سازمان پزشکی قانونی ایران: مرگ ۱۹۰۰ کارگر در محیط های کار- مازیار کارگر

سازمان پزشکی قانونی ایران از مرگ ۱۹۰۰ کارگر بر اثر حوادث کاری در سال ۱۴۰۱ گرارش داده است. یعنی هر روز ۵ کارگر قربانی سودجویی های سرمایه داران مفتخور شده اند. در این میان معلوم نیست بر سر خانواده های این کارگران چه آمده است.
این در حالیست که این آمارها به هیچوجه ابعاد واقعی فاجعه ای که هر روزه درمحیط های کار شاهدش هستیم را بیان نمیکند و در بهترین حالت تنها موارد گزارش شده را می پوشاند. آماری مهندسی شده که بنا بر مصلحت سیاسی روز تغییر میکند. از جمله وزارت کار برای سال ۱۴۰۱ تنها ۷۱۱ مورد مرگ ناشی از کار را تایید کرده است. اختلاف بیش از ۱۱۰۰ نفری آمارهای این دو نهاد حکومتی نشان می‌دهد که بخش زیادی از حوادث کاری مرگبار در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار، رخ می‌دهد که کارگران آن نه قرارداد کاری دارند و نه بیمه هستند..
بدین ترتیب این گزارشات تکاندهنده گوشه ای از ابعاد جنایتی بزرگ در محیط های کار در سیستم حاکم را به نمایش میگذارد. سیستمی که کل قوانین و دم و دستگاه حکومتی را در خدمت دارد. و وقتی کارگر به این وضع معترض میشود، اخلال در نظم و امنیت کشور نام میگیرد. و معنای آن به روشنی اینست که با اعتراض کارگر امنیت سرمایه به خطر افتاده است. این چنین است که فورا سر و کله نیروی انتظامی پیدا میشود و بعد هم از یکطرف با پرده پوشی و کتمان جنایت و از طرفی با احکام زندان و تهدید به اخراج سعی در آرام نگاهداشتن اوضاع را دارند و این روال برده وار کاری تداوم می یابد.
در مقابل این جنایت هر روزه در محیط های کار باید کاری کرد. اولین قدم اینست که در هر محیط کار کارگران خود نظارت بر ایمنی کار را داشته باشند و مواردی که نقض سلامتی جانی ُ روحی و جسمی کارگر میشود را گزارش کرده و با اولتیماتوم دادن ها و اعلام اینکه اگر محیط کارشان امن نشود سر کار حاضر نخواهند شد، جلوی تداوم این جنایت را بگیرند. بعلاوه اینکه هر کجا که کارگری قربانی نا امنی محیط کار میشود فورا باید با اعتراض گسترده کارگران روبرو شود. برای کارگران روشن است که همه این اتفاقات بخاطر اینست که صاحبان کار حاضر به هزینه کردن کمترین پول برای ایمن کردن محیط های کار نیستند. از جمله بسیاری موااقع علیرغم اطلاع قبلی از احتمال وقوع حادثه ای بخاطر اینکه کاری صورت نگرفته کارگران قربانی شده اند. بنابراین مرگ در اثر نا امنی محیط کار یک قتل عمد آشکار است. و باید عاملین این جنایات مورد محاکمه قرار گیرند.
مازیار کارگر

اینرا هم بخوانید

به استقبال اول ماه می برویم- مهران محبی

کارگر کمونیست ۸۲۶اول ماه می روز جهانی کارگر امسال، دومین روز جهانی کارگر از زمان …