پیام حمید تقوائی بمناسبت روز جهانی زن: مبارزه برای رهائی زن یک رکن مبارزه برای رهائی از بردگی مزدی است!

فرا رسیدن روز جهان زن را به همه زنان و مردان آزاده ایران تبریک میگویم.

هشت مارس روز اعتراض به بیحقوقی زن در همه کشورها است. روز مقابله با تبعیضات جنسیتی، قوانین ضد زن و اخلاقیات ضد زن.

بزرگداشت این روز با مبارزه زنان کارگر در نیویورک حدود ١٦٠ سال قبل آغاز شد. در چنین روزی زنان کارگر علیه سیستم بردگی مزدی و در دفاع از حقوق  و خواستهای بر حق خودشان به خیابانها آمدند. بدنبال آن جنبش کمونیستی و سوسیالیستی جهانی این روز را روز جهانی زن اعلام کرد و بتدریج به این عنوان در همه کشورها برسمیت شناخته شد.

در جمهوری اسلامی هم  روز ٨ مارس تاریخچه خودش را دارد که کاملا در متن این سابقه جهانی قرار میگیرد. در چهار دهه گذشته زنان مدام در دفاع از حقوق خودشان و در اعتراض به سیستم آپارتاید جنسی که جمهوری اسلامی در ایران بپا کرده است  مبارزه کرده اند. این مبارزه از همان روز ٨ مارس، هفده اسفند سال ٥٧، زمانی که کمتر از یک ماه از روی کار آمدن رژیم ارتجاعی جمهوری اسلامی میگذشت، آغاز شد. زنان در آنروز در یک مقیاس وسیع  در اعتراض علیه حجاب اجباری به خیابانها آمدند. این صرفا  حرکتی در دفاع از حقوق زن نبود بلکه اعتراضی بود علیه ارتجاع اسلامی تازه بقدرت رسیده. ارتجاعی که با اجباری کردن حجاب میخواست کل جامعه را بزیر چادر سیاه اختناق فرو ببرد. زنان شعار دادند “حقوق زن نه شرقی، نه غربی، جهانی است” و امروز همه مردم ایران برای این حقوق جهانشمول انسانی مبارزه میکنند. مبارزه زنان در ایران یک محور و رکن مبارزه همه جامعه برای آزادی و رهائی است. مبارزه ای که در سال گذشته با عروج دختران خیابان انقلاب اوج گرفت.

در تمام  ماهها و در تمام فصول در چهار دهه گذشته روزی و مقطعی نبوده است که زنان آرام بنشینند، از اعتراض برای حقوق حقه خودشان دست بکشند و یا تسلیم حکومت بشوند. و این مبارزه پیشرفتهای زیادی داشته است. حجاب عملا ملغی شده است. زنان حجاب را بزیر پا انداخته اند و هر سال ٨ مارس یکبار دیگرتعرض جدید را به حکومت شروع میکنند.

٨ مارس امسال روز بزرگداشت چهار دهه مبارزه بی وقفه زنان و مردان آزادیخواه ایران در دفاع از حقوق زن و در تعرض به حکومت ارتجاع اسلامی است. اگر آزادی زن، معیار آزادی جامعه است، مبارزه برای آزادی زن نیز در محور مبارزه کل جامعه برای آزادی قرار دارد.

اگر صد و شصت سال قبل زنان کارگر علیه سیستم بردگی مزدی بخیابان آمدند، امروز این نظام بردگی مزدی با پرچم حجاب و با پرچم بیحقوقی زن خودش را به جامعه ایران تحمیل میکند. مبارزه زنان برای آزادی در واقع یک رکن مبارزه  برای رهائی از نظام  کار مزدی است.

امیدوارم هشت مارس امسال روز اعتراض هر چه وسیع تر و عمیق تر زنان و همه مردم علیه جمهوری اسلامی باشد.

حمید تقوائی

١٤ اسفند ١٣٩٧، ٥ مارس ٢٠١٩

 

اینرا هم بخوانید

این کوه موش خواهد زائید – حمید تقوایی

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …