طرح دو حزب آمریکا برای ‘توقف پهپادهای ایران’

گروهی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه طرح” توقف پهپادهای ایران” را ارائه کرده اند.

بر اساس این طرح تاکید می شود که تحریم های ایالات متحده بر برنامه تسلیحات متعارف ایران شامل تامین، فروش یا انتقال هواپیماهای بدون سرنشین به یا از ایران می شود.

این برای اولین بار است که موضوع تولید و استفاده از پهپادها توسط ایران در این مقیاس در ایالات متحده مورد توجه قرار می‌گیرد.

طرح توقف پهپادهای ایران می گوید که سیاست ایالات متحده این است که “از دستیابی ایران و گروه های همسو با جمهوری اسلامی ایران به هواپیماهای بدون سرنشین یا پهپاد جلوگیری کند که می توانند در حملات علیه ایالات متحده یا شرکای آمریکا مورد استفاده قرار گیرند”.

این طرح در حالی در مجلس نمایندگان آمریکا مطرح شده است که مقام های ایرانی از ایالات متحده انتظار دارند در جریان مذاکرات احیای توافق هسته ای برجام که در وین آغاز شده است، تحریم های ثانویه آمریکا بر خرید و فروش تسلیحات متعارف توسط ایران را رفع کند.

در جریان شش دور مذاکرات احیای برجام که بهار امسال در وین و با حضور نمایندگان دولت حسن روحانی برگزار شد، ایالات متحده با این درخواست موافقت نکرده بود.

گرگوری میکس، عضو دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در زمان ارائه طرح “توقف پهپادهای ایران” گفته است: “پهپادهای مرگبار در دست ایران که بزرگترین صادرکننده تروریسم جهان است، امنیت ایالات متحده و صلح منطقه را به خطر می اندازد”.

میکس گفته است “حملات اخیر هواپیماهای بدون سرنشین ایران به نیروهای آمریکایی، کشتی‌های تجاری تجاری و علیه شرکای منطقه‌ای، همراه با صادرات فناوری هواپیماهای بدون سرنشین به مناطق درگیری، تهدیدی جدی است”.

به گفته وی طرح توقف پهپادهای ایران “نه تنها قانون تحریم‌های کنونی ایالات متحده را با مقررات تسلیحات متعارف سازمان ملل متحد هماهنگ می‌کند، بلکه سیگنالی قوی به جامعه بین‌المللی می‌فرستد که حمایت از برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران توسط دولت آمریکا قابل تحمل نخواهد بود”.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

از ابتدای امسال تا کنون، ۹۸ کولبر در استان کردستان کشته و زخمی شده‌اند.

از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا کنون، ۹۸ کولبر در استان کردستان کشته و زخمی شده‌اند.۶ …