ستادهای همیاری مردمی بستر مناسب شکل گیری شوراهای مردمی

مردم که تجربه فاجعه زلزله در کرمانشاه را داشته و هیچ اعتمادی به حکومت و کمک رسانی هایش ندارند، خود مستقیما وارد عمل شده و به نجات انسانهایی که در محاصره سیل قرار گرفته اند، می شتابند. نمونه هایی از آن شکل گیری ستادهای همیاری معلمان، دانشجویان، کوهنوردان و بخش های مختلف مردم شهرهایی است که از گزند سیل در امان مانده اند. کانون صنفی معلمان تهران نیز همراه با شورای هماهنگی تشکلهای صنفی معلمان کشور آمادگی خود را برای هرنوع کمک رسانی به سیل زدگان کرده است. کانون صنفی معلمان شبکه های همیاری خود را در شهرهای مختلف تشکیل داده و شماره حساب هایی جهت کمک به سیل زدگان اعلام کرده است.
در یکی از این گروههای همیاری چهره ای چون امیر چمنی فعال کارگری را می بینیم که گزارشهای میدانی اش را از سیل گلستان، کل‌آباد آق‌قلا در مدیای اجتماعی انتشار داده است. او در گزارشش مینویسد که با ٤ اتوبوس و هر اتوبوس حاوی ٥٠٠ کیلو بار جهت کمک رسانی به سیل زدگان از تبریز راهی این مناطق شده اند و از نابسامانی های سخن میگوید. امیر چمنی کارگر مبارزی است که چندین بار تحت عنوان “اخلال در نظم و امنیت ملی تحت پیگرد رژیم قرار گفته است.
خلاصه کلام اینکه در این همیاری ها به مردم سیلزده کمک رسانی میشود. مردم به کمک یکدیگر سیل بند درست میکنند و در جاهایی افراد با پای پیاده برای مردم سیل زده کمک رسانی می کنند. آنجایی هم که با مانع سپاه پاسداران و مقامات حکومتی روبرو میشوند، متحدانه ایستاده و درگیر میشوند. در چنین شرایطی است که بار دیگر گفتمان بر سر اداره شورایی داغ است.


با ایجاد شوراهای مردمی، باید وارد عمل مستقیم شد
در شرایطی که مردم در همه جا در دفاع از جان و زندگی شان خود وارد عمل مستقیم شده اند. ستادهای همیاری مردمی شکل گرفته و این ستادها از طریق مدیای اجتماعی در ارتباط تنگاتنگ با هم عمل میکنند. از این طریق لحظه ای اطلاع رسانی میشود. در شرایطی که خشم و نفرت وجود کل جامعه را در بر گرفته است و مردم تنها راه نجات خود را در رها شدن از شر جهنم حکومت اسلامی می بینند، ایجاد شوراهای همیاری مردمی یک پاسخ فوری و حیاتی است. ستادهای همیاری مردمی، شکل گیری صف متحد مردم برای دفاع از زندگی و هستی شان، همه و همه بسترهای مناسبی برای ایجاد این شوراها در تمام شهرها و همه مناطق است. نقطه شورانگیز اینجاست که گفتمان آن مدتهاست در سطح جامعه جاریست و این خود یکی از دستاوردهای مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه به رهبری اسماعیل بخشی است. اکنون نیز در مدیای اجتماعی پست هایی را میبینیم که فراخوانش به تشکیل این شوراهاست. فراخوانش به معلمان، جوانان، کارگران و همه مردم به ایجاد شوراهای مردمی برای امداد رسانی مستقیم، برای عملیات نجات، برای کانالیزه کردن آب و برای پیگیری خواستها و مطالبات است. این شورا ها و شوراهای سازماندهی اعتراضات را باید در همه جا ایجاد کرد.
شهلا دانشفر

اینرا هم بخوانید

گسترش اعتصابات پاسخ پرستاران به سرکوب‌ها – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۸۱۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …