صادرات نزدیک به 4 هزار اصله نخل از بوشهر به قطر

رکنا: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی بوشهر با بیان این که از ابتدای سال 97 تا کنون دقیقا 3 هزار و 747 اصله نخل از استان بوشهر به کشور قطر صادر شده است، گفت: قطری ها از این نخل ها برای توسعه فضای سبز مربوط به جام جهانی استفاده می کنند. ما معتقدیم که اساسا جام جهانی قطر یک فرصت اقتصادی برای تمام کشور ما است و استان بوشهر نیز می تواند در حوزه توسعه فضای سبز جام جهانی از این فرصت استفاده کند.

صادرات نخل های جنوب بر اثر بی آبی

در روزهای اخیر موضوع صادرات نخل از مناطق جنوبی ایران به کشورهای عربی در رسانه ها داغ شده و برخی کارشناسان این مساله را به بی آبی حاکم بر استان های جنوبی کشور مرتبط می دانند.

محمدجواد حق شناس، فعال سیاسی و اجتماعی اخیرا درباره این مساله به خبرنگار رکنا گفته بود: متاسفانه در سال های اخیر نوعی اپیدمی در مناطقی از استان بوشهر ایجاد شده که آن، ریشه کن کردن درختان نخلی است که در رونق پرورش خرما در این منطقه و ایجاد درآمد برای مردم آن نقش زیادی دارد.

وی در صحبت های خود تاکید کرده بود:«متاسفانه اکنون برخی افراد نخل های تناور و ارزشمند این منطقه را هدف قرار داده اند و آن را از مردمی که به دلیل بی آبی، توان آبیاری نخل های خود را ندارند، می فروشند و راهی کشورهای عربی جنوب خلیج فارس می کنند.»

حق شناس با بیان این که روستای رودفاریاب بخش ارم شهرستان دشتستان استان بوشهر از جمله مناطقی است که نخل های آن صادر می شود، عنوان کرده بود: چون صاحبان نخلستان های منطقه رودفاریاب به دلیل خشک شدن آبشار قدیمی این منطقه، با مشکل بی آبی مواجه هستند و خطر خشک شدن نخل ها، اموال آنها را تهدید می کند، چاره دیگری جز فروش نخل های خود ندارند. بخصوص که تراز آب چاه های این منطقه نیز به شدت پایین آمده و اساسا آبیاری نخلستان ها برای صاحبان آنها به شدت دشوار شده است.

کدام نوع از نخل های ایران صادر می شوند؟

خسرو عمرانی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی بوشهر نیز در گفت و گو با رکنا ضمن تایید موضوع صادرات نخل از این استان به کشورهای عربی گفت: صادرات نخل در سال های اخیر به هیچ وجه ممنوع نبوده است و تنها صادرات ارقامی از نخل از جمله خاصویی، شکر و کبکاب که جزو ذخایر ژنتیکی کشور هستند، ممنوع است؛ اما مجوز صادرات برای ارقامی که جزو ذخایر ژنتیکی کشور محسوب نمی شود، صادر می شود.

وی درباره دیگر ضوابط لازم برای صدور مجوز صادرات نخل توضیح داد: وزارت جهاد کشاورزی زمانی مجوز صادرات نخل را صادر می کند که امکان تغییر کاربری نخلستان به فضاهای غیرکشاورزی وجود نداشته باشد. همچنین کشاورز باید تعهد رسمی بدهد که بعد از صادرات نخل های خود، نسبت به جایگزینی آنها با ارقام تجاری و اقتصادی اقدام کند. ضمن این که ما فقط به نخلستان هایی اجازه صادرات نخل می دهیم که ارقام نخل موجود در آنها غیرتجاری و غیراقتصادی باشد.

عمرانی در پاسخ به این سوال که کدام ارقام نخل از کشورمان صادر می شوند، گفت: نخل های صادراتی ایران بیشتر ارقام نَر از جمله ارقام زاهدی و برهی و سایر ارقامی هستند که جزو ذخایر ژنتیکی کشور محسوب نمی شوند. همچنین باید توجه داشت که ما از کشاورزان تعهد محزری می گیریم که نخلستانی که از آن چند اصله نخل صادر می شود، حتما به صورت نخلستان باقی بماند و کشاورز حق ندارد که به بهانه صادرات تعدادی از نخل هایش، نخلستان خود را تغییر کاربری دهد.

ماجرای صادرات نخل از رودفاریاب بوشهر چه بود؟

در این میان باید توجه داشت که در روزهای اخیر ویدئویی درباره صادرات نخل از روستای رودفاریاب بخش ارم شهرستان دشتستان استان بوشهر مبنی بر صادرات نخل به علت بی آبی موجود در استان بوشهر در فضای مجازی منتشر شده است.

عمرانی با اشاره به این ویدئو گفت: ما به نخلستانی که در آن ویدئو اشاره شده بود، مراجعه کردیم و دیدیم که در آن نخلستان حدود 20 اصله نخل کنده و فروخته شده است. از جمله علل فروش آن نخل ها نیز مشکلات معیشتی باغدار و خشکسالی حاکم بر منطقه بود. البته نخل های مربوط به آن باغ در رودفاریاب همه برای فضای سبز نقاط مختلف داخل کشور ارسال شده است.

جام جهانی؛ فرصتی برای توسعه اقتصادی بوشهر

اما به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی بوشهر، صرف نظر از فروش محدود نخل های برخی نخلستان ها به مناطق مختلف در داخل کشور، نخلستان های زیادی نیز وجود دارند که باغداران آنها توانسته اند ضمن طی فرآیند طولانی مدت دریافت مجوز صادرات، با نصب پلاک های قابل ردیابی، اقدام به صادرات نخل های خود کنند.

این مقام مسئول در سازمان جهاد کشاورزی بوشهر با بیان این که از ابتدای سال 97 تا کنون دقیقا 3 هزار و 747 اصله نخل از استان بوشهر به کشور قطر صادر شده است، اظهار داشت: قطری ها از این نخل ها برای توسعه فضای سبز مربوط به جام جهانی استفاده می کنند. ما معتقدیم که اساسا جام جهانی قطر یک فرصت اقتصادی برای تمام کشور ما است و استان بوشهر نیز می تواند در حوزه توسعه فضای سبز جام جهانی از این فرصت استفاده کند.

وی در پایان تصریح کرد: بیش از 6 میلیون اصله نخل در استان بوشهر وجود دارد و ما این نخل ها را با این شرط به قطر صادر کرده ایم که صرفا نخل های مسن صادر شوند که قابلیت تکثیر در کشور مقصد را نداشته باشند.

اینرا هم بخوانید

زهرا شفیعی، کارگردان، در پی ضربات ماموران به سرش دچار سکته مغزی شد

سعید دهقان، وکیل حقوق بشری، روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه (۱۰ ماه مه) از ابتلای …