سیف:گرانی ارز کار دشمن است..

خبرگزاری صدا و سیما،سیف:عدم اطمینان، فضای مجازی، دشمن، امارات و عربستان مسئول نابسامانی ارزی هستند

ولی الله سیف در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی درخصوص مسائل پیش آمده در بازار ارز گفت: در جلسه شب گذشته ستاد اقتصادی دولت با حضور رئیس جمهور تصمیماتی اتخاذ شد که به حضور شما و مردم اعلام خواهیم کرد.
وی با اشاره به دستاوردهای مهم دولت یازدهم و دوازدهم تصریح کرد: دستاوردهای اقتصادی از طریق توسعه بازار و کنترل تورم حاصل شده و خوشبختانه در دو سال گذشته دامنه تورم تک رقمی بوده و رشد اقتصادی مناسب حاصل شده است.
سیف ادامه داد: حجم بالای نقدینگی یکی از عوامل نگرانی است که تا این لحظه اثر آن بر بازار کنترل شده و درخصوص نرخ ارز نیز عوامل غیراقتصادی و اطمینان نداشتن به آینده موثر است. متاسفانه دشمنان از خارج از مرزها و به شکل های مختلف بر این موضوع دامن می زنند و در تلاشند تا شرایط را برای ملت سخت تر کنند.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به نرخ ارز در خرداد سال 92 گفت: در خرداد 92 که انتخابات انجام شد نرخ ارز 3 هزار و 700 الی 800 تومان بود؛ به محض اعلام نتایج انتخابات بدون اینکه هنوز دولت جدید شروع به کار کند ظرف 2 تا 3 ماه قیمت‌ها روند نزولی پیدا کرد و در مرداد ماه به زیر3 هزار تومان رسید.
وی ادامه داد: در پروسه زمانی که دلار روند نزولی داشت هیچ اقدام خاصی در اقتصاد انجام نشده بود، تنها یک امید مثبت و یک انتظار باعث شد که شرایط خیلی طبیعی در اقتصاد کشور ایجاد شود، همان طور که همین عامل مثبت اثر داشته عوامل منفی نیز باعث بروز انتظارات منفی و اطمینان نداشتن به آینده می‌تواند بازار را دچار التهاب و مشکلاتی را ایجاد کند.
سیف با بیان اینکه دشمنان ما در تلاش هستند تا از هر فرصتی در جهت التهاب آفرینی در اقتصاد ما استفاده کنند، تصریح کرد: اقدامات دشمن جای تعجب ندارد اما در داخل باید روش‌هایی را در پیش بگیریم که خود ما التهاب‌های مصنوعی ایجاد نکنیم.
وی ادامه داد: در هر کشوری با هر میزان از اقتدار و ذخایر، انتظار منفی به وجود بیاید و بحث انتقال سرمایه و نگرانی به آینده به وجود آید به هیچ وجه نمی‌توان در مقابل آن ایستاد.
رئیس کل بانک مرکزی با طرح این سوال که چرا ما خود به التهاب‌آفرینی دست می‌زنیم، تصریح کرد: تقاضای ما از شما این است که کمک کنید زیرا همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و باید در جهت بهبود شرایط حرکت کنیم.
سیف با اشاره به دعوت رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تیم اقتصادی دولت برای بررسی بحث ارز گفت: از روز گذشته اول وقت به دلیل استمرار نشست‌ها در هیئت دولت درگیر مباحث ارزی بوده‌ایم و در دولت در حال جمع‌بندی مباحث هستیم.
