریه از طریق گذرگاه مرزی باب‌الهوا را می‌دهد.

و تاکید کرده که این تصمیم، امکان از سرگیری کمک‌ها «در همکاری و هماهنگی کامل با دولت سوریه» را فراهم می‌کند.

اما دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در سندی که به شورای امنیت ارسال شده و خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز نیز آن را مشاهده کرده‌اند، گفته که پیشنهاد دولت سوریه «دارای دو شرط غیرقابل قبول» است.

براساس این بیانیه، دولت سوریه تاکید کرده است که سازمان ملل نباید با نهادهایی که به عنوان «تروریست» شناخته می‌شوند، ارتباط برقرار کند.همچنین در این بیانیه آمده است که سوریه می‌‌خواهد توزیع همه کمک‌ها در شمال غرب این کشور نحت نظارت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر سوریه انجام شود.

سازمان ملل تاکید کرده است که شرایط پیشنهادی دولت سوریه «نه با استقلال سازمان ملل سازگار است و نه عملی است، زیرا کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر در این منطقه حضور ندارند.»

با این حال، به گفته این سازمان پیشنهاد دولت سوریه می‌تواند «زمینه انجام قانونی فعالیت‌های بشردوستانه فرامرزی از طریق گذرگاه مرزی باب‌الهوا توسط این سازمان را فراهم کند.»

ه تاریخ ۱۱ ژوئیه روسیه، متحد کلیدی سوریه، پیشنهاد این سازمان برای تمدید ۹ ماهه استفاده از گذرگاه مرزی باب‌الهوا را وتو کرد.

سوریه و روسیه قبلا به سازوکار ارسال کمک‌های سازمان ملل به عنوان «نقض حاکمیت سوریه» اعتراض کرده بودند.با این حال اما روسیه نتوانست در میان ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل رای کافی را برای پیشنهاد خود مبنی بر یک تمدید ۶ ماهه به دست آورد.

ایالات متحده که به همراه فرانسه و بریتانیا خواستار تمدید یک ساله این قطعنامه شده بودند روسیه را به «اقدامی بی‌رحمانه» متهم کردند.این پیشنهاد دولت سوریه نگرانی‌هایی را برانگیخته است که مبادا دمشق با کنترل توزیع کمک‌ها از رسیدن آن به مناطق تحت کنترل مخالفان جلوگیری کند.

باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا پس از شرایط اعلام‌شده از سوی سوریه گفت: «اولویت باید ارسال سریع کمک‌ها به مردم نیازمند و حصول اطمینان در مورد آینده آن باشد.»او افزود: «اما بدون نظارت سازمان ملل، کنترل این سلسله حیاتی به دست کسانی سپرده شده که خود بانی درد و رنج مردم سوریه هستند.»

پس از وقوع زلزله ویرانگر در شمال غرب سوریه در ماه فوریه که منجر به کشته شدن بیش از ۴۵‌هزار نفر و آواره شدن ۵۰ خانواده شد، این شاهرگ حیاتی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

با وجود بن بست بر سر گذرگاه باب‌الهوا، سازمان ملل همچنان می‌تواند تا ۱۳ اوت به استفاده از دو گذرگاه مرزی دیگر که با موافقت دولت سوریه پس از وقوع زلزله باز شده‌اند ادامه دهد.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

پلیس سایپری رژیم از برخورد با ۱۰۹ صفحه اینستاگرامی در استان آذربایجان غربی در اجرای “طرح نور” خبر داده

سایت حکومتی خبر آنلاین نوشت:مرکز سایبری سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی، تعداد ۱۰۹ …