صحبت این زن فلسطینی چقدر آشنا است! اصغر کریمی

«جنازه فرزندانمان اینجاست. عدالت کجاست؟ این شرایطی است که هنیه (رهبر حماس) ما را به آن محکوم کرده است. چهار پسر جوان دارم که بیکار هستند. اما من تنها از خودم حرف نمی‌زنم، من از زبان همه مردم غزه می‌گویم. ۱۶ سال است که فرزندانمان از همه چیز محروم شده و زندگی‌شان نابود شده است، چرا؟
اما در مقابل، فرزند ۲۰ساله یک مسئول (حماس) ماشین و خانه و همه چیز دارد و مالک هر چیزی که بخواهد می‌شود. اما فرزندان ما هیچ‌چیز در زندگی‌شان ندارند. ما را محتاج یک قرص نان کرده‌اند». (سخنان یک زن فلسطینی در یک ویدئو – کلیپ که وسیعاً در مدیای اجتماعی دست‌به‌دستمی‌شود، ترجمه از عربی به فارسی)


صحبت این زن فلسطینی آن‌هم در اوج جنگ و بمباران‌های اسرائیل نشان می‌دهد که در غزه نارضایتی وسیع و توده‌ای علیه حماس در جریان است و این طبیعی است. حماس هم بخشی از جنبش اسلام سیاسی و چیزی شبیه به جمهوری اسلامی است. این جنگ و از جمله جنایت حماس در کشتار مردم بی‌دفاع ابعاد اعتراض به حماس را در فلسطین و در سطح جهان گسترده‌تر خواهد کرد.
آنچه این زن فلسطینی در این ویدئو -کلیپ می‌گوید برای مردم ایران بسیار آشنا است. مفت‌خوری مقامات و آقازاده‌ها و تحمیل فقر و محرومیت به اکثریت مردم از طریق سرکوب. حماس هم مانند جمهوری اسلامی مردم ستمدیده فلسطین و به‌ویژه زنان را سرکوب می‌کند و آنها را در منطقه تحت حاکمیتش از هر حقی و از گونه آزادی و رفاه و شادی محروم کرده است. حماس به تشنج با اسرائیل نیاز دارد تا با استفاده از فضای جنگی و دشمن دشمن کردن، قدرت خود را نگه دارد. حماس ترجیح می‌دهد که امثال نتانیاهو و ارتجاعی‌ترین جناح طبقه حاکم اسرائیل در قدرت باشند تا این فضا حفظ شود همانطور که امثال نتانیاهو حماس را بر یک حکومت معتدل دیگر در فلسطین ترجیح می‌دهند. جمهوری اسلامی نیز ترجیحش حفظ همین وضعیت در اسرائیل و فلسطین است. هیچ‌کدام خواهان رفع ستم بر فلسطینیان و پایان‌دادن به جنگ وتشنجات هرروزه نیستند. برعکس همه آنها بانیان این جهنم موجودند، از آن ارتزاق می‌کنند و به هم نیرو می‌دهند.
ناسیونالیسم ایرانی حماس را نماینده مردم ستمدیده فلسطین معرفی می‌کند همانطور که جمهوری اسلامی را طرف‌دارعرب‌هامی‌داند و با این تبلیغات هم برای حماس مشروعیت ایجاد می‌کندهم برای جمهوری اسلامی و همین بی‌ربطی‌اش به مردم محروم فلسطین و سایر کشورهای عربی را بیشتر آشکار می‌کند. ناسیونالیسم در هر موضع‌گیری سیاسی، ارتجاع محض خود را مانند سمی به جامعه تزریق می‌کند.


جمهوری اسلامی و حماس و دولت اسرائیل دشمنان مستقیم مردم این سه کشور و عامل مستقیم فجایع هر روزه در این کشورها هستند. مردم ایران و فلسطین و اسرائیل نیز درد مشترکی دارند و دشمنان مشترکی و راه‌حل مشترکی.
جمهوری اسلامی حلقه ضعیفی است که سرنگونی‌اش در افق دیده می‌شود. اولین نتیجه سرنگونی جمهوری اسلامی نه‌تنهارهایی مردم ایران بلکه افول سریع جنبش کثیف اسلام سیاسی در منطقه است. با سرنگونی جمهوری اسلامی حماس و حزب‌الله و حشدالشعبی که مورد حمایت مالی و نظامی جمهوری اسلامی و محصول مستقیم آن هستند توانایی خود را از دست می‌دهند و زمینه برای عروج سریع جنبش‌های آزادی‌خواهانه در کشورهای منطقه فراهم می‌شود و چهره خاورمیانه را زیرورو می‌کند.

اینرا هم بخوانید

درباره اولتیماتوم هوشیارانه پرستاران شیراز- اصغر کریمی

روز ۲۴ مرداد درحالی‌که موجی از اعتصابات پرستاران در استان‌های البرز، فارس، شیراز، آذربایجان غربی، …