وی با بیان اینکه جلسات فشرده‌ای برای ساماندهی بازار ارز در هیئت دولت در حال برگزاری است، افزود: حتی معاون اول رئیس جمهور و خود رئیس جمهور نیز در نشست‌ها شرکت می‌کنند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به طرح کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با ساماندهی بازار ارز تصریح کرد: این طرح را مطالعه و مواد مثبتی از آن استخراج کردم و خوشبختانه برخی از مواد موجود در این طرح از سوی بانک مرکزی از قبل اجرایی شده است اما در خصوص برخی از بندها نیز به آقای پورابراهیمی عرض کردم که با صحبت می‌توانیم در خصوص این بندها به توافق برسیم.
رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه ما در شرایط عادی نیستیم و دشمنان ما توطئه‌های خود را ادامه می‌دهند، گفت: تصمیم ما این است که همه امکانات در خدمت تأمین نیازهای واقعی اقتصاد کشور قرار بگیرد البته در یک فضای شفاف و افقی که بانک مرکزی بر همه ابعاد اشراف کامل داشته و مانور تصمیم‌گیری داشته باشد.
سیف از ایجاد سامانه‌ای برای بهبود وضعیت بازار مسکن خبر داد و افزود: در این سامانه کلیه ارزهای ورودی کشور ناشی از فروش نفت، درآمدهای غیرنفتی و هرگونه درآمد ارزی که کشور دارد ورود پیدا می کند و همه مصارف ارزی کشور نیز در آن پاسخ داده می‌شود.
وی ادامه داد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که خوشبختانه کشور در وضعیت تعادل قرار دارد و این اقدامات و التهاب آفرینی‌هایی که دشمنان ما در فضای مجازی انجام می‌دهند نباید ما را نگران کند. متأسفانه ما فضایی را به آنها داده‌ایم و اجازه هم داده‌ایم که با بی‌انضباطی هر کاری دلشان می‌خواهد بکنند.
سیف گفت: اقداماتی که در بین‌التعطیلین در اوایل فروردین رخ داد یک عامل و علامت بسیار مشخص اثبات کننده این دیدگاه است، اصلا بازار در سنوات گذشته در تعطیلات تا 15 فروردین هیچ تحرکی نداشت ، اتفاقاتی که رخ داد متأسفانه در فضاهای تلگرامی و مجازی بوده و با اعلام قیمت‌ها التهاب ایجاد کرد.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در این روزها طبق پیش‌بینی احساس می‌کردیم که این اقدامات ایجاد شود تیم ما بسیج شده و آماده بود، گفت: از ابتدای روز 5 فروردین تیم ما در بازار حضور داشته و به عرضه ارز اقدام کرده است در حالی که در سنوات گذشته چنین موضوعی وجود نداشت.
سیف با تأکید بر اینکه اعلام قیمت‌های غلط از سوی برخی در حد یک و دو درصد ارز مبادله شده نیست، افزود: 300 هزار یا 200 هزار آن هم فقط کاغذی و لفظی بوده و معامله اصیلی اتفاق نمی‌افتد.
وی با بیان اینکه ما نباید اجازه دهیم که اقتصاد ما و منابع عظیم ارزی کشور که صرف واردات کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه کارخانجات می‌شود تحت تأثیر این علامت بسیار غلط اقتصادی قرار گیرد، ادامه داد: باید تصمیم گرفته شود و التهابات پایان یابد، ما سال گذشته بسته‌ای را اجرا کردیم که برخی تصمیمات اقتصاددانان بود و اجزای آن را تأیید می کردند.
وی با بیان اینکه قرار نیست نرخ دلار در 4200 تومان ثابت بماند افزود: ممکن است 5 تا 6 درصد مثل همه جای دنیا تغییر کند.

