شش عضو گروه ۷ از سیاست‌های تجاری آمریکا ابراز نگرانی کردند

رادیو فردا:شست وزیران دارایی گروه هفت در کانادا، به صحنه اعتراض و انتقاد این وزیران از آمریکا به خاطر وضع تعرفه بر فولاد و آلومینیوم تبدیل شد. تحریم‌های ایران نیز یکی از موضوعات مورد اختلاف بود.

در پایان نشست سه روزه گروه ۷ در شهر ویستلر کانادا، شش عضو گروه ۷ در بیانیه‌ای مشترک از استیو منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا خواستند که «نگرانی و دلسردی جمعی» آنها در مورد تعرفه‌های آمریکا را به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا انتقال دهد.

بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا اعضای گروه ۷ را تشکیل می‌دهند.

روز جمعه آمریکا پس از یک دوره معافیت موقت در مورد مکزیک، کانادا و اتحادیه اروپا، تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را به ترتیب ۲۵ و ۱۰ درصد افزایش داد.

در بیانیه شش کشور عضو گروه ۷ که روز جمعه ۱۲ خرداد صادر شده، آمده است: «ما نگرانیم که این اقدامات در عمل هیچ سودی برای کمک به اقتصاد ما ندارند و بلکه عملاً مخرب هستند».

در ادامه این بیانیه تصریح شده که شش عضو گروه ۷ «در این باره متفق‌القولند و نظر خود را به وزیر [خزانه‌داری استیو] منوچین انتقال داده‌اند».

این بیانیه که متن ان از سوی کانادا تهیه شده خواستار «اقدام قاطع» برای حل‌وفصل مناقشه بر سر تعرفه‌ها در نشست سران گروه هفت در روز جمعه آینده شده است.

در همین حال تارو آسو، وزیر دارایی ژاپن در این باره این اختلافات اظهار داشت، گفت‌وگوی رودرروی شینزو آبه نخست‌وزیر این کشور با رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است به حل مناقشه تعرفه‌ها کمک کند.

تارو آسو به خبرنگاران گفت: «خیلی وقت است که من در چنین نشست‌هایی شرکت می‌کنم. اما این نشستی بسیار نادر بود که در آن همه مخالف آمریکا بودند.»

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، نیز که چندین بار عبارت «گروه ۶ به‌علاوه یک» را به جای گروه ۷ به‌کار برد، به خبرنگاران گفت دونالد ترامپ بر ایجاد توازن در تجارت خارجی آمریکا تأکید دارد.

استیو منوچین نظرات دیگر اعضای گروه هفت در مورد عقیم شدن مقررات بین‌المللی تجارت به دست آمریکا را رد کرد و گفت: «گمان نمی‌کنم که که به هیچ عنوان آمریکا رهبری اقتصاد جهانی را واگذار کرده باشد، بلکه کاملاً برعکس، به نظر من ما تأثیر عمده‌ای رو اصلاح مالیاتی در ایالات متحده داشته‌ایم که اثر شگرفی بر اقتصاد آمریکا داشته است».

وزیر خزانه‌داری آمریکا اظهار داشت که دونالد ترامپ در نشست سران گروه ۷ درباره مسائل تجاری سخن خواهد گفت.

پیش از پایان نشست وزیران دارای گروه ۷، دونالد ترامپ در توئیتر خود نوشت «باید سرانجام در تجارت با ایالات متحده منصفانه رفتار شود. اگر برای فروش کالاهای کشوری تعرفه صفر قائل شویم، و آنها برای کالاهای ما تعرفه‌های ۲۵ ،۵۰، یا حتی ۱۰۰درصدی بگذارند، کاری غیرمنصفانه است و دیگر تحمل نخواهد شد. این تجارت آزاد یا منصفانه نیست.»

از سوی دیگر برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه، هشدار داد که واشینگتن تنها چند روز فرصت دارد که جلوی جنگ تجاری با متحدان خود را بگیرد.

اولاف شولتز، وزیر دارایی آلمان، نیز اظهار داشت شش عضو گروه ۷ مخالفت خود را با تحریم‌های آمریکا علیه ایران که شرکت‌های اروپایی را تحت تأثیر فرار می‌دهد، با استیو منوچین در میان گذاشتند.

وزیر دارایی آلمان گفت: «درباره موضوعات مختلفی در گروه ۷ بحث‌ شد که در مورد هیچکدام اتفاق نظر وجود نداشت که واقعا در تاریخ گروه ۷ کاملاً غیرمعمول است».

قرار است اتحادیه اروپا به تلافی اقدام آمریکا، برای شماری از کالاهای آمریکایی از البسه جین گرفته تا موتورهای هارلی داویدسون تعرفه وضع کند.

کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده اتحادیه اروپا بر کالاهای آمریکایی تا ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار تعرفه وضع می‌کند.

ارزش صادرات فولاد و آلومینیوم اتحادیه اروپا به آمریکا ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است.

اعمال این تعرفه‌ها که با هدف افزایش هشتاد درصدی تولید فولاد و آلومینیوم آمریکا صورت گرفته، خشم شرکای تجاری واشینگتن در جهان و از جمله چین را برانگیخته است.

دولت ترامپ در مورد فولاد و آلومینیوم، برخی از کشورها نظیر استرالیا، آرژانتین و کره جنوبی را مشمول معافیت دائم کرده اما این کشورها نیز در صادرات به آمریکا باید مطابق سهمیه عمل کنند.

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …