طی ١٢ سال، ارزش واقعی دستمزد کارگران نزدیک به ٦٤درصد سقوط کرده است

روزنامه اعتماد نوشت: ارزش واقعی دستمزد در سال 90 بالغ بر 243 دلار بوده که حالا در پایان سال 1402 به 88 دلار سقوط کرده است. در واقع طی 12 سال، ارزش واقعی دستمزد کارگران نزدیک به 64 درصد سقوط کرده است.

در دو سال دولت رییسی، ارزش واقعی دستمزد به پایین‌ترین سطح یک دهه گذشته کاهش پیدا کرده و حتی به 90 دلار هم نرسیده است.  حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۱ پس از یک افزایش 57 درصدی نسبت به سال 1400 حدود ۴میلیون و۱۸۰ هزار تومان تعیین شد تا ارزش واقعی دستمزد افزایش پیدا کند. اما نوسان نرخ دلار در پایان سال به نوعی این افزایش 57 درصدی دستمزد را «پودر» کرد. 

در سال 1402 نیز مخالفت دولت با افزایش مشابه دستمزد موجب شد تا در نهایت 20 درصد به رقم دستمزد اضافه شود. 9 ماه ابتدایی امسال نرخ دلار در یک کانال ثابت ماند. اما در سه ماه آخر سال بار دیگر نوسان به بازار ارز بازگشت و حالا بار دیگر دستمزد واقعی کارگران به‌ شدت افت پیدا کرده است.  نتیجه آنکه، در دو سال 1401 و 1402، ارزش واقعی دستمزد (رقم دلاری حداقل حقوق و دستمزد) به کف یک دهه اخیر رسیده است. از سال 90 تاکنون، فقط در سال 99 بوده که ارزش واقعی دستمزد به پایین 90 دلار در ماه رسیده و البته دولت در سال آینده این رقم را بالاتر برد. اما در دو سال اخیر، ارقام واقعی دستمزد آنقدر پایین آمده که حتی به 90 دلار هم نمی‌رسد. 

ارزش واقعی دستمزد در سال 90 بالغ بر 243 دلار بوده که حالا در پایان سال 1402 به 88 دلار سقوط کرده است. در واقع طی 12 سال، ارزش واقعی دستمزد کارگران نزدیک به 64 درصد سقوط کرده است. این در حالی است که در تمام این سال‌ها، «ارزش اسمی» دستمزد بالاتر رفته است. یعنی دستمزد کارگران به صورت «ریالی» همواره در حال بالا رفتن بوده است؛ ‌اما شوک‌های پی در پی ارزی کاری کرده که ارزش واقعی دستمزد همواره در یک منحنی نزولی حرکت کند. 

اینرا هم بخوانید

رشد نرخ فقر.۵۰ درصد به جمعیت فقرا اضافه شد!

شواهد آماری حاکی از آن است که نرخ فقر در ایران از ابتدای دهه ۹۰ …