به دلیل خلأ قانونی نمی توان از فعالیت صرافی ها جلوگیری کرد
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال رئیس مجلس درباره چگونگی نرخ ارز مبادله ای گفت: نرخ ارز مبادله ای 4200 تومان است که با آن تمامی نیازهای منطقی کشور برطرف می شود.
ولی الله سیف در جلسه علنی امروز مجلس در پاسخ به سوال رئیس مجلس مبنی بر اینکه برای بیماران و دانشجویان چه اقدامی صورت می گیرد؟ افزود: از طریق بانک مرکزی انجام می شود.بانک مرکزی به دنبال کم کردن صرافی های مجاز
سیف در پاسخ به سوال دیگر دکتر لاریجانی مبنی بر اینکه وضعیت صرافی های غیرمجاز چه می شود و تعداد صرافی ها باید کنترل شود تصریح کرد: تعداد صرافی های مجاز زیاد است، البته به دنبال کم کردن تعداد آنها هستیم؛ به دلیل خلأ قانونی نمی توان از فعالیت صرافی ها جلوگیری کرد، بلکه باید شرایط و ضوابط سخت شود تا محدودیت برای فعالیت صرافی ها انجام شود.

بعد از برجام، هنوز ارتباطات بانکی نرمال نیست
وی در پاسخ به سوال دیگر رئیس قوه مقننه درخصوص اینکه وقتی شما تمام نیازهای کشور را از طریق بانک مرکزی تامین می کنید، آیا تعداد بالای صرافی ها مشکلاتی مانند موسسات مالی ایجاد نمی کند؟ گفت: برغم گشایش در روابط بانکی بعد از برجام، هنوز ارتباطات بانکی نرمال نیست و مجبور هستیم از ظرفیت این مراکز برای رفع مشکلات استفاده کنیم.
رئیس بانک مرکزی در پاسخ به سوال بعدی رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر پیشنهاد رئیس کمیسیون اقتصادی در رابطه با تضمین سپرده های ارزی و اجرانشدن آن گفت: این کار را انجام دادیم و بخشنامه ارائه کردیم.
سیف در پاسخ به سوال بعدی دکتر لاریجانی مبنی بر محدودیت های ایجاد شده در سکه و اینکه سکه معیار شده است، بیان کرد: مبنای ارزشگذاری 4 هزار و 200 تومان برای قیمت دلار است و سکه تحت تاثیر قیمت دلار و اونس بین المللی است. زمانی که در بهمن ماه شروع به حراج سکه کردیم، حباب 200 هزار تومانی ایجاد شد که حراج را شروع کردیم و در حال حاضر در نرخ سکه، نرخ های کاذب تطبیق می کند.

لاریجانی: چرا اینقدر زودتر اقدام نکردید؟/ سیف: به دنبال جایگزینی دلار با یورو هستیم
وی در پاسخ به سوال دیگر رئیس قوه مقننه درخصوص اینکه ایراد به کار شما وارد است و اینکه چرا قبلا چنین تصمیماتی گرفته نشده است تا شرایط کشور ملتهب نشود؟ افزود: از سیاست هایی که به دنبال انجام آن هستیم، جایگزینی یورو به جای دلار است و این موضوع را مقام معظم رهبری نیز تایید کرده اند، زیرا دلار نقشی در تجارت خارجی کشور ندارد.
وی افزود : روند قیمت دلار در 5 سال گذشته چنین است و در سه ماهه سوم فشار تقاضا وجود دارد، به دلیل پایان سال میلادی و 3 ماهه چهارم روند نزولی پیدا می کند. برای سه ماهه اول تلاش کردیم با تزریق منابع شرایط را متعادل کنیم، اما التهابات بین المللی و محدودیت ها در تامین اسکناس مشکلاتی را به وجود آورده است.
رییس بانک مرکزی یادآور شد: دشمنان بیکار ننشسته اند و با التهاب آفرینی بین‌المللی تلاش می کنند اقتصاد ما را دچار التهاب و عدم تعادل کنند؛ در واقع التهابات بین‌المللی و برخی محدودیت‌ها در این شرایط بی تاثیر نیست وگرنه ما منابع ارزی کافی داریم اما بزرگترین عاملی که اجازه نداد پیش بینی ما در دو ماهه آخر سال گذشته محقق شود، تشدید این التهابات بود.

