سقوط شاخص‌های بازارهای مالی جهان

در پی سقوط بازارهای مالی جهان، معاملات در بازار بورس نیویورک برای ۱۵ دقیقه دچار وقفه شد و با آغاز دوباره معاملات، سه شاخص اصلی آمریکا در بازار بورس نیویورک افت کرد.این افت به طور متوسط معادل ۶ درصد بود.

افت شاخصهای آمریکایی ادامه روندی بود که امروز صبح باز شدن بازارهای مالی جهان از آسیا شروع شد و به بازارهای اروپا رسید؛ سهامداران امروز بدترین روز خود را از زمان بحران اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی تجربه کردند.بعضی از تحلیلگران بازار سرمایه امروز را “دوشنبه سیاه” نامگذاری کرده‌اند.

افت امروز شاخصهای آمریکایی، در داو جونز به عنوان مثال، به کاهش ارزش سهام شرکتهای نفتی نظیر “اکسون موبیل” برمی‌گردد که بیش از هفت درصد از ارزش آن کم شد.

ارزش سهام شرکت حفاری و تولید نفت “ماراتون” هم حدود ۴۰ درصد افت کرد.پیشتر ارزش شاخص کلی بازارهای سهام فرانسه، آلمان و اسپانیا ۷ درصد کاهش یافته بود؛ در نروژ به عنوان یکی از صادرکنندگان اصلی نفت این افت معادل ۱۲ درصد بود.شاخص فوتسی ۱۰۰ در بازار بورس لندن، که متشکل از سهام ۱۰۰ شرکت بزرگ در بریتانیاست شاهد افت حدود ۸ درصدی بود.

امروز روبل روسیه هم با کاهشی معادل ۸ درصد بدترین روز خود را از دسامبر ۲۰۱۴ تجربه کرد.یکی از برندگان معاملات امروز طلا بود؛ قیمت هر اونس طلا هم در ابتدای معاملات امروز برای لحظاتی مرز ۱۷۰۰ دلاری را رد کرد ولی بعدا قیمت آن کاهش یافت.

تلاطم در بازارهای مالی به کاهش بی سابقه قیمت نفت برمی‌گردد؛ در معاملات امروز قیمت هر بشکه نفت برنت به بالای ۳۱ دلار هم رسید که البته با ادامه معاملات این نرخ اصلاح شد؛ قیمت نفت با این حساب بیش از ۲۰ درصد افت داشته است.

قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت هم تا کمی بیش از ۲۷ دلار پایین آمد که بعدا البته کمی افزایش یافت. قیمت امروز نفت کمترین نرخ این کالا در حدود ۴۹ ماه اخیر بوده است.بازارهای جهانی هم به تبعیت از سقوط نفت شاهد فروش عمده سهام توسط سهامداران و افت قابل ملاحظه بود.

سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی جهان نگران تبعات اختلاف میان اوپک و روسیه در بازار نفت هستند که هفته پیش برای کاهش تولید به توافق نرسیدند.سه روز پیش (جمعه ششم مارس) اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، و روسیه بر سر کاهش تولید به توافق نرسیدند.

اعضای اوپک تصمیم داشتند با گرفتن موافقت دیگر تولیدکنندگان برای ثبات بازار، روزانه یک و نیم میلیون بشکه‌ از تولید خود بکاهند که این اتفاق نیافتاد.با شیوع ویروس کرونا نگرانی از کاهش تقاضای نفت در بازارهای جهانی باعث پایین آمدن قیمت این کالا در بازارهای جهانی شد.

چین بزرگترین وارد‌کننده نفت در جهان است و به طور متوسط حدود ۱۴میلیون بشکه نفت در روز مصرف می‌کند.از آنجا که هواپبماهای سراسر جهان پروازهای خود به چین را به حالت تعلیق درآورده‌اند و محدودیت‌های مسافرت در داخل این کشور هم اعمال شده، شیوع ویروس کرونا احتمالا در تقاضا برای سوخت هواپیماها تاثیر زیادی خواهد داشت.

اخیرا خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد که از مصرف روزانه نفت در چین ۲۰ درصد یعنی معادل کل نفت مورد نیاز ایتالیا و بریتانیا کاسته شده است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

تجمع اعتراضی علیه طالبان به دومین ولسوالی بدخشان کشیده شد

بر اساس گزارش‌ها از ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان، تجمع اعتراضی در ولسوالی درایم …