سخنرانی شهلا دانشفر در ویژه برنامه حزب کمونیست کارگری ایران در حمایت از کارگران نفت

کارگر کمونیست 806
سلام میگم به شما عزیزان. به ویژه برنامه حزب کمونیست کارگری در حمایت از اعتراضات کارگران نفت خوش آمدید. کارگران نفت به میدان آمده اند. همین امروز که این برنامه را تقدیم کارگران نفت میکنیم صدها کارگر رسمی شاغل و بازنشسته از شرکتهای مناطق نفتخیر جنوب در اهواز تجمع داشتند و با شعار “شاغل و بازنشسته اتحاد اتحاد” این پرچم اتحاد طبقاتی کارگری که از سوی بخش های مختلف بازنشستگان ماههاست فریاد زده میشود و فراخوانش به کل جامعه است را کارگران نفت برافراشته تر کردند. درود بر کارگران نفت. امروز در آغاجاری و جزیره سیری نیز کارگران رسمی نفت تجمع داشتند.
طی نزدیک به دو ماه اخیر این کارگران در مناطقی چون مسجد سلیمان، اهواز، آبادان، و شرکت نفت فلات‌قاره شاغل در مناطق عملیاتی خارک، سلمان، بلال و لاوان تجمعات اعتراضی داشته اند. تنها شرکت بهره وری نفت و گاز آغاجاری که اعتراضاتشان هر روزه است، با تولید روزانه ۶۱۵ هزار بشکه نفت خام، سومین تولیدکننده نفت در زیرمجموعه های مناطق نفتخیز جنوب است و این نشان میدهد که بستن شیر نفت از سوی کارگران معترض نفت چه ضربه ای بر حکومت است.
اعتراضاتی چنین گسترده در نفت در این شاهرگ اقتصادی حکومت یک اتفاق مهم سیاسی تحولساز در متن شرایط پر التهاب انقلابی جامعه ایست که هر روزه تداوم انقلاب زن زندگی آزادی را فریاد میزند.
کار در این مراکز حتی آن بخش که کارگران رسمی هستند و ثباتی دارند و مزد بهتری میگیرند، کار در میان دود و آتش و خطر و انفجار و در یک پادگان تمام عیار امنیتی و طرف شدن با کارفرمایان دزد و چپاولگر است. در هفت ماه اخیر هفده کارگر نفت و گاز و پتروشیمی در اثر ناامنی محیط کار جان باخته اند و انفجار دیگر رسمی و غیر رسمی نمی فهمد. یک نمونه تکان‌دهنده، ایست قلبی کارگری در اثر کار در گرمای سوزان تابستان بود.
مرکز ثقل اعتراضات نفت، کارگران رسمی این بخش ثابت و تعیین کننده در این مرکز کلیدی کارگری هستند. کارگران رسمی نفت با اعلام روزهای ثابت اعتراض بر تداوم مبارزاتشان تاکید دارند. اعتراض این کارگران به تعرضات معیشتی حکومت است. به تعیین سقف حقوق و محدودیت حق سنوات بازنشستگی، عدم اجرای ماده ده ، کسورات مالیاتی سنگین و دست اندازی به صندوق بازنشستگی است.
اعتراضات کارگران رسمی به اعتراضات دیگر بخشهای کارگری در نفت قدرت بخشیده و اهواز به کانون اعتراضات کارگران علیه قراردادهای موقت و پالایشگاه آبادان به کانون داغ اعتراضات کارگران ارکان ثالث علیه پیمانکاران تبدیل شده است. این اتفاقات در واقع قیام علیه ساختارهای سیاسی- اقتصادی حکومت است. کارگران نفت با اعتراضاتشان ضربه ای کاری بر دیوارهای پادگان امنیتی ای که سالهای سال است در مراکز نفتی حاکم است، وارد کرده اند. فراخوان ما پیوستن گسترده تر بخشهای مختلف نفت به این اعتراضات و پشتیبانی از اعتراضات یکدیگر است. فراخوان ما به ایجاد شورای سازماندهی اعتراضات در تمام بخش های نفت و تدارک سازماندهی اعتراضات سراسری تر در نفت است.
اعتراضات در نفت با شتاب بسوی سراسری شدن میرود. بخش بزرگی از کارگران و بخشهای مختلف کارگری مثل پرستاران و معلمان با همان موضوعاتی درگیرند که کارگران نفت درگیرند. نفت صدای اعتراض بخش عظیمی از کارگران در جامعه است. اعتراضات آنها بدلیل جایگاهی که دارد قدرتبخش اعتراضات کارگری در سطح جامعه است و میتواند بستر ساز اعتراضات سراسری باشد و بدین ترتیب بار دیگر تنور انقلاب و اعتراضات گسترده مردمی در کف خیابانها را داغ کند و ضربه ای کاری بر حکومت وارد میشود.
این چنین است که حزب کمونیست کارگری کارزار حمایت از کارگران نفت را اعلام کرده و همه تلاش ما اینست که اعتراضات در نفت را بیش از بیش در مرکر توجه جامعه و جهان قرار دهیم.
خوشبختانه جامعه هوشیار است.حکومت سعی کرد جنگ خونین در غزه را به فوکوس جامعه تبدیل کند و مردم که میدانند سرمار در ایران است، با تشدید اعتراضاتشان پاسخ دادند.. در حمایت از اعتراضات نفت دانشجویان دانشگاهها، این سنگر مهم انقلاب با فریاد فرزند کارگرانیم کنارتان می ماینم، در سطح سراسری بیانیه دادند. بیانیه 7 تشکل از کارگران، بازنشستگان و دفاع از حقوق زن از این اعتراضات حمایت کردند.. و نهادی مثل شورای هماهنگی اعتراضات پرستاران در همین بیانیه آبان خود با اعلام دادخواهی و با سخن گفتن از دردهای مشترک همه بخش های کارگری ضمن تاکید بر همبستگی مبارزاتی، از کارگران نفت اعلام پشتیبانی کرد. در سطح جهان نیز حمایت ها آغاز شده است و ما تلاش میکنیم که صدای کارگران نفت در سطح بین المللی باشیم. به کارزار حمایت از کارگران نفت بپیونندید.

اینرا هم بخوانید

نهمین هفته سه شنبه های اعتراضی علیه اعدامها- شهلا دانشفر

کارزاری که با اعتصاب غذای زندانیان محبوس در زندان قزلحصار علیه اجرای احکام اعدام و …