سقوط یک هواپیمای مسافربری با ۱۸۹ سرنشین در اندونزی

RadioFarda

یک هواپیمای مسافربری خطوط «لاین‌ایر» در آب‌های اطراف جزیره جاوه در اندونزی سقوط کرده‌است؛ آن‌طور که سازمان هوانوردی غیرنظامی اندونزی می‌گوید این هواپیما ۱۸۹ سرنشین داشت و از جاکارتا راهی پانگ‌کال‌پینانگ بود. هنوز گزاشی مبنی بر پیدا شدن فرد یا افراد نجات‌یافته از این سانحه منتشر نشده‌است.

روزنامه «جاکارتا پست» به نقل از سخنگوی وزارت حمل و نقل اندونزی گزارش داده که هواپیمایی که سقوط کرده حامل ۱۸۱ مسافر بود و دست‌کم دو کودک و یک بچه خردسال در میان آن‌ها بودند. هواپیما تحت هدایت دو خلبان قرار داشت و شـش خدمه دیگر نیز در آن بودند.

سیندو راهایو، مدیر کل حمل و نقل هوایی اندونزی صبح دوشنبه هفتم آبان ماه در بیانیه‌ای گفته است سازمان تحت مدیریت او با همکاری «آژانس ملی امداد و جست‌وجو، هواپیمایی لاین‌ایر، مدیریت ترابری دریایی و مرکز هوانوردی اندونزی در حال انجام عملیات جست‌وجو هستند».

تماس پرواز شماره ۶۱۰ هواپیمایی لاین‌ایر، تنها ۱۳ دقیقه پس از بلندشدن از باند فرودگاه با برج مراقبت قطع شده‌است. این هواپیما یک «بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸» بود که لاین‌ایر به‌تازگی سفارش داده و انتقال آن‌ها از سال پیش آغاز شده است.

یوسف لطیف، سخنگوی آژانس ملی امداد و جست‌وجو به روزنامه رویترز گفته «سقوط هواپیما تائید شده‌است».

روزنامه «جاکارتا گلاب» دیگر روزنامه چاپ پایتخت اندونزی گزاش داده‌است که آژانش امداد جست‌وجو پس از قطع ارتباط هواپیما در ساعت ۶:۲۰ یک هلیکوپتر را برای جست‌وجو راهی منطقه کرده‌است.

رویترز به نقل یک مقام شرکت ملی نفت اندونزی می‌گوید قطعاتی که احتمال دارد متعلق به هواپیما باشند، از جمله صندلی مسافران، در آب‌های نزدیک پالایشگاه این شرکت پیدا شده‌اند.

روزنامه جاکارتاپست نیز به نقل از یک افسر حمل و نقل دریایی در بندر تانجونگ پریوک در شمال جاکارتا، می‌گوید یک کشتی یدک‌کش به او خبر داده است که آن‌ها قطعاتی را دیده‌اند که احتمالا متعلق به هواپیما است.

لاین‌ایر یکی از خطوط ارزان‌قیمت هوایی در اندونزی‌ست. دفتر اصلی این هواپیمایی در جاکارتا قرار دارد. لاین‌ایر بزرگ‌ترین شرکت هوایی خصوصی اندونزی و پس از ایرآسیا، بزرگ‌ترین خط هوایی ارزان‌قیمت در جنوب‌شرق آسیا است.

آخرین باری که برای این خط هوایی سانحه‌ای رخ داده بود آوریل سال جاری بود که یک بوئینگ ۷۳۷ آن هنگام فرود در هوای بد در فرودگاهی در اندونزی دچار سانحه شد، اما به هیچ یک از مسافران آسیبی نرسید. تلفات انسانی در مجموع سوانحی که برای این خطوط هوایی از سال ۲۰۰۲ تا کنون رخ داده، چندان زیاد نیست؛ ۲۵ نفر در سانحه‌ای در سال ۲۰۰۴ جان خود را از دست دادند و شماری در برخی سوانح دیگر زخمی شدند.

تحقیقات سال ۲۰۱۶، پس از سانحه‌ای که برای بوئینگ ۷۳۷ همین هواپیمایی رخ داد، سبب شد تا کمیته ملی امنیت حمل و نقل اندونزی از شرکت‌های هوایی آن کشور بخواهد آموزش‌ها و تمرین‌های خلبانان خود را بهبود بخشند.

اینرا هم بخوانید

حمایت سندیکاهای کارگری چهار کشور اروپا از تجمع همبستگی با کارگران ایران در شهر ژنو سوئیس

شماری از سندیکاها و تشکل های کارگری چهار کشور اروپایی حمایت خود را از تجمع …