شرق:پاسخی به مديران شرکت نيشکر هفت‌تپه

شرق: پس از انتشار گزارش «شرق» درباره پرسش از قوميت پدر افراد متقاضي استخدام در فرم استخدام شرکت هفت‌تپه که با واکنش‌ حقوقدانان، فعالان کارگري، مخاطبان فضاي مجازي و البته هموطنانمان در استان خوزستان همراه شد، روابط عمومي شرکت کشت و صنعت نيشکر هفت‌تپه، با صدور بيانيه‌اي از رسانه‌هاي خوزستاني خواست که الزامات رفتاري اين شرکت را فهم کرده و با جنجال و قضاوت ناعادلانه عليه خانواده هفت‌تپه شايعه‌سازي نکنند. در بيانيه اين شرکت همچنين اشاره شده بود که «درج بخش تعيين قوميت‌ها در فرم استخدامي اين شرکت براي تسهيل استخدام شهروندان بومي، يعني هفت‌تپه، شوش و روستاهاي اطراف آن بوده است، چراکه استخدام افراد از اين حوزه مي‌تواند ما را در پيشبرد اهداف تعيين‌شده بيش از پيش کمک کند». واضح است که دليل بيان‌شده از سوی شرکت هفت‌تپه پيش از اين توسط رئيس اتحاديه سراسري کانون‌هاي وکلاي دادگستري ايران و همچنين يکي از نمايندگان کارگران کشور رد شده بود، اما با فرض اينکه واقعا مديران اين شرکت از پرسش قوميتي در فرم استخدامشان هيچ هدفي غير از بومي‌گزيني نداشته‌اند، بايد گفت:
١- پرسش از قوميت پدر فرم متقاضي استخدام هيچ اطلاعاتي درباره بومي‌بودن يا نبودن فرد نمي‌دهد. ممکن است پدر فردي متعلق به قوم ترکمن باشد، اما چند نسل در شوش زندگي کرده باشد؛ همان‌طورکه ممکن است فردي متعلق به قوم عرب باشد و چندين دهه ساکن تهران باشد. پس مي‌توان گفت نه تنها چنين سؤالي – که باز هم تکرار مي‌کنیم غيرقانوني است- جوابي درباره بومي بودن يا نبودن فرد به ما نخواهد داد، بلکه اين ظن را تقويت مي‌کند که هدفي ديگري در پشت اين سؤال وجود دارد.
٢- رئيس هيئت‌مديره شرکت نيشکر هفت‌تپه در پاسخ به سؤال ما گفته بود که فرصت ندارند پيش‌شماره کدملي يا کدپستي يا محل اخذ آخرين مدرک تحصيلي يا ديگر مدارک قانوني را که از سوی همه شرکت‌ها و سازمان‌ها براي تشخيص بومي‌بودن افراد استفاده مي‌شود، پيدا کنند. برای راحت‌ترشدن کار ايشان و کمک به حذف اين سؤال غيرقانوني و ضدحقوق بشري از فرم استخدامشان، بايد بگوييم:
پيش‌شماره کدملي ٥٢٦، ١٩٢ و ١٩٣، ١٩٨، ١٨٧ و ١٨٨، ١٧٤ و ١٧٥ به‌ترتيب پيش‌شماره کدهای ملي شهرستان‌هاي شوش، انديمشک، دشت آزادگان، شوشتر و اهواز هستند؛ يعني شناسنامه کساني که اين سه رقم را در ابتداي کدملي خود دارند، در اين شهرستان‌ها صادر شده و بومي اين منطقه هستند. همچنين کدهاي ٣٦٣٣، ٣٦٣٦، ٣٦٣٩، ٣٦٧٣ و ٣٦٠١ تا ٣٦٠٤ به ترتيب مربوط به آموزش‌و‌پرورش شهرستان‌هاي شوش، انديمشک، دشت آزادگان، شوشتر و اهواز هستند و روي آخرين مدرک تحصيلي ساکنان آن مناطق، از ابتدايي تا دکتری درج شده است که مي‌تواند بومي‌بودن آنها را نشان بدهد. به جز اين، پيش‌شماره‌هاي ٦٤٧١١ تا ٦٤٧٩١، ٦٤٤١١ تا ٦٤٤٩١، ٦٤٥١١ تا ٦٤٥٩١، به ترتيب پيش‌شماره کدپستي شوش، دشت آزادگان و شوشتر است و باقي شهرستان‌هاي استان خوزستان نيز با کمي جست‌وجو در دسترس شما هستند که مي‌توانيد بومي‌بودن يا نبودن افراد را از روي آن تشخيص دهيد.
سخن آخر اينکه، بهتر است به‌جاي اصرار بر تکرار اين پرسش غيرقانوني درباره قوميت افراد و توجيه آن، هرچه زودتر تغييراتي در فرم‌هاي استخدام خود به وجود بياوريد و فرصت اشتغال و پيشرفت برابر را براي همه ايرانيان با اولويت بوميان منطقه خوزستان از هر قوم و نژاد و زباني که هستند، فراهم کنيد.

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …