سنتکام: سامانه‌ موشکی برای پایگاه‌های آمریکایی در عراق

نرال کنت فرانک مکنزی، فرمانده نیروهای سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا) تایید کرده که در آمریکا در تلاش است برای محافظت از نیروهای آمریکایی در برابر حملات بالقوه ایران، سامانه‌های ضد موشک بالستیک در عراق مستقر کند.

ژنرال مکنزی که سه‌شنبه (۱۰ سپتامبر) در جلسه علنی کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در واشنگتن صحبت می‌کرد گفت: “ما همچنین در روند آوردن سامانه‌های دفاع هوایی، سامانه‌های ضد موشک‌های بالستیک به داخل عراق هستیم تا از خودمان در برابر حملات بالقوه ایران محافظت کنیم.”

پیشتر برخی رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند که در پی حمله موشکی ایران به یک پایگاه نظامی آمریکا در عراق، پنتاگون نصب سیستم دفاع ضد موشکی پاتریوت در پایگاه‌های خود را در دست بررسی دارد.

این موضوع پس از آن مطرح شده که ده‌ ها نظامی آمریکایی مستقر در پایگاه نظامی عین الاسد، واقع در غرب عراق، در نتیجه حمله موشکی ایران دچار آسیب‌ مغزی شدند. حدود یک هزار نظامی آمریکایی در این پایگاه مستقر هستند.

نرال مکنزی همچنین گفت هدف نهایی ایران بیرون کردن آمریکا از منطقه به خصوص از عراق است که در آن ابزارهای اعمال قدرت زیادی مانند شبه نظامیان شیعه کتائب حزب‌الله را دارد.

او در عین حال تاکید کرد که در پی کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آمریکا با اعزام نیروهای بیشتر به منطقه و حضور محسوس نظامی در برابر ایران یک نوع قدرت “بازدارندگی تقریبی” برقرار کرده است.

فرمانده سنتکام درباره نفوذ ایران بر گروه‌های مورد حمایتش در عراق گفت: “من همیشه گفته‌‌ام که ایران به طور قطع می‌تواند حملات در عراق را هدایت کند اما شاید نتواند مانع از وقوع حملات شود.”او افزود که فقدان قاسم سلیمانی باعث می‌شود ایران نتواند به طور موثری بر حملات گروه‌های مورد حمایتش فرماندهی و کنترل داشته باشد، هرچند کشته شدن قاسم سلیمانی “خطر را کاهش داده است.”

روز ٨ ژانویه، ایران به تلافی حمله پهپادی آمریکا به خودروهای حامل قاسم سلیمانی و همراهانش در نزدیکی فرودگاه بغداد، این پایگاه را هدف موشک قرار داد. عملیات پهپادی آمریکا به کشته شدن قاسم سلیمانی و چند نفر دیگر از جمله یکی از فرماندهان ارشد شبه‌نظامیان حشد شعبی عراق منجر شد که با ایران روابط نزدیک داشت.

بی بی سی

اینرا هم بخوانید

آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در تهران

🔴 آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در #تهران 🔸خوشبختانه آقایان #مهدیفراحیشاندیز و …