شین بت: کارزار فیشینگ جمهوری اسلامی در لینکدین خنثی شد

سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل از ناکامی کمپین فیشینگ جمهوری اسلامی در پلتفرم لینکدین علیه محققان و موسسات پژوهشی این کشور خبر داد. این کمپین از طریق پروفایل‌های جعلی در پوشش دعوت به ارتباط کاری و علمی هدایت می‌شد.

شین بت (آژانس امنیتی اسرائیل) از ناکام ماندن ترفند هکرهای جمهوری اسلامی برای نفوذ در رایانه‌های محققان و کارکنان موسسات پژوهشی غیرنظامی این کشور خبر داد. به گزارش این نهاد، یک کمپین فیشینگ با استفاده از حساب‌های کاربری جعلی در شبکه اجتماعی لینکدین، بدافزارهایی را در پوشش فایل دعوت به کنفرانس یا مقالات و مطالعات ارسال می‌کرد که به فرستنده، امکان کنترل و رصد رایانه‌ دریافت‌کننده را می‌داد.

سرویس امنیت داخلی اسرائیل یادآور شده که عوامل جمهوری اسلامی خود را به عنوان اسرائیلی جا می‌زدند و به بهانه ارتباط کاری و علمی یا شخصی از لینکدین برای ارتباط و تماس استفاده می‌کردند. در اطلاعیه این سرویس آمده که گیرندگان پیام‌هایی می‌گرفتند که همگی شخصی‌سازی شده بودند و از تلاش‌های قبلی برای جمع‌آوری داده‌ها با تمرکز بر این اهداف پیروی می‌کردند.

شین بت اعلام کرده که به موازات تلاش دستگاه‌های متولی، هشیاری شهروندان در اسرائیل مانع موفقیت این کمپین شد: «در کنار شرکای ما در جامعه اطلاعاتی در دفع اقدامات ایران، دقت و مراقبت مردم نیز تلاش جمهوری اسلامی را ناکام گذاشت.»

پلتفرم لینکدین یک شبکه اجتماعی تجاری و اشتغال‌محور است که از طریق وبسایت‌ها و برنامه‌های تلفن همراه فعالیت می‌کند. بسیاری از جویندگان کار از طریق این پیام‌رسان رزومه‌های خود را برای کارفرمایان ارسال می‌کنند.

تلاش‌های ایران برای رخنه در رایانه‌ نهادها و شهروندان اسرائیلی تازگی ندارد. سه سال قبل تحقیقات شرکت امنیت سایبری ClearSky مشخص کرد که گروه هکری “بچه‌ گربه‌های ملوس” وابسته به جمهوری اسلامی، با ترفندهایی چون ارسال ایمیل، حساب‌های کاربری جعلی در لینکدین و یا با شماره تلفن‌های به‌ظاهر معتبر از طریق واتس‌آپ حتی با قربانیان خود گفت‌وگو هم می‌کند.

ژانویه سال ۲۰۲۲ نیز شرکت امنیت سایبری اسرائیل اعلام کرد  هفت هدف  در این کشور در عرض ۲۴ ساعت از سوی هکرهای ایرانی مورد حمله قرار گرفتند که در بخش‌های دولتی و تجاری اسرائیل قرار داشتند.

یک سال قبل از آن هم گروه هکری “سایه سیاه” که اسرائيل می‌گوید ایرانی است، شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی “سایبر سرور” در این کشور را هک کرده بود. دویچه وله

اینرا هم بخوانید

اعتراضات مال‌باختگان رضایت‌خودرو مقابل قوه قضاییه، مس سرچشمه، کامیونداران

اعتراضات معیشتی در ایران روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت با تجمع کارگران پیمانکار در مجتمع مس …