سرمایه‌گذاری 100 میلیارد دلاری مشترک عربستان و هند

العربیه: تعدادی از توافق‌نامه‌های اقتصادی شامل گردشگری، مسکن و تجارت را با هند امضا کرد.

بن سلمان چهارشنبه 20 فوریه، از روابط قوی اقتصادی میان هند و سعودی تمجید کرد. او گفت: «فرصت‌هایی بیش از 100 میلیارد دلاری طی دو سال آینده در هند می‌بینیم. امیدواریم سرمایه‌گذاری‌ها با هند، فرصت‌های شغلی زیادی خلق کند».

او که در کنفرانسی خبری پس از امضای تعدادی از توافق‌نامه‌ها سخن می‌گفت، اظهار داشت که «نخست‌وزیر هند (نارندا مودی) گفت این نخستین سفرم به هند است؛ اما این نخستین سفرم به هند به عنوان رئیس یک هیئت رسمی است. پیشتر هم به هند آمده بودم».

او ادامه داد: «روابط میان هند و سعودی، سابقه‌ای هزاران ساله دارد. فرصت‌ها میان کشورهای‌مان بسیار زیاد است، منافع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زیادی وجود دارد. طرح‌های استراتژیک لازم را برای محقق کردن این منافع وضع می‌کنیم».

محمد بن سلمان گفت: «مودی سال 2016 به سعودی سفر کرد. نتیجه این سفر سرمایه‌گذاری‌هایی در سال‌های 2017 و 2018 در پالایش نفت، فراورده‌های پتروشیمی و… بود. در دو سال گذشته، سعودی 10 میلیارد دلار در زمینه تکنولوژی و شرکت‌های کوچک سرمایه‌گذاری کرد که برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر به ما انگیزه داد».

بن سلمان ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور، به اشتغال شمار بیشتری از هندی‌ها برای ایفای نقش در آینده سعودی و دورنمای 2030 بیانجامد.

روابط میان سعودی و هند بر چند پایه استوار است. در اقتصاد: سعودی چهارمین شریک هند است و 20 درصد نفتش را به این کشور صادر می‌کند. از سویی هند هشتمین بازار محصولات سعودی است.

همچنین سعودی به منظور مشارکت در پروژه‌های مسکن سازی برای 50 میلیون فرد و تولید 170 گیگاوات برق، دعوت شده است.

تبادل تجاری میان سعودی و هند 25 میلیارد دلار است. حواله‌های هندی‌ها از سعودی به کشورشان، سالانه به 10 میلیارد دلار می‌رسد.

یکی از بزرگترین پروژه‌های مشترک میان دو کشور، پالایشگاه راتناگیری با هزینه 44 میلیارد دلار است.

شرکت نفت آرامکوی سعودی چهارشنبه اعلام کرد که سرمایه‌گذاری در هند، اولولیت این شرکت است و پیش‌بینی می‌کند در سال 2040، خریت نفت سعودی از سوی هند به روزانه 8.2 میلیون بشکه برسد.

سانجیف سینگ رئیس شورای اداری موسسه نفت هند، بزرگترین شرکت دولتی پالایش نفت خام در این کشور هم گفت که هند به دنبال تقویت روابط با سعودی است.

اینرا هم بخوانید

ادعای دولت رئیسی: تاکنون ۲.۵ میلیون “فرصت شغلی” ایجاد کرده ایم!

*محمد چکشیان، معاون وزیر کار رژیم اخیرا درباره افزایش آمار اشتغال در کشور مدعی شده …