سی و یکمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه

اطلاعیه شماره ٢٦:

اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه امروز اول آبان وارد سی و یکمین روز خود شد. بنا بر اخبار شب گذشته ماموران پلیس امنیت شهرستان شوش به منزل عماد کثیر یکی از کارگران اعتصابی یورش برده و او را بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال دادند. در این یورش وحشیانه که باعث وحشت و نگرانی خانواده این کارگر شده است بهمنی فرمانده منفور نیروی انتظامی شوش شخصا حضور داشته است. قبل از آن نیز در روزهای  29 و ۲۵ مهر نیروهای امنیتی با هماهنگی دادستان شوش، با صدور حکم جلب سیار نمایندگان کارگری هفت تپه در اقدامی وحشیانه  به منزل خواهر محمد خنیفر  و یوسف بهمنی یورش برده بودند که موفق به دستگیری این کارگران نشدند. این تعرضات و یورشها کارگران را بشدت خشمگین کرده است. کارگران نیشکر هفت تپه خواستار پایان دادن به یورشها، پایان دادن به پرونده سازی های امنیتی و آزادی فوری عماد کثیر که شب گذشته دستگیر شده و بازگشت به کار سه همکار اخراجی خود هستند. اعتراض این کارگران به دزدی های پشت پرده تحت عنوان خصوصی سازی با خواست مشخص لغو خصوصی سازها و پرداخت فوری دستمزدهای پرداخت نشده و دیگر طلبهایشان است.

همچنین در راس خواستهای کارگران نیشکر هفت تپه بازگشت به کار سه همکار اخراجی و آزادی بدون قید و شرط اسماعیل بخشی رهبر محبوبشان و دیگر بازداشت شدگان قرار دارد.

کارگران نیشکر هفت تپه با تاکید بر اتحاد خود اعلام کرده اند که هر کارگری را که دستگیر کنید، روز بعدش افراد دیگری جلو می آیند و بر روی سکوی سخنرانی خواهند رفت و حرف کارگران را خواهند زد. چهار هزار کارگر این شرکت را نمیتوانید بازداشت و زندانی کنید. اعتصاب امروز کارگران نیشکر هفت تپه در اعتراض به یورش های شبانه به کارگران اعتصابی و بدنبال حضور ارسلان غمگین رئیس جدید اداره کار در تجمع  روز گذشته شان و بی پاسخ ماندن خواستهای شان صورت گرفته است. این کارگران در روز قبل به اعتصاب سراسری خود و پیوستن کارگران بخش کشاورزی فراخوان دادند.

گفتنی است که در تجمع روز گذشته کارگران نیشکر هفت تپه دو نامه اعتراضی به جریان افتاد. نامه اول اتمام حجت کارگران برای بازکشت به کار سه همکار اخراجی شان است. نامه دیگر لیست مشروح خواستهای کارگران نیشکر هفت تپه است که علیرغم اینکه بارها و بارها آنها را اعلام کرده اند و  قبلا نیز در دیدار هیاتی از این کارگران با مجلس در میان گذاشته شده است، از کارگران خواسته شده است که رسما و بصورت کتبی مطالباتشان را اعلام کنند. و اکنون کارگران خواستهای خود را در تمام مجتمع به امضا گذاشته اند تا برای مقامات حکومت ارسال شود.

 روز گذشته ٣٠ مهر همچنین ارسلان غمگین رئیس اداره کار ناگزیر در جمع کارگران حاضر شد. اما کارگران با خشم و اعتراض بر سر او ریختند و وی را هو کردند و اجازه صحبت به او را ندادند. ارسلان غمگین طبق حکم جدید وزیر کار با پست ریاست اداره کار و مشخصا با  دستور پایان دادن به “مشکلات” نیشکر هفت تپه به خوزستان آمده است. غمگین با وعده ایجاد ” کمیته هیات روابط کار” و رسیدگی به کار ها  وارد کار شده است. او با توطئه گری علیه کارگران و تفرقه اندازی ها تلاش میکند به اعتصاب هفت تپه پایان دهد. در عین حال در هراس از پخش هر روز اخبار اعتراضات متحدانه این کارگران او در برنامه “سیمای خوزستان” به دروغ از اینکه تمام خواستهای “صنفی” کارگران هفت تپه برآورده شده است، سخن گفت. این سخنان و همدستی آشکار وی با اسدبیگی سهامدار منفور کارخانه خشم کارگران هفت تپه را بشدت برانگیخته است.

در دیدار روز گذشته ارسلان غمگین از هفت تپه کارگران خشمگین ضمن تاکید بر خواستهای اعلام شده شان، در پاسخ به او که از برآورده شدن خواستهای صنفی کارگران سخن گفته بود بر مطالبات دیگرشان از جمله پرداخت حق شیفت سی درصدی که الان به نصف تقلیل یافته، حق ایاب ذهاب که سالهاست در این شرکت عرف است، اما به کارگران قراردادی پرداخت نمیشود، افزایش حق غذا که علیرغم گرانی ها از زمان دولت هاشمی 2500 تومان باقی مانده تاکید کردند.  حرف آخر کارگران در تجمع روز گذشته شان خطاب به ارسلان غمیگین این بود که تا وقتی رسما و کتبا با خواستهای آنها موافقت نشود و بخشنامه نگردد، کارگران متحدانه به اعتصاب خود ادامه خواهند دارد. این چنین است که کارگران هفت تپه قرار و مدار اعتصاب امروز اول آبانماه را گذاشتند.   

در تقابل با اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه، قانون، دستگاه قضایی، مجلس، امام جمعه، شورای اسلامی، نیروی انتظامی همه و همه در کنار سهامداران دزد و چپاولگر قرار دارند. کارگران نیشکر هفت تپه علیه این بساط دزدی و چپاول سرمایه داری حاکم ایستاده اند و وسیعترین حمایت های همه کارگران و مردم شریف را با خود دارند. حزب کمونیست کارگری یورش به کارگران و دستگیری و بازداشت ها را محکوم کرده و بر آزادی فوری و بدون قیدو شرط عماد کثیر، اسماعیل بخشی و دیگر بازداشت شدگان هفت تپه، بازگشت به کارکارگران اخراجی، کوتاه شدن دست دزدان از معیشت و زندگی کارگران و پرداخت فوری طلبهایشان تاکید دارد.

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

1 آبان  ٩٨،  ۲٣  اکتبر  ٢٠١٩

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …