ستنکام،پهپادهای حمله کننده به کشتی تولیدات ایرانند

سنتکام، ستاد نیروهای مرکزی آمریکا، روز جمعه ۱۵ مرداد نتایج تحقیقات این ستاد درباره حمله اخیر به یک کشتی تجاری مرتبط با اسرائیل را منتشر کرد که عنوان می‌کند ایران با انجام سه حمله پهپادی این کشتی را هدف قرار داد.

سنتکام اعلام کرد که دو حمله اول پهپادی به کشتی در روز هفتم مرداد ناموفق بود اما حمله سوم با پهپاد انفجاری، باعث مرگ دو خدمه کشتی شد.

ستاد نیروهای مرکزی آمریکا تعیین کرده که حمله پهپادی حفره‌ای به قطر ۶ فوت (یک متر و ۸۰ سانتیمتر) در بخش کابین کاپیتان ایجاد کرد و به فضای داخلی کابین آسیب جدی رساند.

آزمایش‌های شیمیایی، ماده به کار رفته در پهپاد انتحاری را از نوع ردکس شناخته است و سنتکام می‌گوید که پهپادها از تولیدات جمهوری اسلامی ایران است.

ر اساس بیانیه سنتکام، نظامیان این ستاد چند قطعه از پهپاد سوم ایرانی را از دریا بیرون کشیده و بازیابی کرده و به این نتیجه رسیدند که مشابه نمونه‌های پیش گردآوری شده از پهپادهای تهاجمی ساخت ایران بوده است.

تحقیقات مواد یادشده در مقر ناوگان پنجم دریایی آمریکا در منامه، پایتخت بحرین، آغاز شد و برای تایید دقیق‌تر، به لابراتورهای ارتش در خود آمریکا منتقل شد.

دقایقی پیش از بیانیه سنتکام، وزیران خارجه کشورهای عضو «گروه ۷» و نماینده عالی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه مشترکی ایران را عامل حمله به کشتی «مرسر استریت» دانستند.

وزیران خارجه قدرت‌های صنعتی، شامل آمریکا، کانادا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، ایتالیا و ژاپن نوشتند «حمله عامدانه و هدفمند، و نقض آشکار قوانین بین‌المللی بوده و همه شواهد قابل دسترس، به صراحت به ایران اشاره دارد».

کشورهای امضا کننده بیانیه افزوده‌اند که «از همه توان خود استفاده خواهند کرد تا از کشتی‌رانی که شاهرگ اقتصاد جهان است، مراقبت شود و تردد دریایی بدور از اقدامات خشونت‌آمیز ادامه یابد».

وزیران خارجه «گروه ۷» و نماینده عالی اتحادیه اروپا بیانیه خود را پیشاپیش نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل متحد صادر کرده‌اند. بررسی حمله به کشتی در دستور کار این جلسه شورای امنیت است.

کشتی «مرسر استریت» که در مالکیت ژاپن و در اجاره کارتل‌های بین‌المللی کشتی‌رانی، و از جمله یک شرکت اسرائیلی به نام «زودیاک» است، روز هفتم مرداد در آب‌های دریای عمان هدف حمله قرار گرفت.در آن رخداد کاپیتان و یک محافظ کشتی که شهروندان رومانی و بریتانیا بودند، کشته شدند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

دادگستری هرمزگان از شناسایی۱۰۰۰ کانتینر کالای “بدون هویت” در اسکله رجایی در بندرعباس خبر داده

مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان از شناسایی ۱۰۰۰ “کانتینر کالای بدون صاحب” در بندر رجایی …