سه شرط وزارت رفاه برای دریافت کمک های معیشتی

بازتاب،دولت قرار است که از نیمه دوم آذر ماه سالجاری و درراستای حمایت از اقشار کمتر برخوردار جامعه به خانوارهایی که معیشت آنها در دوران کرونا با مشکل مواجه شده است و سرپرست خانوار یا یکی از اعضای آن مشغول به کار نیست یا کار و درآمد ثابت ندارد، تسهیلات معیشتی پرداخت شود.
این بسته جبرانی شامل تسهیلات بلاعوض(به ازای هر عضو خانوار 100 هزار تومان) و همچنین یک وام یک میلیون تومانی است که تسهیلات بلاعوض در اختیار حدود 30 میلیون ایرانی قرار می گیرد و وام یک میلیون تومانی هم به 10 میلیون خانوار پرداخت می شود.

اما این تمام ماجرا نیست، وزارت رفاه سه شرط برای دریافت کنندگان این تسهیلات در نظر گرفته است؛ نخست اینکه این بسته به افرادی که درآمد ثابت نداشته باشند، پرداخت می‌شود؛ دومین شرط این است که این افراد باید متقاضی وام یک‌میلیون‌ تومانی کرونایی در مرحله اول باشند و سوم هم اینکه دریافت‌کننده بسته معیشتی فعلی باشند.

اما و اگرهای شروط وزارت رفاه

نگاهی اجمالی به سه شرط در نظرگرفته شده از سوی وزارت رفاه برای دریافت کنندگان این بسته معیشتی نشان می دهد که بسیاری از خانوارهای نیازمند از دایره شمول این بسته خارج می شوند.

شرط نخست برای دریافت این بسته معیشتی این است که فرد درآمد ثابت نداشته باشد که باید این موضوع را در نظر گرفت بسیاری از خانوارها درآمد ثابت دارند اما دستمزد سرپرست خانوار یا اعضای خانواده کفاف افزایش قیمت کالاها و خدمات را طی ماه های آتی و با گسترش شیوع کرونا نمی دهد، تکلیف این خانواده ها که با وجود دریافت درآمد ثابت از پس رشد قیمت ها برنمی آیند، چیست؟ دولت چه برنامه ای برای حمایت از این خانوارها دارد؟

اما درباره شرط دوم و اینکه این بسته شامل خانوارهایی می شود که متقاضی وام یک‌میلیون‌تومانی کرونایی در مرحله اول بوده باشند، باید به این موضوع اشاره کرد که برخی خانوارهای نیازمند به دلیل مشکلاتی که در زمان ثبت نام اولین وام کرونایی(الزام سرپرست خانوار به داشتن سیم کارت و …) وجود داشت از ثبت نام برای دریافت وام جاماندند که با توجه به این شرط دیگر امکان دریافت تسهیلات جدید را ندارند.

حتی این امکان هم وجود دارد که خانواده ای در آن زمان نیازی به دریافت وام یک میلیون تومانی احساس نکرده اما در حال حاضر، ارائه این وام می تواند، مشکلات معیشتی آنها را تاحدودی جبران کند اما وجود شرط دوم، چنین خانوارهای نیازمندی را از دامنه شمول خارج می کند.

شرط سوم هم این است که دریافت کننده وام باید بسته معیشتی جدید را دریافت کند تا تسهیلات یک میلیون تومانی به آن پرداخت شود و درصورت عدم دریافت این بسته قادر به دریافت وام نیست که این شرط هم در جای خود، اما و اگرهای بسیاری به همراه دارد.

محدودیت برای کارگران بیمه شده

ناگفته نماند که وزارت رفاه ، علاوه بر سه شرط اصلی برای دریافت تسهیلات معیشتی، محدودیت های دیگری را هم در نظر گرفته است، یکی از این محدودیت ها مربوط به کارگران بیمه شده می شود، درواقع یکی از شروط جانبی دریافت بسته جدید معیشتی این است که فرد مشمول پرداخت بیمه نباشد و برهمین اساس چه کارگر ساختمانی و چه کارگر غیر ساختمانی مشمول دریافت این بسته نمی‌شوند.

وجود این شرط درحالی است که یکی از اقشار آسیب پذیر جامعه کارگران هستند که به دلیل تعطیلی یا کاهش فعالیت بنگاه های اقتصادی، یا از کار بیکار شده اند یا حقوق دریافتی آنها با تاخیر پرداخت می شود و در حال حاضر نیازمند حمایت دولت هستند ضمن اینکه بیمه بیکاری کارگران هم طی ماه های گذشته یا پرداخت نشده یا با تاخیر پرداخت شده است.

درواقع می توان گفت بسته معیشتی جدید، جدا از اینکه نمی تواند کمک اقتصادی چندانی به خانوارهای آسیب دیده از کرونا کند، به دلیل در نظر گرفتن شروط سختگیرانه برای دریافت کنندگان، گذر از هفت خوان رستم محسوب می شود و موجب می شود بسیاری از خانوارهای واقعا نیازمند موفق به دریافت این بسته نشوند بنابراین پیشنهاد می شود که وزارت رفاه در شروط خود بازنگری داشته باشد تا خانوارهای آسیب دیده به درستی شناسایی و سپس حمایت شوند؛ حمایتی که می دانیم با این روند محقق نخواهد شد و اعتراضات گسترده ای را رقم خواهد زد.

اینرا هم بخوانید

تسلیت به مناسبت درگذشت نابهنگام فعال کارگری ⁧مظفر صالح‌نیا⁩

‏با کمال تاثر و‌ تاسف مطلع شدیم که مظفر صالح‌نیا از فعالین قدیمی و خوشنام …