سومین روز اعتصاب کارگران معدن سونگون

روز پنجشنبه ۱۶ تیرماه اعتصاب  کارگران شرکت‌های پیمانکاری مجتمع مس سونگون ورزقان در اعتراض به عدم پاسخگویی به خواستهایشان وارد سومین روز خود شد.

از همان آغاز شروع اعتراضات کارگران معدن سونگون  نیروی امنیتی و یگان  ویژه در محل مستقر گردید و با دستگیری دو نفر و تهدید کارگران به حمله به چادرهایشان تلاش کردند اعتراض کارگران را عقب بزنند. حتی با دستور مدیریت آشپزخانه شرکت تعطیل شد و مانع از انتقال آب آشامیدنی برای مصرف کارگران شدند. اما علیرغم این فشارها و تعرضات خشم کارگران را شدت بیشتری داده و کارگران مصممتر به اعتصاب خودو ادامه میدهند.

روز گذشته کارگران معدن سونگون ورودی معدن را مسدود کردند تا مانع از خروج کنستانتره از معدن شوند.    شب گذشته نیز در حالیکه دمای هوا حدود ده درجه بود  بیش از ۱۲۰۰ نفر از کارگران اعتصابی سونگون شب را در داخل چادر یا ماشین‌های خودشان یا بر روی آسفالت‌ محوطه سپری کردند و امروز در محوطه شرکت تجمع داشتند. بنا بر گزارشات تجمع امروز شانزدهم تیرماه  نیروی انتظامی وحشیانه به اعتصابیون یورش برد و کارگران با آنها درگیر شدند. در جریان این حمله  تعدادی از کارگران دستگیر شده اند. بنا بر خبرها کارگران بازداشتی به زندان اهر منتقل شده اند که  اسامی برخی از بازداشت شدگان سه روز اخیر عبارتند از: ولی‌الله محمودی، ارشد کاظمپور، جعفر عباسپور، مهرداد منفرد، خدایی، سعید جباریان و فرزاد زالی‌زاده.

معدن مس سونگون در استان آذربایجان شرقی و در محدوده روستای تخریب شده سونگون ورزقان قرار دارد و بزرگ ترین معدن مس خاورمیانه است. در این معدن  5000 کارگر در  43 شرکت مشغول به کار هستند. طی سه روزه اخیر  بیش از 3000 کارگر شاغل در پیمانکاری 5 شرکت آهن‌آجین، مبین، نوآوران، زحل و ندای رهاوی در این معدن  در اعتصاب شرکت داشتند. این کارگران چند ماه است که با خواستهایی چون  اجرای کامل طرح طبقه بندی که خود مبلغی ناچیز به حقوقهایشان اضافه میکند و همسان سازی حقوق کارگران پیمانی و رسمی، و همچنین در اعتراض به قراردادهای برده وار پیمانی در حال اعتصاب و اعتراضند و به جز وعده چیزی نصیب آنها نشده است.

حزب کمونیست کارگری حمله نیروی انتظامی به کارگران اعتصابی معدن سونگون را شدیدا محکوم کرده و بر آزدی فوری بازداشت شدگان و پاسخگویی به مطالبات کارگران تاکید دارد. بیش از سه هزار کارگر اعتصابی معدن سونگون با خانواده هایشان جمعیت بزرگی هستند. مردم این منطقه نیز که دوستان و  نزدیکانشان شاغل در معدن سونگون هستند همواره حامیان این کارگران بوده اند. حزب بر شرکت وسیع خانواده و حمایت گسترده مردم منطقه در دفاع از کارگران اعتصابی معدن سونگون و خواستها و مطالباتشان تاکید دارد. بیش از سه هزار کارگر معدن سونگون با اتکاء به مجمع عمومی و تصمیم گیری جمعی و با حضور فعال خانواده ها میتوانند  همکاران بازداشتی خود را آزاد و  با قدرت بیشتری پیگیر مطالباتشان شوند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۶ تیر ۱۴۰۱، ۷  ژوئیه ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

اطلاعیه حزب کمونیست کارگری به مناسبت درگذشت حسین مرادبیگی 

مطلع شدیم که با نهایت تاسف رفیق حسین مرادبیگی (حه‌مه سور)، از مبارزان و کمونیست‌های …