سفیر هند: خرید نفت ایران را متوقف کرده‌ایم

سفیر هند در آمریکا اعلام کرد که کشورش از زمان توقف معافیت‌های آمریکا به مشتریان نفتی ایران، واردات نفت جمهوری اسلامی را کلا متوقف کرده است.

به گزارش رسانه‌های هند، هارش شرینگلا گفت: «در ماه آوریل یک میلیون تن نفت از ایران وارد کردیم و دیگر نفتی از ایران نخریده‌ایم.»

آمریکا از اواسط اردیبهشت‌ماه فروش نفت ایران را کلا تحریم کرده و تهدید کرده است هر کشوری که نفت از ایران بخرد، تحریم خواهد شد.

ایران قبل از تحریم‌های آمریکا در آبان‌ماه پارسال روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت که یک‌پنجم آن راهی هند می‌شد. خرید نفت هند از ایران طی آبان‌ماه تا ماه گذشته به ۳۰۰ هزار بشکه کاهش یافته بود.

آقای شرینگلا گفته است، نفت ایران سهمی ده درصدی در واردات نفت هند داشت و توقف آن برای این کشور هزینه‌ داشته، اما دولت دهلی نو از تحریم‌های آمریکا تبعیت کرده است.

وی همچنین گفت ایران و هند اشتراکات زیادی دارند و همکاری‌های اقتصادی زیادی نیز میان دو کشور موجود است. هند هم اکنون بندر چابهار ایران را توسعه می‌دهد.

وی درباره تنش‌ها میان ایران و آمریکا گفته است این موضوع به تهران و واشینگتن مربوط است، اما اعلام کرده است هند خواهان درگیری در منطقه نیست.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

آژانس اتمی از افرایش ذخیره اورانیوم۶۰ درصدی ایران و توقف مذاکرات خبر داد

دو گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گویند که موجودی اورانیوم ایران با غلظت نزدیک …