طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خامنه ای اولویت اول در خوزستان

سید کریم حسینی نماینده مجلس حکومت از اهوازدر دیدار با رئیسی و سران شیوخ وابسته به رژیم در خوزستان گفته است: “امروز بحث اول استان خوزستان پس از کرونا، بحث آب و منتفی دانستن طرح‌های انتقال بین‌حوضه‌ای از سرشاخه‌های کارون و تکمیل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبری در استان خوزستان است”!از ایسنا

طرح ٥٥٠ هزار هکتاری خامنه ای چیست؟

در اواخر سال ۱۳۷۵ بدنبال سفر خامنه ای به این منطقه، وی اجرای این طرح در زمینهای  دشت‌های ایلام و خوزستان را به باندهای حکومت اعلام کرده است. بزرگترین طرح کشارزی رژیم است که مستقیما زیر نظر  بیت رهبری وخامنه ای قرار دارد.

این طرح در استان‌های خوزستان و ایلام در اراضی پایاب سدهای موجود در پنج حوزه کرخه، دز، کارون، مارون، زهره و خیرآباد اجرا می‌شود، ۲۹۵ هزار هکتار از فاز اول حقابه گرفته است. محصولات آب‌بری چون نیشکر که برای کاشت هر هکتار از آن ۳۲ هزار متر مکعب آب یا برنج که برای کشت هر هکتار از آن ۱۱ تا ۱۴ هزار متر مکعب آب نیاز است، در این زمین‌‌ها کاشته شده‌اند. با وجود بحران آبی که در خوزستان وجود دارد، وزارت نیرو با تخصیص آب به ۲۰۷ هزار هکتار از اراضی فاز دوم نیز موافقت کرده و موسسه جهاد نصر و ستاد اجرایی فرمان امام برای گرفتن حقابه زمین‌های باقیمانده  به شدت در تلاش‌‌اند.

مجریان این طرح مدعی هستند که طرح های دیگر انتقال آب را معوق و فقط این طرح را اجرا می کنند. یعنی طرح های در دست اجرا و طرح های پروژه های انتقال آب کارون به این طرح خامنه ای اولویت اول حکومت است.

 پروژه ای که باندهای بیت رهبری و دارو دسته های استانی اش بر کنترل آب و زندگی و کشاورزی مردم تحمیل می کند. همه چیز در خدمت خامنه ای و باندهای رژیم قرار میگرد. این طرح بارها مورد اعتراض مردم وروستاهای اطراف کارون بوده است. انتقال آب کارون به این طرح مشکل کم آبی را جدی تر کرده و باعث کوچ هزاران نفر از مردم منطقه خواهد شد.

در اردیبهشت امسال وزارت نیرو با تخصیص آب به ۲۰۷ هزار هکتار از فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خامنه ای موافقت کرده است و برای باقی اراضی فاز دوم که حدود ۲۶ هزار هکتار است، نوع اراضی در حال بررسی است.

محمدجواد صالحی نژاد، مجری طرح‌ ۵۵۰ هزار هکتاری در استان‌های خوزستان و ایلام در گفت‌وگو با رسانه های حکومتی درتیرما ۹۸ گفته بود: با سفر دولت یازدهم در سال ۹۲ به خوزستان، با پیشنهاد دولت و رهبری، مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اختصاص یافت که ۱.۴ میلیارد دلار به وزارت جهاد کشاورزی و ۱۰۰ میلیون دلار برای کار‌های باقیمانده و شبکه‌های اصلی در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت.

اجرای این طرح افزایش کم آبی و کوچ اجباری مردم مناطق؛ افزایش فقر و بیکاری را بدنبال داشته است. کشاورزان خرده پا و مردمی که از این طریق گذران می کنند؛ رندگی و زراعتشان به علت نبود آب و نداشتن حقابه؛ در حال نابود شدن می باشد.روزنه

اینرا هم بخوانید

خبرگزاری حکومتی ایلنا:اعتراض کارگران کاغذسازی پارس خاتمه یافت و پیمانکار حذف شد!

ایلنا نوشت:اعتراض کارگران کاغذسازی پارس خاتمه یافت و پیمانکار حذف شد. بیش از ۵۰۰ کارگر …