شورای امنیت شلیک موشک کره شمالی بر فراز ژاپن را محکوم کرد

رادیو فردا:

شورای امنیت سازمان ملل متحد سه شنبه هفتم شهریور در بیانیه ای شلیک موشک بالیستیک کره شمالی بر فراز آسمان ژاپن را شدیدا محکوم کرده است. خبرگزاری رسمی کره شمالی نیز می گوید،این آزمایش موشکی پاسخی به رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی بود.

به گزارش رویترز، شورای امنیت سازمان ملل از پیونگ یانگ خواسته است از هرگونه آزمایش موشکی تازه خودداری کند.

۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه ای اعلام کرده اند، اقدامات فوری و واقعی کره شمالی برای کاهش تنش ها «اهمیتی حیاتی» دارد.

اعضای شورای امنیت همچنین از همه کشورها خواسته اند تا تحریم های علیه کره شمالی را اجرا کنند.

با این حال شورای امنیت پایبندی خود به «راه حلی صلح آمیز، دیپلماتیک و سیاسی» برای بحران موشکی و هسته ای کره شمالی اعلام کرده است.

در همین حال، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد خواستار اقدامات جدی در قبال کره شمالی شده است.

نیکی هیلی درباره آزمایش موشکی تازه کره شمالی به خبرنگاران گفته است: این غیر قابل قبول است. آنها تمامی قطعنامه های شورای امنیت را نقض کرده اند. بنابر این فکر می کنم می بایست چیزی جدی اتفاق بیفتد.

این در حالی است که خبرگزاری رسمی کره شمالی بامداد روز چهارشنبه اعلام کرده است که کیم جونگ اون، رهبر این کشور در آزمایش یک موشک بالیستیک میان‌برد «هواسانگ-۱۲» در روز سه شنبه حضور داشته و این آزمایش پاسخی به رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی بود.

به گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، کیم جونگ اون گفته است: آزمایش موشک بالیستیک کنونی مانند یک جنگ واقعی گام اول عملیات نظامی جمهوری خلق کره در اقیانوس آرام و مقدمه معنا داری برای گوام است.

به گزارش رویترز، کره شمالی اوایل ماه میلادی جاری تهدید کرده بود که با چهار موشک گوام را هدف قرار خواهد. در واکنش دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا هشدار داده بود که کره شمالی اگر به تهدید آمریکا ادامه دهدبا «خشم و آتش» مواجه خواهد شد.

کره شمالی روز سه‌شنبه یک بالیستیک میان‌برد «هواسانگ-۱۲» را مورد آزمایش قرار داد که پس از عبور از آسمان ژاپن در شمال اقیانوس آرام فرود آمد.

این در حالی است که دونالد ترامپ روز سه شنبه اظهار داشت، جهان پیام آزمایش موشکی کره شمالی را رسا و واضح دریافت کرد.

رییس جمهوری آمریکادر بیانیه‌ای تصریح کرده است: اقدامات تهدیدآمیز و بی‌ثبات کننده تنها به انزاوی بیشتر رژیم کره شمالی در منطقه و در عرصه بین المللی منجر خواهد شد. تمامی گزینه‌ها روی میز هستند.

در حالی کره شمالی این آزمایش موشکی را در روز سه شنبه انجام داد که آمریکا و کره جنوبی رزمایش نظامی سالانه خود را انجام دادند. رویترز می گوید، این رزمایش خشم کره شمالی را برانگیخته است چرا که چنین رزمایش هایی را تدارک حمله علیه خود ارزیابی می کند.

کره شمالی طی سال های اخیر با نادیده گرفتن قطعنامه های شورای امنیت آزمایش های موشکی زیادی انجام داده است، اما آزمایش موشکی که از فراز خاک ژاپن عبور کند، اقدامی «کم سابقه» و «تحریک امیز» ارزیابی شده است.

گفته می شود موشک بالیستیک میان‌برد «هواسانگ-۱۲» که روز سه شنبه از منطقه سانان در نزدیک پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی شلیک شد، دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر پرواز کرد و توانست به ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری برسد.

اینرا هم بخوانید

تنش وخط و نشان کشیدن باندهای حکومتی در جریان بررسی اعتبارنامه‌ نمایندگان در مجلس دوازدهم

رسانه های رژیم گزارش داده اند در جریان بررسی اعتبازنامه نمایندگان مجلس حکومت، بین باندهای …