سه روز اعتصاب قدرتمند معلمان پاسخی به تعرضات حکومت

جمهوری اسلامی در هراس از سربلند کردن قدرتمند جنبش کارگری و فضای پر تلاطم جامعه بر سرکوبگری هایش شدت داده است و معلمان با اعتصابی سراسری که بیش از ١١٠ شهر و دهها روستا و بخش را دربر گرفت، پاسخ سرکوبگری هایش را دادند. از جمله خواست اول معلمان در این اعتصاب آزادی فوری معلمان زندانی  و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات بود. به این اعتبار این اعتصاب در برابر کل جامعه برای جلو بردن قدرتمند تر مبارزاتشان علیه کل بختک جمهوری اسلامی و علیه سرکوبگریهایش راه نشان داد. این اعتصاب تاکید دیگری بود که تنها راه عقب زدن سرکوبگریهای حکومت اسلامی اعتراضات سراسری ما مردم است.

معلمان در عین حال با اعتصاب سه روزه خود در روزهای ١٢ تا ١٤ اسفند بار دیگر کارآیی اعتصاب سراسری به عنوان راهی عملی برای پیشبرد قدرتمند تر مبارزه در برابر کارگران و کل جامعه قرار داد و قدرت اعتصابات سراسری را به نمایش گذاشت. از همین رو اعتصاب معلمان  یک اتفاق مهم سیاسی است که باید آنرا اعتراضی در ادامه خیزش دیماه مردم و در متن پر تلاطم جامعه که اعتراضات کارگران و بخش های معترض جامعه ابعادی عمیقا طبقاتی بخود گرفته و بطور واقعی دارد کل بساط توحش سرمایه داری را به چالش میکشد، دید. از جمله فقط به اتفاقات یک هفته اخیر و نمونه هایی چون جمله تجمعات پی در پی بازنشستگان در تهران و شهرهای مختلف، تجمعات بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان و خوزستان و راهپیمایی آنها با شعارهایی علیه کل بساط چپاول و دزدی حاکم در وسط این دو شهر، اعتصاب سراسری کارگران راه آهن، جنب و جوش برای برگزاری هشت مارس روز جهانی زن، اعتراضات گسترده علیه دستمزدهای پرداخت نشده در این شهر و آن شهر نگاه کنیم تا تصویری روشنتری از فضایی که این اعتصاب قدرتمند شکل گرفت بدست بیاوریم.

اعتصاب سه روزه معلمان بعلاوه یکی از سازمان یافته ترین و اجتماعی ترین اعتراضات در سطح جامعه و حتی گسترده تر از اعتراضات دوره های قبلی خودشان بود. در این اعتراضات در جاهای بسیاری دانش آموزان همبستگی خود را با معلمانشان اعلام داشتند. و بسیاری از بازنشستگان با کلیپ های تصویری پیامهای حمایتی دادند.

معلمان در اعتصاب سه روزه خود در حالیکه در دفاتر مدارس به تحصن نشسته بودند، خواستهایشان را بصورت دست نوشته به دست گرفتند و اعتراضشان را اعلام کردند. در این دست نوشته ها و در بیانیه فراخوان به این اعتصاب بعلاوه بر خواستهای مهم دیگری چون افزایش حقوقها  به بالای خط فقر که هم اکنون هفت تشکل کارگری در دو بیانیه جداگانه میزان آن را هفت میلیون اعلام کرده اند، تحصیل رایگان برای همه کودکان و و درمان رایگان تاکید شده بود. به این معنا خواستهای سراسری کل جامعه را نمایندگی کردند. یک بنر قابل توجه در تحصن معلمان شعار”به شکاف عمیق طبقاتی پایان دهید”.  به این معنا اعتصاب سه روزه معلمان نشانه ای دیگر از عمق مبارزات جامعه علیه فقر و فلاکت و سرمایه داری وحشی حاکم ببینیم.

اعتصاب معلمان و زبونی حکومت

عکس العمل حکومتیان در برابر سه روز اعتصاب قدرتمند معلمان  بیش از بیش هراسشان را به نمایش گذاشت. امیرعلی نعمت‌اللهی (قائم مقام وزیر آموزش و پرورش رژیم) در گفت ‌و گو با ایلنا با گفتن اینکه عکسها فتو شاپ است تلاش کرد ابعاد وسیع اعتراضات را منکر شود. محمد بطحایی، وزیر آموزش وپرورش نیز تحصن معلمان درمدارس اقدامی “ضد عدالت و ضد تربیتی است” خواند. این گفته ها بر خشم و اعتراض بیشتر معلمان دامن زد. معلمان با پر کردن مدیای اجتماعی با عکس و تصاویری از اعتصابشان و با هشتک های #وزیر بی کفایت باز بگو عکس ها  فتوشاپ است” ، #نه به دروغگوی  #نه رباتیم نه فتوشاپ، معلمیم، # شما کاریکاتور یک سیاستمدار هستید پاسخ دادند.  با این هشتک ها لیست مدارسی که در شهرهای مختلف در اعتصاب بودند و نمونه ههایی چون اعتصاب بیش از صد مدرسه در کرمانشاه و ٧٠ مدرسه در شهرهای همدان و سقز پخش شد و شهرهای مختلف لیست مدارسی که در اعتصاب بودند را انتشار دادند. معلمان در نوشته هایشان در گروه های هزاران نفره شان در مدیای اجتماعی با گفتن اینکه بر باد رفتن صندوق  ذخیره فرهنگیان و عدم نظارت درست بر سرمایه صندوق و  فرارسارقان صندوق، ارسال بخشنامه گوشت یخ زده برای فرهنگیان تهران، محرومیت کودکان از تحصیل رایگان و فقر و بی تامینی آنان و همه مردم از مصادیق بیعدالتی است و در مقابل همه اینها می ایستیم، به سخنان گستاخانه وزیر آموزش و پرورش پاسخ دادند. همچنین بلافاصله شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان طی جمعبندی ای و در پاسخ به اظهارات زبونانه وزیر آموزش و پرورش ضمن ارائه گزارش کاملی از سه روز اعتصاب معلمان بر اینکه اگر جواب نگیرند و معلمان زندانی آزاد نشوند، بر ادامه اعتراضات تاکید کرد. ضمن اینکه در روز شانزدهم اسفند ماه تجمعاتی از سوی معلمان شاغل و بازنشسته در شهرهای مشهد، اردبیل، ارومیه، اصفهان، شیراز، قروین و کرمانشاه به پا شد. در این تجمعات در شهر مشهد معلمان با فریاد درد ما درد شماست، مردم به ما محلق شوید و در قزوین با بنری با نوشته  “تجمع  در اعتراض به  نابرابری” با اعتراض به کل بساط تبعیض و نابرابری، جوابی عملی به گستاخی وزیر آموزش و پرورش و معاونش دادند.  پاسخ محکم معلمان به حکومتیان خود نشانه دیگری از قدرت اعتراضات آنان است.

اینرا هم بخوانید

گسترش اعتصابات پاسخ پرستاران به سرکوب‌ها – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۸۱۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …