سه روز اعتراض پر شور بخشهای مختلف بازنشستگان

در این هفته همچون هفته های گذشته در سه روز ۲۹، ۳۰ و ۳۱ مرداد به ترتیب بازنشستگان تامین اجتماعی، مخابرات و کشوری تجمع داشتند. در روز ۲۹ مرداد بازنشستگان فولاد در اصفهان نیز تجمع اعتراضی بر پا کردند.بدین ترتیب بخش های مختلف بازنشستگان طی این سه روز در بیش از ۲۰ شهر تجمع و اعتراض بر پا کردند و با شعار های اعتراضی خود علیه دولت، علیه مجلس اسلامی، علیه صدا و سیمای حکومت و علیه فقر و فلاکت و دزدی ها و اختلاسها، فریاد اعتراض خود را بلند کرده و کل جامعه را نمایندگی کردند. این اعتراضات در آستانه سالگرد انقلاب زن زندگی آزادی و تدارک وسیع گرامیداشت انقلاب زن زندگی آزادی طبعا جایگاه سیاسی مهمی دارد. اخبار اعتراضات این سه روز به تفکیک از این قرار است:

– امروز  ۳۱ مرداد  بازنشستگان کشوری از جمله معلمان بازنشسته در ادامه سه شنبه های اعتراض خود در مقابل ساختمان صندوقهای بازنشستگی در شهرهای مختلف تجمع کردند. اعتراض آنان همچون دیگر بخش های بازنشستگان  به فقر و گرانی، اختلاسها و دزدی ها، به  تبعیض ها و نابرابریها و همچنین به دستگیریها و بازداشتها است.  یک تاکید فوری این بازنشستگان آزادی بدون قید و شرط معلمان زندانی است. در این روز بازنشستگان کشوری در شهرهای اردبیل، رشت، شهرکرد، قم، قزوین، تهران، پلدختر، ایلام، خرم آباد، کرج، سنندج، اهواز، کرمانشاه دست به تجمع و اعتراض زدند.  در شهر کرد بازنشستگان فرهنگی و علوم پزشکی با هم تجمع داشتند.

بازنشستگان از جمله شعار می دادند “تا حق خود نگیریم، از پا نمی نشینیم”، “ننگ ما ننگ ما صدا و سیمای ما”، “معلم زندانی آزاد باید گردد”، “تورم گرانی بلای جان مردم”، “دولت بی کفایت استعفاء استعفاء”، “مرگ بر دروغگو”،  و “نه مجلس، نه د ولت نیستند به فکر ملت”.

-روز دوشنبه ۳۰ مرداد بازنشستگان مخابرات نیز در سطح سراسری تجمع داشتند. شهرهایی که در آنها تجمعات بر پا شدند عبارتند از: ایلام ، کرمانشاه، زنجان، مشهد، اهواز، تبریز، اراک، ارومیه، تهران، بندرعباس، و رشت.

در تهران یکی از زنان بازنشسته فریاد میزد و میگفت ما با ده میلیون چطور زندگی کنیم و بعد جمعیت با شعار بازنشسته داده بزن حقتو فریاد بزن” با او همصدا شدند. بازنشستگان مخابرات همچنین شعار میدادند: “اجرای آئین نامه حق مسلم ماست”، “شرکت پر درآمد چه بر سر تو آمد”، “تا حق خود نگیریم آروم نمی نشینیم”، ” تا حق خود نگیریم هر دوشنبه همینه”، “سهامدار عمده حق ماها را خورده”، “وزیر بی لیاقت استعفاء، استعفاء”، “مدیر بی لیاقت استعفاء، استعفاء”.  اعتراض بازنشستگان مخابرات به گرانی و تورم و بی تامینی و برای پیگیری دیگر مطالبات خود از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی است. 

– بازنشستگان تامین اجتماعی نیز روز یکشنبه ۲۹ مرداد در اعتراض به وضع بد معیشتی و برای پیگیری خواستهایشان مقابل تامین اجتماعی در چندین شهر تجمع کردند. این تجمعات در شهرهایی چون شوش، اهواز، کرمانشاه، شوشتر، بابل، رشت و قزوین برگزار شدند. در این تجمعات بازنشستگان شعار مید ادند: “خواسته ما  این زمان، معیشت  است و درمان”،  ” حقوق نصفه نیمه، ساکت بشیم همینه”، “تا کی سرافکندگی، یا مرگ یا زندگی”، نه مجلس، نه دولت، نیستند بفکر ملت”، “تنها کف خیابون، بدست میاد حقمون”، ” دولت ورشکسته، دشمن بازنشسته!”، و “شورای عالی کار، نمیخوایم،نمیخوایم!”  

در این روز همچنین بازنشستگان فولاد در اصفهان در اعتراض به گرانی و تورم و برای پیگیری خواستهایشان مقابل دفتر  بازنشستگان  فولاد در خیابان نشاط این شهرستان تجمع کردند. در این تجمع اعتراضی بازنشستگان شعار میدادند:”کشور پر درآمد، چه بر سر تو آمد!؟”. درمان رایگان، همسانسازی حقوقها و افزایش سطح آنها و پرداخت معوقات سال ۱۴۰۰ از جمله خواستهای فوری آنهاست.

تمام بخشهای بازنشستگان زیر فشار فقر و محرومیت هستند. یک عمر کار کرده اند و حق و حقوق طبیعی شان توسط مافیای حاکم غارت میشود. اعتراضات بازنشستگان مورد حمایت بخشهای وسیع مردم است و بر فضای جامعه تاثیرات بسیار پیش برنده ای داشته است. حزب کمونیست کارگری ضمن حمایت قاطع از مبارزات بازنشستگان بر اتحاد مبارزاتی بخش های مختلف بازنشستگان و بر پایی تجمعات مشترک بزرگ سراسری آنها  و نیز اتحاد کارگران شاغل و بازنشسته که یکی دیگر از شعارهای تجمعات اعتراضی خود آنها بوده است، تاکید دارد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۳۱ مرداد ۱۴۰۲،  ۲۲ اوت   ۲۰۲۳

۶۴ درصد کاربران ایرانی از فیلترشکن استفاده می‌کنند

اینرا هم بخوانید

٧٠ خانوار در “روستای گو” سیستان و بلوچستان گیر افتاده اند / راه ها ویران و کمک رسانی با گذشت ٢ هفته ضعیف است

وب سایت حکومتی رکنا،مارال جارالهی – فعال اجتماعی ساکن مشهد که برای امدادرسانی به مردم …