سقوط ارزش لیر ترکیه و دفاع اردوغان از این تصمیم

رادیو فردا:در ادامه کاهش ارزش پول ترکیه در مقابل ارزهای مختلف جهانی، صبح چهارشنبه سوم آذر در آغاز معاملات، ارزش برابری هر دلار آمریکا و لیر برای ساعتی از ۱۳ هم فراتر رفت اما در ادامه اندکی کاهش یافت.

افت بهای لیر ترکیه روز چهارشنبه تا ۱۳.۴۴ لیر در برابر هر دلار نیز ادامه پیدا کرد که رکوردی بی‌سابقه است. این رقم طی روز چهارشنبه سپس به سمت ۱۲.۶ حرکت کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، آن دسته از شهروندان ترکیه که روز چهارشنبه تلاش می‌کردند آیفون و سایر لوازم الکترونیکی بخرند با پیام‌های خطا مواجه شدند، زیرا سقوط تاریخی ۱۵ درصدی لیر که روز سه‌شنبه رخ داد، باعث بلاتکلیفی در قیمت‌گذاری کالاها شده است.

کاهش ارزش پول ترکیه در روزهای اخیر و پس از سخنرانی‌های رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور در دفاع از ادامه کاهش بهره‌ها شدت گرفته است.

در اعتراض به این شرایط سه‌شنبه شب ده‌ها نفر در شهرهای آنکارا، استانبول و ازمیر به خیابان‌ها آمدند.

رهبران دو حزب مخالف دولت نیز خواستار استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام شده‌اند.

بانک مرکزی ترکیه از ماه سپتامبر سال جاری تاکنون نرخ بهره را ۴ درصد کاهش داده است که این امر نگرانی‌ها را در مورد استقلال این نهاد از دولت رجب طیب اردوغان افزایش داده است. اردوغان در دو سال اخیر سه رئیس بانک مرکزی ترکیه را برکنار کرده است.

*************

بی بی سی:اخیرا از سیاست‌های اقتصادی دولتش در بحبوحه تورم بالا و سقوط بی‌سابقه ارزش لیره در برابر ارزهای مهم خارجی دفاع کرد.

او در پی جلسه هیات دولت، ضمن پذیرش افزایش تورم، گفت “قدرت رقابتی نهفته در نرخ برابری لیره به افزایش سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال منجر خواهد شد.”او همچنین گفت که مشکلات فعلی ترکیه یک “نبرد اقتصادی رهایی‌بخش” است و قول داد که “با کمک خدا و حمایت مردم با پیروزی آن را پشت سر خواهیم گذاشت”.

او با اشاره به منتقدان تمهیدات اقتصادی خود گفت “ما سیاست‌هایی را که منجر به تحلیل و تضعیف کشورمان می‌شوند و مردممان را به بی‌کاری، گرسنگی و فقر محکوم می‌کنند رد می‌کنیم، سیاست‌های ترویجی اقتصاددانانی که از وابستگی [به خارج] حمایت می‌کنند”.بسیاری عقیده دارند که دیدگاه نامرسوم اردوغان مبنی بر تورم‌زا بودن نرخ بهره بالا یکی از عوامل کلیدی سقوط اخیر ارزش لیره در برابر ارزهای مهم خارجی است.

اینرا هم بخوانید

تنش وخط و نشان کشیدن باندهای حکومتی در جریان بررسی اعتبارنامه‌ نمایندگان در مجلس دوازدهم

رسانه های رژیم گزارش داده اند در جریان بررسی اعتبازنامه نمایندگان مجلس حکومت، بین باندهای …