طالبان خواسته معلمان زن آرایش نکنند و دختران لباس تنگ نپوشند

 طالبان در ولایت غزنی در جنوب افغانستان در ولسوالی‌های تحت کنترلش یونیفورم جدیدی برای دانش‌آموزان معرفی کرده و از معلمان زن خواسته که هنگام رفتن به مکتب آرایش نکنند.

حسن رضا یوسفی، عضو شورای ولایتی غزنی به محمد پاکنیا خبرنگار بی‌بی‌سی در ولایت غزنی گفته که طالبان به پسران دستور داده تا شلوار و پیراهن نپوشند و در عوض از لباس سنتی افغانستان(پیراهن و تنبان) استفاده کنند.

به گفته آقای یوسفی گروه طالبان به شاگردان در ولسوالی‌های خواجه عمری و جغتو ولایت غزنی گفته که رنگ لباس آنان باید سفید باشد و کلاه سفید نیز به سر کنند.

بی‌بی‌سی با دانش آموزانی در این دو ولسوالی صحبت کرده و آنان تایید کرده‌اند که برای رفتن به مکتب باید یونیفورم تعیین شده از سوی طالبان را بپوشند.

به گفته آقای یوسفی، طالبان به دختران دانش‌آموز نیز دستور داده که لباس تنگ نپوشند تا برجستگی‌های بدنشان مشخص نشود.

یوسفی می‌گوید که در کنار اینکه محدودیت در نحوه پوشش دانش‌آموزان وضع شده، این گروه در مضمون‌های درسی نیز تغییراتی ایجاد کرده. به طور مثال درس “معلومات مدنی” را حذف و بجای آن تفسیرقران جاگزین کرده است.

این عضو شورای ولایتی غزنی می‌گوید که طالبان ساعات درسی علوم و زبان انگلیسی را کاهش داده و بجای آن ساعات درسی مضامین اسلامی را افزوده است.

گروه طالبان دراین مورد تا کنون چیزی نگفته است. این گروه در زمان حاکمیتش بر افغانستان در دهه نود میلادی به دختران اجازه رفتن به مکتب/مدرسه و به زنان اجازه کار کردن در بیرون از خانه نمی‌داد.

محب الرحمان انصار، رئیس معارف (آموزش و پرورش) غزنی می‌گوید که پوشش پیشنهادی طالبان در روستاهای افغانستان از گذشته رایج بوده و تاثیر بر روند آموزش ندارد.

آقای انصار گفت که در روستا‌ها مردم نیز به حجاب اسلامی بیشتر توجه دارند، طالبان نه تنها در بخش آموزش بلکه به صورت عموم در مورد اصلاح ریش و موی مردان و نحوه پوشیدن لباس تاکید دارند.

در شماری از ولسوالی‌های ولایت غزنی به دلیل وجود باورهای سنتی دختران اجازه رفتن به مکتب ندارند و بعضی از خانواده‌ها فقط اجازه می‌دهند که دخترانشان تا کلاس سوم درس بخوانند.

قبل از این رئیس آموزش و پرورش ولایت غزنی اعلام کرده بود که در ده ولسوالی غزنی طی ۱۵ سال اخیر حتی یک دختر از کلاس ۱۲ فارغ نشده‌اند. این درحالی است که در برخی از ولسوالی‌های دیگر همانند جاغوری و مالستان دختران پا به پای پسران به مدرسه می‌روند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

نماینده مجلس رژیم از کرج:”با بی‌حجاب‌هایی که از جایی خط نمی‌گیرند مشکل نداریم”!

علیرضا عباسی، نماینده کرج می‌گوید در گفت‌وگو با رویداد۲۴؛با بی‌حجاب‌هایی که از جایی خط نمی‌گیرند …