نرخ ۴۲۰۰ تومانی ارز بر مبنای مدل شناور تعیین شده است
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه نرخ ۴۲۰۰ تومانی ارز بر مبنای مدل شناور مدیریت شده است، گفت: مابه التفاوت افزایش نرخ ارز به خزانه واریز می شود.
ولی الله سیف در نشست علنی امروز پس از اظهارات نمایندگان درباره نابسامانی بازار ارز، بر پیگیری های لازم درخصوص مطالب عنوان شده تاکید کرد و گفت: با توجه به اظهارات رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همکاری ما با این کمیسیون افزایش پیدا خواهد کرد، زیرا بانک مرکزی معتقد است اعضای کمیسیون اقتصادی هر کدام در این حوزه صاحب نظر هستند.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هیچ معامله ای برای نرخ پیش آمده وجود ندارد، گفت: درباره اطمینان بخشی برای مبنای تعیین نرخ 4200 تومانی و تعادل مصارف و منابع، شرایط ذخیره ارزی مطلوب بوده و برای رفع نیازهای وارداتی کمبود وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه نیازمند مدیریت صحیح هستیم، افزود: نرخ تعیین شده بر مبنای مدل شناور مدیریت و براساس قانون تکلیف شده به بانک مرکزی است، هدف ما تثبیت نرخ ارز نیست، زیرا با تثبیت نرخ ارز مشکلاتی ایجاد خواهد شد.
سیف با یادآوری روابط همکاری نزدیک بانک مرکزی با مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این همکاری به خوبی تعریف شده و در آینده نزدیک این ارتباطات تقویت می شود.
وی در پاسخ به اظهارات هادی قوامی درخصوص اثر نرخ ارز تعیین شده بر بودجه گفت: ما نیز معتقدیم نرخ 4200 تومانی بر بودجه تاثیرگذار است. در گذشته هر چه از مبنای ارز مبادلاتی در زمان واریز ارز به بانک مرکزی صورت می گرفت در حسابی متمرکز و در حساب خزانه واریز می شد، اما هم اکنون که در بودجه رقم مابه التفاوت در سود بانک مرکزی دیده شده است، نیاز به اصلاحاتی هستیم تا اهداف اقتصادی تثبیت و محقق و انگیزه برای سرمایه گذاران ایجاد شود.
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال نماینده بوئین زهرا هم گفت: تفاوت نرخ ارز به جیب شخص یا مجموعه خاصی نمی رود و به خزانه واریز می شود. هیات نظارت بانک مرکزی و دیوان محاسبات نیز بر آن نظارت دارند.
سیف در ادامه تصریح کرد: افزایش 40 درصدی نرخ ارز نیز بر این مبنا است که از سال 92 تاکنون 82 درصد تورم انباشته داریم، لذا میزان 40 درصد افزایش با توجه به تورم انباشته شده قابل دفاع است.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: در هر حال نوسانات شدید نرخ ارز قابل دفاع نیست، لذا به صورت هموار و مستمر از آن جلوگیری خواهیم کرد.
اعتراض شدید نمایندگان مجلس به رئیس کل بانک مرکزی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی امروز مانع سخنرانی رئیس کل بانک مرکزی در خصوص نوسانات نرخ ارز شدند .
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛نمایندگان مجلس درآغاز جلسه علنی امروز با حضور در تریبون محل سخنرانی سیف و سردادن شعار استعفاء – استعفاء مانع از سخنرانی وی در خصوص وضعیت نوسان نرخ ارز شدند .
رئیس مجلس شورای اسلامی با دعوت نمایندگان به آرامش از نمایندگان خواست تا با ترک محل سخنرانی شرایط را برای ارائه توضیحات رئیس کل بانک مرکزی در مجلس فراهم کنند .

اینرا هم بخوانید

آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در تهران

🔴 آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در #تهران 🔸خوشبختانه آقایان #مهدیفراحیشاندیز و …